De Aziatische keuken is in mijn huishouden zéér geliefd. Toch kom ik er nog steeds achter dat er nog zoveel over te leren valt. Op het moment van schrijven ben ik een Masterclass aan het volgen over de moderne Japanse keuken en klapperen mijn oren keer op keer door alle nieuwe informatie. Het gebruik van de pure ingrediënten, het minimale gebruik van kruiden en de bijzondere snijtechnieken zijn slechts het topje van de ijsberg kan ik je vertellen. Japankenner Tim Anderson laat met zijn nieuwe boek Vegan Japaneasy zien dat de Japanse keuken ook veel plantaardige gerechten kent en dat recepten makkelijk te transformeren zijn naar vegetarisch of plantaardig door één of twee ingrediënten te vervangen. Ik ben dan ook benieuwd naar deze bron van Umami!

Review: Vegan Japaneasy – Tim Anderson

Voor ik het boek ook maar opensla ben ik al onder de indruk. Het boek is prachtig! Met gouden accenten op de cover en paars gemarkeerde bladzijden is Vegan Japaneasy een feestje voor het oog. Ik vind het een absoluut pluspunt voor de schrijver als er extra aandacht wordt besteed aan de opmaak van een kookboek. Zo wordt je boekenkast vol kookboeken een mini kunstwerk in huis.

Maar hoe zit het met de inhoud? En wie is eigenlijk Tim Anderson?

Tim Anderson is een Amerikaanse chef en culinair schrijver. Hij werd in 2011 bekend door zijn overwinning in MasterChef UK. Hij woonde jaren in Japan en heeft Japanse voedingscultuur gestudeerd. Geen onbekende dus met de Japanse keuken en haar geheimen. Tim heb je al eerder hier op de site voorbij zien komen met zijn boeken Tokyo, Japan Easy en Nanban. Maar aangezien we anno 2021 steeds bewuster met onze voedingskeuzes omgaan, kon een Vegan versie niet achterblijven. In Vegan Japaneasy deelt Tim de veelzijdigheid van de veganistische Japanse keuken. Een keuken waarin kommen verwarmende misosoep, knapperige teriyaki wortels of borden vol smakelijke ramen de show stelen. Geef het maar toe: je krijgt er meteen trek van! En denk je nu: ‘Dat is vast moeilijk om thuis zelf klaar te maken’? Think again! Tim leert je hoe het moet.

Bladerend door het boek kom je eerst bij een drietal belangrijke hoofdstukken, namelijk de hoofdstukken waarin je leert over de vegan Japanse smaakmakers. Tim legt je de basis uit van een goed gevulde voorraadkast en somt precies op wat je het beste kunt aanschaffen. Sojasaus, sake, mirin, miso, rijstazijn etc. Ik heb ze stuk voor stuk in de kast staan, maar het is heel begrijpelijk als jij dat niet hebt! Tip van mij: neem bij elke boodschappentrip een van deze ingrediënten mee. Dan heb je binnen no-time een goede basisvoorraad opgebouwd.

Overal rijst bij

Zelf vindt Tim het niet nodig dat je je naast deze kenmerkende Japanse ingrediënten óók nog eens bezig moet houden met het aanschaffen van vegan ingrediënten. Tim: Als je al aan het rondrennen bent om zoveel mogelijk nieuwe Japanse ingrediënten te kopen, is het niet eerlijk om je ook nog voor vegan ingrediënten op pad te sturen. Bovendien is het helemaal niet noodzakelijk! Er staan maar een paar recepten in het boek waarbij nepvlees op zuivelvrije kaas wordt gebruikt. In de meeste gevallen kun je het gewoon achterwege laten en smaakt het gerecht net zo goed. Dat is geruststellend, toch?

Na de uitleg over de belangrijke ingrediënten volgt nog een belangrijk hoofdstuk. Namelijk het hoofdstuk waarin je leert over de inhoud van de (vegan) Japanse keuken. Wat blijkt? Er zijn vele vormen Japans eten. Denk bijvoorbeeld aan de uitgebreide meer-gangen versie genaamd kaiseki. Of aan een dampende big ass kom ramen noodles. En daar zit van alles tussenin, afhankelijk van de gelegenheid. Ik hou het voor nu even bij de simpelere gerechten. Ben jij wel bekend met de Japanse keuken en wil je de echte echte regels volgen, die van ichijù sansai? Dan kom je wat bedrogen uit… Tim wil je met Vegan Japaneasy vooral leren om je eigen smaakpallet te ontwikkelen en gerechten uit de Japanse keuken te mixen en matchen. Er is wel één gouden regel die door het hele boek gehanteerd wordt: serveer overal rijst bij!

Maar: rijst = kunst

Hierna blader je langs het derde en laatste hoofdstuk voor je aan de slag kunt gaan. Namelijk het hoofdstuk over rijst! En nu hoor ik je denken: ‘Rijst+water+pan= aan de kook brengen en je hebt rijst?’. Nee! Schijnbaar doe ik het ook al jaren fout. De Japanse manier van rijstbereiding is een kunstvorm op zich en de weg naar succes zal geplaveid worden met misbaksels. Japanse rijst wordt niet gekookt, maar gestoomd. Wat betekent dat de tijd en hoeveelheden onwijs precies zijn. Als je dit echter eenmaal onder de knie hebt, belooft Tim je de lekkerste rijst die je ooit zult eten. Proberen waard dus!

