Ik vind het altijd een mágisch gezicht, tot het randje volgepropte borrelplanken vol lekkernijen. Het is bijna kunst! De perfecte samenstelling van hartig, zoet, zuur & chewy. Fruit, kazen, crackers, noten en soms zelfs chocola. Afhankelijk van jouw smaak kun je jezelf aardig te buiten gaan. Ik heb een vriendin (M) die het talent van het samenstellen van zo’n smakelijke plank feilloos beheert. En ik? Ik eh, niet… Ik ben goed in het aanschaffen van de onderdelen maar daar houdt het ook wel op. Uiteindelijk eindigt alles in 334 bakjes op tafel in plaats van mooi gedecoreerd op een plank. Maar daar komt verandering in dankzij het boek: Onweerstaanbare Borrelplanken. Een go-to bijbel voor mensen zoals ik, die wel de show willen stelen met een borrelplank maar die nog niet helemaal zien hoe ze dat dan moeten doen.

Review: Onweerstaanbare Borrelplanken

?c=34678&m=2263811&a=290703&r=borrelplanken&t=html

Onweerstaanbare Borrelplanken

Lekker en uitgebreid eten wordt eigenlijk altijd geassocieerd met vieringen en feesten – dat was al zo bij de Romeinen en in de Middeleeuwen. Denk bijvoorbeeld maar aan een willekeurige scene van Asterix en Obelix en je kan niet om een beeld heen van tafels vol eten, drinken en een mega zwijn aan het spit. Hoewel er in de loop der jaren een hoop veranderd is met betrekking tot het eten op feestjes (we zien niet snel meer een heel zwijn op tafel), blijft samen éten een universele taal voor samenhorigheid. Dus op een volgend feestje, samenkomst of zelfs een voetbalavond met je vrienden spreek jij die taal luid en duidelijk en plaats je een goedgevulde borrelplank op tafel. Dankzij de tips uit het boek weet jij nu hoe dat moet.

Van high tea tot barbecue

De inhoud van het boek is samengevat binnen 11 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Borrelplanken maken, Kaas- & fruitplank, Brunchplank, Barbecuefeest, High tea-tafel, Griekse plank, Antipasti-plank, Vegetarische plank, Modern Aziatisch, Tafel vol vis en zeevruchten en tot slot: Mezzeplank. Voor je langs de receptinhoud bladert kom je eerst bij een essentieel hoofdstuk, namelijk de tips en tricks die je moet onthouden bij het samenstellen van een borrelplank. Zo leer je bijvoorbeeld dat bepaalde ingrediënten oxideren en dus verkleuren, waardoor ze er minder smakelijk uit kunnen zien. Of dat je wel bakjes op tafel moet plaatsen voor pitten, botjes of lege schelpjes. En zie je dankzij een 6-tal foto’s bijvoorbeeld goed hoe je alle onderdelen van een plank het beste kan neerleggen.

Onweerstaanbare Borrelplanken beslaat ruim 170 pagina’s, waarin je producten en meer dan 60 recepten voor 10 verschillende soorten borrelplanken terugvindt! Daarnaast kun je dankzij het ingrediëntregister achterin het boek snel een recept of borrelplank terugvinden.

Hierna begint de fun! Want met welke borrelplank ga jij op het volgende feestje de show stelen? Ga je voor een high-tea plank gevuld met mini sandwiches, scones en citroen-kamille cake? Of verras je je gasten met een Barbecue plank die barst van de lekkerheden als pizza-scheurbrood, zoete uien met Guiness-mosterd en sticky kippenvleugels met Bourbon?

Voordat ik het boek doorbladerde had ik één verwachting: ‘Ik zet straks ook een supergestylde borrelplank op tafel’. Want dat is wat de titel van het boek je stiekem wel beloofd. En is die verwachting waargemaakt? Zeker! Want eigenlijk is het plaatsen van hapjes op de plank het meest gemakkelijke onderdeel van de borrelplank. De uitdaging zit hem in de combinatie van gerechten.

Maar dankzij Onweerstaanbare Borrelplanken heb je nu een goudmijn om voor zeker de komende 11 feestjes borrelplank informatie uit te putten! Met een borrelplank uit Onweerstaanbare Borrelplanken maak ook jij straks een maximale indruk terwijl je er een minimale inspanning in hoeft te stoppen. Je weet welke smaken je het beste kunt combineren én (niet geheel onbelangrijk) welk drankje je er het beste bij kunt inschenken. Tot slot vind ik het een pluspunt dat het serveren van een borrelplank jou als gastheer/vrouw de mogelijkheid geeft om daadwerkelijk bij je gasten te zijn. Want: alles staat al op tafel en gasten voorzien zichzelf van wat lekkers. Jij hoeft dus niet steeds naar de keuken te rennen om de snacks aan te vullen.

• Er is een ruime hoeveelheid soorten planken opgenomen in het boek. Hierdoor heb je meer keus dan alleen de welbekende ‘antipasti’.
  • Leuk klein prijsje

• Ik had ook graag per borrelplank een opbouw per foto’s gezien. Nu moet je de hoofdfoto als leidraad nemen om de opmaak van de plank na te maken.