2021 was het jaar waarin de gasbarbecue eindelijk een volwassen rol ging spelen in grill-land. Jarenlang werd de kolen barbecue gepromote als DE BARBECUE, the way to go, waardoor de gas barbecue wat ondersneeuwde. Dit viel mij pas op op het moment dat mijn vriend (vervend gasgriller) aangaf dat er voor zijn barbecue eigenlijk helemaal geen kookboek was. Ik dacht dat hij met de boeken van bijvoorbeeld een Jord Althuizen wel uit de voeten kon. Maar dat bleek niet zo te zijn, omdat temperaturen en bereidingstijden op een gasbarbecue toch anders werken dan bij kolen. Gelukkig bleek niet alleen mijn vriend zo tegen de ontbrekende gasbarbecue literatuur aan te kijken. Ook Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas vonden dat er een goed boek voor de gas-bbq liefhebber ontbrak. Ze staken de koppen bij elkaar en het resultaat mag er zijn: GROOTS grillen op de gas-bbq.

Groots grillen op de gas-bbq - Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas

Een gasbarbecue is ook een barbecue!

De gasbuitenkeuken wordt in ons huishouden veel gebruikt voor het grillen van stevige steaks en juicy burgers. Het gemak van een gasbarbecue is de manier waarop je hem snel aansteekt. Binnen seconden verschijnen de vlammen en kun je snel van de barbecue eten. Leonard Elenbaas en Jeroen Hazebroek zijn beide ook enthousiast gasgriller en zij nemen je in Groots grillen op de gas-bbq mee op een grootse kookexpeditie met je eigen gasbarbecue. Leer grote stukken vlees te bereiden en maak slim gebruik van temperatuurzones door bijvoorbeeld een druipschaal of gietijzeren pan in te zetten. Hazebroek en Elenbaas gebruiken in dit boek alle ingebouwde mogelijkheden van het apparaat, zoals de sear/sizzleroosters, bovenrek en het spit en laten zien hoe je van je gasbarbecue een rookoven en een volwassen buitenoven voor brood en nagerechten kan maken. Dankzij een korte, bondige uitleg wordt het dagelijks gebruik en (niet geheel onbelangrijk) het schoonmaken van de gasbarbecue uitgelegd, gevolgd door een aantal smakelijke recepten voor zowel kleine gezelschappen als een hele volle tuin aan mensen.

De inhoud van het boek is samengevat binnen 7 hoofdstukken. En ten opzichte van andere gasbarbecue kookboeken is Groots grillen op de gas-bbq een tikkeltje anders. Het boek is namelijk niet ingestoken als kookboek, maar echt als een instructieboek over het gebruik van de gasbarbecue. Van de 7 hoofdstukken in het boek zijn er maar liefst 6 gevuld met nuttige informatie over het efficiënt gebruiken van de barbecue. In het laatste hoofdstuk wordt je aandacht beloond met 30 recepten die je met je nieuw opgedane kennis kunt gaan bereiden.

De hoofdstukken zijn: Wat is een gasbarbecue?, Voor wie is dit boek geschreven?, Waar moet je op letten bij de aanschaf van een gasbarbecue?, Brandstoffen, Technieken, Schoonmaken en tot slot: Recepten. Daarnaast verwelkomt Jeroen je in het boek middels een voorwoord en biedt hij je overzicht dankzij een register. In het 128 pagina tellende boek vind je alle informatie die je nodig hebt om jou barbecue skills naar een hoger niveau te tillen.

Op het moment dat ik deze review schrijf schuif ik Groots grillen op de gas-bbq nogmaals onder de neus van mijn vriend, omdat ik benieuwd ben naar zijn eindoordeel. Hij is ten slotte de grote gebruiker van de gasbarbecue in ons huishouden. Hij is het met mij eens dat het boek anders ingestoken is dan andere gasbarbecue kookboeken. De focus ligt op het onder de knie krijgen van de technieken versus de focus op de recepten.

Groots grillen op de gas-bbq is gevuld met informatie waarmee jij een ware gasgriller kan worden. De informatie wordt op een duidelijke manier omschreven, zodanig dat ik (als non griller) het ook begrijp en er zelfs wat van opgestoken heb. Mijn vriend leerde zelf ook nog wat, zo wist hij bijvoorbeeld niet dat je brood kon bakken in een gietijzeren pan. Wel was zijn uiteindelijke conclusie dat het boek meer geschikt is voor de startende gasgriller.

Tijdens het doorbladeren van het boek hoorde ik hem met regelmaat zeggen: “Oh dit ga ik binnenkort lekker maken”. Toen ik vroeg wat hij van plan is om te gaan maken hoorde ik lamsbout, kip in rode wijnsaus en een gepofte groentecurry. Dat wordt een smakelijke herfst!

• Smakelijke receptfotografie vult de recepten goed aan.
  • Het boek is perfect voor de enthousiaste gasgriller die zijn kennis over zijn barbecue wil uitbreiden.
  • Het boek heeft een leuke prijs. Hierdoor is het boek ook zeer geschikt om als cadeautje weg te geven.
Aandachtspunten:
  • Laat je niet foppen door de titel van het boek. De inhoud is groots, het formaat van het boek niet. Het boek is zo’n 20 centimeter groot en kan snel in een overvolle boekenkast verdwijnen.
  • Er staan voornamelijk recepten voor hoofdgerechten met vlees in het boek. Kleinere recepten of recepten voor snacks of voorgerechtjes zijn wat ondervertegenwoordigd.

Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas hebben met Groots grillen op de gas-bbq een waardige toevoeging gedaan aan het culinaire landschap over gasbarbecueën. Na het lezen van hun boek weet jij precies hoe je jouw gasbarbecue het beste kunt instellen voor het meest smakelijke resultaat, hoe de verschillende brandstoffen voor gasbarbecues werken en dat er verschillende schoonmaakwijzen zijn voor gietijzeren en geëmailleerde roosters. Tot slot zet je met de recepten van Jeroen en Leonard zeker 30 keer een smakelijke beloning voor je harde werk op tafel.

Nederlands | Druk: 1 | 9789464040838 | juli 2021 | Hardcover | 128 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Fontaine Uitgeverij