Hierna kun je aan de slag! De receptinhoud van het boek is samengevat in 5 hoofdstukken: basis smaakmakers & sauzen | snacks, kleine gerechten & bijgerechten | hoofdgerechten | hoofdgerechten met rijst & noedels en tot slot: nagerechten & drankjes. Daarnaast biedt Tim je overzicht dankzij een register en sluit hij het boek af met een persoonlijk dankwoord aan alle dierbaren die geholpen hebben tijdens het schrijfproces. In het ruim 200 pagina tellende boek vind je 85 recepten waarmee jij een goede basiskennis over de (vegan) Japanse keuken kunt opbouwen.
Vegan Japaneasy staat niet vol met vreugdeloze ‘vegan versies’ van Japanse vlees- en visgerechten. In plaats daarvan gaat dit boek over de rijke Japanse eetcultuur die al vegan is (of bijna vegan is…). Dus godzijdank vind je in dit boek geen treurige vleesvervangers of flauwe smaken. Wederom een pluspunt voor Tim!

Je smaakpapillen aan het werk zetten

Voordat ik het boek opengeslagen had was ik al onder de indruk. Het uiterlijk alleen al trok mijn aandacht. Maar voldoet de binnenkant aan mijn hoge verwachtingen? Zeker! Hoewel ik het wat lastig vind om de gerechten te vertalen naar mijn dagelijkse maaltijden, wil ik het zeker gaan proberen. Ik ben geen vegan, ik ben zelfs niet eens vegetarisch. Maar toch merk ik dat plantaardige voeding steeds meer mijn interesse wekt. En waar dit een paar jaar geleden nog geitenwollensokken geblaat was, zijn er nu veel meer smakelijke alternatieven waarmee je vlees, vis of kaas niet eens mist. Tim heeft met Vegan Japaneasy dat wederom bewezen.

Het boek is geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. De amateur kok zal zelfs een streepje voor hebben omdat het boek zo geschreven is dat je je op je gemak voelt bij het uitproberen van nieuwe en onbekende gerechten. Tim moedigt je aan door middel van de moeilijkheidsgraad die hij bij elk gerecht heeft opgenomen. Is het gerecht iets moeilijker? Dan staat bij de graadmeter waarom en hoeveel moeilijker het dan is. Over het algemeen is alles zó niet moeilijk dat, als je dit niet voor elkaar krijgt je waarschijnlijk beter een andere hobby kunt zoeken. Let op! Tim zijn woorden, niet die van mij… Iedereen die graag zijn smaakpapillen aan het werk zet of nieuwe dingen wil proeven zal zeer blij zijn met dit boek.

Ik vind het een prachtig en vooral smakelijk boek. Maar, zoals ik al aangaf, vind ik het nog lastig om de gerechten te vertalen naar mijn doordeweekse maaltijden. Daarnaast heb ik een vriend die nog niet zo overtuigd is van plantaardig eten zoals ik dat ben. En dus zie ik de gerechten gemaakt van tofu, oergranen, miso of knolselderij nog niet snel op mijn eettafel verschijnen. Wat wel direct mijn aandacht en enthousiasme trok waren de verschillende sauzen, gyoza’s, vegan curryramen en de terriyaki-wortels. Stuk voor stuk gerechten die qua smaak, structuur en bereiding gemakkelijk te maken zijn en die voor non-vegans net zo smakelijk zullen zijn.

Als je door de hoofdstukken bladert, zal het je opvallen dat sommige recepten bestaan uit een flinke lap tekst. Ook ontbreekt het hierin soms aan structuur. Tim is een man van veel woorden en probeert zijn liefde voor de Japanse keuken middels veel tekst op jou over te dragen. Mijn advies? Lees de tekst eens door en ga daarna aan de slag met het gerecht. Omdat je het al eens gelezen hebt zul je sneller de instructies uit de tekst oppikken. Zo lijkt een recept misschien wat gecompliceerd maar is dit absoluut niet het geval. De bijgevoegde foto’s van het gerecht bereiden je tevens voor op hoe het eindresultaat eruit moet komen te zien.

• Duidelijke kookinstructies voor alle gerechten. De manier van schrijven is zeer prettig.
  • Smakelijke fotografie van de gerechten.
  • Het boek heeft een register.
  • Tim geeft bij elk gerecht met zijn moeilijkheidsgraad aan hoe makkelijk of moeilijk het gerecht is om te bereiden. Leuke touch voor de onervaren koker!

• Ben je beginnende chef? Dan zul je een aardige bups aan basis ingrediënten moeten aanschaffen. Hou hier rekening mee.
  • Heb je moeilijke eters in huis? Dan zul je misschien niet alles uit het kookboek op tafel kunnen zetten.
  • Er wordt gebruik gemaakt van ingrediënten die wat lastiger te verkrijgen zijn (denk aan: dashipoeder, kombu, shichimi of ponzu). Doe vooraf onderzoek waar je het kunt kopen of bestellen. Zo sta je op het moment van bereiden niet voor verrassingen.
  • Ik had graag nog wat meer drankjes in het laatste hoofdstuk willen zien.
  • Receptteksten kunnen aan de lange kant zijn en missen naar mijn voorkeur een goede structuur.

Pluspunt na pluspunt voor Tim Anderson die met Vegan Japaneasy een hippe twist weet te geven aan het soms nog muffe vegan imago. Japans eten is heerlijk, verwarmend en bovendien niet moeilijk te maken! Tim neemt je aan de hand mee door de Japanse maaltijd en leert jou hoe je een smakelijke en plantaardige maaltijd op tafel kunt zetten. Het boek barst van de makkelijke recepten wat het een ideale gids maakt om de Japanse keuken mee te verkennen. Itadakimasu!

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432483 | januari 2021 | Hardcover | 208 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Good Cook