Afgelopen zomer was de barbecue de absolute koning der kookboeken. Met maar liefst 4 reviews op de teller weet ik inmiddels een hoop te vertellen over kerntemperaturen, gasbarbecueën, de absolute musthaves onder de barbecuetools en (niet geheel onbelangrijk) wat voor lekkers je op die stalen rekken kunt gaar braden. Met de winter in aantocht voeg ik een nieuw exemplaar toe aan de barbecue saga, namelijk: Ja, ik Gril! Winter BBQ. Het is namelijk helemaal niet nodig om die donkere maanden de barbecue opzij te schuiven en onder een hoes te verstoppen. Ja, ik Gril! Winter BBQ staat vol inspirerende recepten voor prachtige wildgerechten, verfijnde hapjes en specialiteiten uit de Dutch Oven. Genoeg lekkers dus om de wintermaanden mee door te komen. Trek je warme trui aan, gooi een goeie scheut rum in je chocomel en trek die hoes maar weer van de barbecue. We gaan aan de slag!

Review: Ja, ik gril! Winter BBQ – Guido Schmelich

Als je zegt dat je een fervent wintergriller bent, kan het zijn dat mensen je ervan beschuldigen een trendvolger te zijn. “Want niemand staat toch voor zijn lol al klappertandend in het gure winterweer een vleesje op de barbecue te flippen?” Maar dat is onzin. Als je een overtuigd barbecuer bent dan heb je in de lente en zomer al veelvuldig gebruikt gemaakt van je buitengril, waarom zou je daar dan ineens voor een lagere temperatuur mee ophouden? Bovendien is het altijd goed om je nieuwverworven grillvaardigheden te onderhouden, zodat je barbecue geen kans krijgt om roestig te worden.

Lekker warm aankleden

Maar wat is er dan zo anders aan wintergrillen vs. barbecueën in de lente en zomer? Heel eerlijk? Niet bijster veel… Je moet je dikker aankleden en het is wat plezanter om beschut te staan (tegen wind en regen). Daarnaast zul je wat strakker moeten plannen wanneer je iets op de grill legt want heen en weer lopen in de kou is minder prettig ten opzichte van de zomermaanden. Verder zit er verschil in de techniek van het grillen. Til bijvoorbeeld in de koude maanden zo min mogelijk de deksel van de barbecue om de warmte zoveel mogelijk in de grill te houden.

Wat wel anders is, is het voedsel dat je zult bereiden op de barbecue. Denk bijvoorbeeld aan echte wintergroentes, wild in al zijn facetten en met winterse kruiden en specerijen op smaak gebracht rund-, varkens- en lamsvlees. In Ja, ik Gril! Winter BBQ geeft Guido Schmelich je een flinke dosis inspiratie waarmee jij de komende maanden nog steeds de lekkerste gerechten van de barbecue kunt toveren.

Van hertenrack tot glühweinperen

De receptinhoud van Ja, ik Gril! Winter BBQ is samengevat binnen 5 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Sauzen, marinades & smaakmakers, Vlees, Vis & zeevruchten, Vegetarisch en tot slot: Zoet. Daarnaast wijdt Guido Schmelich een aantal hoofdstukken aan essentiële barbecue informatie. Denk aan een kleine opfrisser over grilltechnieken, wel gereedschap je nodig hebt en een opsomming van de kerntemperaturen voor verschillende soorten vlees. Het 160 pagina tellende boek bevat 50 gerechten voor een smakelijke winterbarbecue.

Maar wat leggen we dan de komende maanden op de barbecue? Denk aan hertenrack, kalfslever, speenvarken, reebout met koffie-cacaorub, geblakerde prei, bonte bloemkool, ceviche en zoetigheden als glühweinperen en chocolade-briochepudding!

Ja, ik Gril! Winter BBQ van Guido Schmelich is lucky number 5. Hoewel het voor mij het tweede boek uit deze serie is, is hij qua receptinhoud absoluut verschillend van zijn voorganger. De instructies voor de bereiding van de verschillende vleessoorten en de daaropvolgende instructies voor maken van een gerecht met dat stuk vlees zijn heerlijk winters. Lees: zwaardere maaltijden, rokerige smaken en bijpassende groenten die het geheel tot een smakelijk succes maken.

Toch blijf ik (zoals eerder ook al gezegd) als het op barbecueën en vleesbereiding, in ons huishouden, aankomt de souschef. Mijn talent ligt niet bij vleesbereiding, dat doet mijn vriend. Dus het leek mij passend om hem als pitmaster het boek ook voor te leggen. Toen hij het boek opensloeg bleef het even een tijdje stil. Aandachtig bladerde hij door het boek en vroeg mij vervolgens om post-its. Zodat hij alvast een wil-ik-heel-snel-maken lijstje kon opstellen voor de komende barbecuesessie op ons dakterras. Blijkbaar is het boek voor hem ook een succes!

• Zeer smakelijke gerecht fotografie.
  • Het boek is anders dan barbecue boeken die ingestoken zijn voor grillen in de lente- en zomermaanden.
  • De receptinstructies zijn kort en bondig. Fijn want zo lees je niet over stappen in de bereiding heen.
  • De recepten zijn opgenomen in de inhoudsopgave, heel handig want zo kun je supersnel een recept terugvinden.
  • Leuk klein prijsje!
  • Een aantal recepten hebben een lange ingrediëntenlijst, hou hier vooraf rekening mee.
  • Er hadden van mij wel iets meer zoete recepten in het boek opgenomen mogen worden.

Ja, ik Gril! Winter BBQ van Guido Schmelich is een mooi stevig barbecueboek met voldoende recepten voor een smakelijke winterbarbecue. Naast vleesrecepten bevat het boek ook mooie vis-, vegetarische en zoete recepten. En zelfs recepten om zelf de lekkerste sauzen, marinades en smaakmakers te maken, allemaal met een winters tintje! Wie zegt dat BBQ’en enkel voor de zomermaanden is?!

Nederlands | Druk: 1 | 9789463544290 | september 2021 | Hardcover | 160 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Lantaarn Publishers.