Als je denkt aan curry dan denk je vrij snel aan de boeken van The Curry Guy, Dan Toombs. Dan is absoluut geen onbekende in de culinaire wereld. Als absolute ‘currykoning’ heeft hij in de afgelopen jaren meerdere boeken geschreven, met curry als hoofdonderwerp! Easy curries, vegetarische curries en zelfs curries die lichter zijn in calorieën, Dan heeft voor elke curry wel een recept! En in The Curry Guy Compleet heeft hij zijn beste Indiase curryrecepten gebundeld tot een grote curry bijbel.

Review: The Curry Guy Compleet – Dan Toombs

Curry’s komen uit de Indiase keuken. In de 18e eeuw maakte het gerecht zijn opmars in Europa en sindsdien is het ook hier onwijs populair. Waar het maken van een authentiek Indiase curry een pittige opgave is, heeft Dan heeft het namaken van curry’s en tandoori gerechten geperfectioneerd, zodat je voortaan ook thuis de lekkerste curry’s kunt eten.

The Curry Guy Compleet bevat ruim 100 beproefde recepten uit Dan’s eerdere boeken. Denk aan Lam Rogan Josh, Saag Paneer, groente Samosa’s, Tandoori garnalen en Shoarma Kebab. Daarnaast is het boek aangevuld met maar liefst 50 nieuwe recepten!

De basis

Is het maken van een verse curry nou niet jouw specialiteit? Begin dan eens met de essentiële basisrecepten uit het boek. Hiermee zet je, als je ze eenmaal hebt gemaakt, binnen 10 minuten een klassieke curry op tafel! Leer de technieken kennen en maak je eigen naan, dosa’s, chiapati, Indiase specerijenmengsels, pickles en chutneys. Van klassieke curry’s, tikka masala, grill-, rijst- en bijgerechten en nog veel meer. Dankzij The Curry Guy Compleet heb niet veel meer nodig om de Indiase keuken onder de knie te krijgen. Met het boek maak je allerlei soorten maaltijden klaar. Van doordeweekse gerechten tot luxe meer gangen menu’s in het weekend tot streetfood en grillgerechten op een zomers feestje.

The Curry Guy Compleet geeft je niet alleen de lekkerste recepten, het is ook een overzichtelijk kookboek want in een oogopslag zie je of het recept een lange of juist snelle bereidingstijd heeft, of het vegetarisch, veganistisch of juist glutenvrij is.

Curryskills

De receptinhoud van het boek is samengevat binnen 9 recepthoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Voorgerechten, Streetfood, Authentieke curry’s, Basisrecepten, Klassiekers, Karahi- Handi- en Baltirecepten, Grillen Barbecueën en Roosteren, Brood Rijst en Bijgerechten en tot slot een hoofdstuk vol met chutneys, tafelzuren en sauzen. Daarnaast bevat het boek een uitleg over hoe je het boek zo optimaal mogelijk gebruikt, een ingrediëntenlijst en een handige lijst vol adressen. Tot slot biedt Dan je overzicht dankzij een register en sluit hij het boek af met een persoonlijk dankwoord aan betrokkenen tijdens het schrijfproces. In het ruim 350 pagina tellende boek vind je bijna 200 gerechten die jouw curryskills naar een hoger niveau zullen tillen.

Voordat je bij de recepten in het boek komt, blader je eerst langs een belangrijk hoofdstuk. Namelijk het hoofdstuk waarin Dan je uitlegt hoe je nou zijn boek gebruikt. Dan legt uit wat alle icoontjes betekenen die je bij de recepten vindt, welke maten en gewichten hij in zijn recepten gebruikt, welke olie het beste werkt, welk keukengerei je in je kastjes moet hebben staan en welke ingrediënten je voortaan in groter formaat moet kopen. Hij sluit het hoofdstuk af met zijn 5 basisregels voor het maken van ‘de perfecte curry’, waaronder bijvoorbeeld: ‘Gebruik zoveel mogelijk verse ingrediënten’ en ‘Voeg de ingrediënten echt toe in de beschreven volgorde’.

Hierna kun je aan de slag! Heb je wel eens een authentieke Mango Chutney willen maken? Of lekkere kipcurry? Dan zit je met dit boek goed. Middels duidelijk uitgeschreven stappen neemt Dan je mee door zijn recepten. Als je de 5 basisregels uit het boek aanhoudt en de receptstappen goed leest kan het haast niet misgaan.

Yvette had a little lamb

Het eerste recept dat ik gemaakt heb was de Lam Masala van pagina 96. Ik hoefde dankzij mijn goed gevulde kruidenkast alleen een flesje lijnzaadolie in de supermarkt te halen, waarna ik aan de slag kon. Op een druilerige zondag begon ik aan het recept. Wat mij direct opviel was dat het vlees niet gemarineerd hoefde te worden, zoals ik gewend ben vanuit de Indische en Thaise keuken. Ik kwam er ook snel achter dat het volgen van de stappen inderdaad van belang is. Ik liet mijn olie te lang opwarmen, waardoor ik bij het toevoegen van mijn komijnzaad direct komijnpopcorn kreeg… Oeps! Bij de tweede poging ging het wel goed. Na een paar uur stoven was de Lam’s Masala klaar om te eten. Het was heerlijk! Kleine noot, hou je niet enorm van pittig eten (like me)? Halveer dan de hoeveelheid verse peper, chilipoeder of andere pittige kruiden in de recepten!

Review: The Curry Guy Compleet

The Curry Guy Compleet is geschikt voor de medium tot ervaren chef. Het boek bevat wat meer gecompliceerde gerechten, welke dankzij de receptuitleg van Dan prima te maken zijn. Maar, je hebt wel wat inzicht en kennis van ingrediënten, keukengerei en temperaturen nodig. Daarnaast moet de Indiase keuken je liggen. Hou je niet van kruidige gerechten en smaken als kerrie, komijn en koriander? Dan zul je dit boek niet zoveel gebruiken. Ik ben erg blij met dit boek. Het is een boek dat ik inmiddels meerdere keren uit de kast heb getrokken om inspiratie op te doen voor weekendmaaltijden.

• Smakelijke receptfotografie.
  • Alle recepten in het boek zijn binnen een uur te bereiden.
  • Alle onderdelen van de Indiase keuken komen in het boek aan bod.
  • Het boek heeft een register.

• In een aantal recepten worden ingrediënten gebruikt die je alleen in de toko kunt kopen. Zorg dat je je voorbereid voor je aan de slag gaat.

Dan Toombs heeft met The Curry Guy Compleet de kroon op zo’n levenswerk geschreven. Ruim 20 jaar onderzoek en werk is in de ruim 200 recepten in deze curry bijbel samengevat. Dankzij de hoeveelheid recepten in het boek zou je iedere zondag voor de komende 4 jaar een heerlijk authentieke Indiase maaltijd op tafel kunnen zetten. Klinkt voor mij als een heerlijke uitdaging. Ga jij het proberen?

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432452 | oktober 2020 | Hardcover | 352 pagina’s