Kijk, een boek(je) naar mijn hart! Jij weet ook dat van zelfgemaakte drankjes, cocktails en likeuren mijn hartje sneller gaat kloppen. Heel benieuwd wat Jonah Freud en Noni Kooiman voor Drankjes hebben bedacht!

Review: Drankjes - Jonah Freud & Noni Kooiman

Het boekje is wel iets kleiner dan ik van tevoren misschien had gedacht, maar het gaat om de inhoud nietwaar? Niet om het formaat… ;) In het voorwoord van Jonah en Noni blijkt ook dat het niet helemaal als zelfstandig boekje is ingezet. “Door het boek Inmaken, dat er eerder samen maakten, zijn we op het idee gekomen om een aantal aparte deeltjes te maken met recepten over onderwerpen waar we nog wel wat meer over kwijt wilden. Dit boekje, Drankjes, is daar de eerste van.”

Van A tot Z

De drankjes zijn gecategoriseerd op naam, waardoor het boekje begint bij Advocaat en Artisjokkenlikeur en eindigt bij Zeewierjenever en Zwartebessenjenever. Niet alle recepten zijn voor koude drankjes, er zijn ook een aantal warme recepten opgenomen. Alhoewel ik drinkbouillon dan weer een soep vind dan eigenlijk een drankje.. Maar dat is meer mijn gevoel. Andere warme dranken die voorbijkomen zijn warme wijn, warme cider en masalathee.

To drink or not to drink

Niet alle recepten zijn met alcohol, er zijn ook verschillende limonades om te maken, zoals kweepeerlimonade, nectarinesiroop met verveine of pruimenlimonade met earl grey. Er staat een recept in voor pomelolikeur, maar omdat pomelo’s nu (eind juli) nog niet in het seizoen zijn, heb ik een familielid bereid gevonden om als ‘proefpersoon’ te dienen: de grapefruit! Er komt binnenkort dus een recept online voor grapefruitlikeur, houd de site dus in de gaten.

Wat mij een beetje tegenviel is de saaie vormgeving. Elk recept heeft 1 (duidelijke) foto en daarnaast een pagina met tekst. Maar soms is de tekst wel heel erg kort en had daar voor mijn gevoel in kunnen zitten. Ook zijn sommige aanwijzingen wat verwarrend; bijvoorbeeld bij de venkellimonade staat ‘Verwijder de harten van de venkel en rasp ze op de grofste kant van een blokrasp’. De zin leest alsof je de harten moet raspen, maar volgens mij bedoelen ze dat je de harten moet wegdoen, en dan de rest raspen. Maar dat is niet helemaal duidelijk. En uit plaatsgebrek zal het niet zijn, want de pagina met tekst is maar voor 1/3 gevuld. Dus daar had best een extra zinnetje bij gekund.

PLUSPUNTEN:
  • Leuke mix van limonades en likeuren, warm & koud
  • Verrassende smaken en smaakcombinaties
MINPUNTEN:
  • Saaie vormgeving
  • Sommige beschrijvingen hadden wat uitgebreider gekund

In Drankjes geven Noni Kooiman en Jonah Freud veertig inmaakrecepten voor koude en warme drankjes, limonades, likeuren en punches. Kijk wat er dit seizoen overdadig verkrijgbaar is en maak daar iets lekkers van om de rest van de winter mee door te komen.

Nederlands | Hardcover | 9789038810478 | Druk: 1 | juni 2021 | 96 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Nijgh Cuisine.

MEER DRANK – BOEKENTIPS: