Er is een trend gaande in foodieland en het is een trend waar ik he-le-maal fan van ben. Namelijk: grillen, bakken en braden op een gas barbecue. Het ene na het andere kookboek over grillen op een gas barbecue ziet het licht en verschijnt op de planken in je lokale boekenhandel. Nu hoor ik je denken: ‘Er zijn toch al 1059 kookboeken gericht op barbecueën?’. Correct! Maar het grootste gedeelte van deze boeken is geschreven voor grillmasters die op kolen grillen en dat is toch een tikkie anders dan grillen op een gasbarbecue. Eén van de slimme voorlopers in deze trend zijn de schrijvers van het boekje Ja, ik gril! Gas BBQ kookboek. Een compact maar smaakvol boekje dat een nieuwe lading info biedt over het bereiden van gerechten op een gasbarbecue. Je begrijpt vast dat ik mijn vriend erg blij heb gemaakt met dit boekje.

Review: Ja, ik gril! Gas BBQ Kookboek
De gasbarbecue is het ondergeschoven kindje van de bbq-wereld

Mijn vriend is een overtuigd griller op een gasbarbecue. Dit komt omdat hij op ons dakterras grilt en open vuur hier gewoon niet veilig is. Met regelmaat staat hij in een boekenzaak door de meest smakelijke barbecue boeken te bladeren, om ze vervolgens wat beteuterd weer terug te zetten. Bijna elk barbecue boek is geschreven voor grillers dit met kolen aan de slag gaan. En of het nou op een klein balkonmodelletje is of op zo’n knots van een groen keramisch ei. De recepten en bereidingsinstructies zijn toch minder hanteerbaar voor gasbarbecueërs. Het verschil tussen een kolen barbecue en een gasbarbecue is namelijk best flink. Denk niet alleen aan het voorbereidingsproces (aanmaken, kolen laten branden, de temperatuur constant houden vs. gasfles opendraaien en de barbecue ontsteken), maar ook aan bereidingstijden of grilltemperaturen. En aangezien hij toch het meest smakelijke resultaat wil bereiken, slaat hij de boeken dicht en wendt hij zich tot Google.

Maar die dagen zijn verleden tijd! 2021 lijkt het jaar waarin de gasbarbecue zijn welverdiende plek in de Nederlandse tuinen inneemt. En of je niet voor een kolenbarbecue kiest vanwege het vele werk, je kleine woning of een dakterras (zoals wij), ook jij kunt nu de meest smakelijke en uitbundige (slow-cooked) recepten op je gasbarbecue bereiden. Ja, ik gril! Gas BBQ heeft 30 smakelijke recepten gebundeld waarmee je de zomer van 2021 aardig door kunt komen.
Los van een fijn aantal recepten, zijn in het boek ook twee nuttige hoofdstukken opgenomen. Namelijk een hoofdstuk waarin de basiselementen van gasbarbecueën uitgelegd wordt. En een hoofdstuk waarin voor elke vlees- en vissoort de juiste kerntemperaturen opgesteld zijn. Heel erg handig! Zeker voor stukken vlees die een langere bereidingstijd hebben.

Van gridlifter tot aspergepizza

Het basishoofdstuk neemt je mee langs de belangrijkste aspecten van het grillen op een gasbarbecue. Zo leer je bijvoorbeeld hoe een gasbarbecue precies in elkaar zit, hoe je hem bedient, hoe je hem schoonmaakt en waarvoor een gasbarbecue bijzonder geschikt is. Verder bladerend vind je een lijst met algemeen gereedschap dat je als nieuwbakken grillmaster het beste kunt gaan aanschaffen! Heb je bijvoorbeeld naast een tang, spiezen en handschoenen ook al een vleesthermometer en een gridlifter aangeschaft? Naast deze onderdelen staan er nog 17 items in het hoofdstuk die het barbecueën nog leuker kunnen maken.

In Ja, ik gril! Gas BBQ kookboek zijn 30 recepten opgenomen, verdeeld over vlees, vis en vegetarische gerechten. Denk aan smakelijke gerechten als: lamsschenkels, cheeseburgers met rode kool & vijgensaus, warm gerookte zalm of een lekker krokante aspergepizza. Stuk voor stuk smaken waar je andere gerust voor durft uit te nodigen. Kunnen ze meteen jouw grillkunsten bewonderen.

Niemand is van de ene op de andere dag een ervaren grillmaster, maar met boeken zoals Ja, ik gril! Gas BBQ zet je een flinke stap in je ontwikkeling. Zelf heb ik weer wat post-it’s in het boek geplakt voor recepten die mijn vriend mag gaan klaarmaken op zijn gasbarbecue. Hopelijk trekt het zomerse weer snel weer aan, zodat ik niet al te lang hoef te wachten! En mijn vriend, wat vond hij van het boek? Hij is onder de indruk! Vooral het hoofdstuk waarin de verschillende kerntemperaturen opgesomd zijn vindt hij bijzonder nuttig, dit scheelt hem namelijk een speurtocht op Google om de benodigde temperatuur voor zijn stukje vlees te vinden.

Het is tevens het eerste barbecue boek dat hij met een lach op zijn gezicht terugzet in de boekenkast. Tevens ook het eerste boek dat hij herhaaldelijk weer uit de kast haalt. Ik hoop dat de gasbarbecue-boeken trend aanslaat en dat de gasbarbecueërs van Nederland net zoveel inspiratie op kunnen doen als kolenbarbecueërs. Sterrenchefs van Nederland, are you reading? Ik wil dat in ieder geval wel!

• Voorin het boekje vind je een receptoverzicht.
  • Het hoofdstuk over de verschillende kerntemperaturen van vlees, vis en gevogelte is bijzonder handig!
  • Smakelijke fotografie van de recepten.
  • Leuk klein prijsje

• Verwacht geen groot kookboek, het is een compact boekje waaruit je inspiratie op kan voor een selectief aantal gerechten.

In het Ja, ik gril! Gas BBQ kookboek staat voor elk wat wils: 30 smakelijke gerechten met vlees, vis en zelfs vegetarisch voor op een gas barbecue! Het compacte boekje staat vol basisinfo over de gasbarbecue en de verschillende bereidingstechnieken, voor direct en indirect grillen. Leuk om cadeau te geven, maar misschien nog wel leuker om zelf te houden! Happy grillin’.

Nederlands | Druk: 1 | 9789463546553 | mei 2021 | Hardcover | 64 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Lantaarn Publishers en onder andere via hun webshop verkrijgbaar.

MEER BBQ BOEKENTIPS: