Alweer het vijfde kookboek van de best-selling author Sabrina Ghayour. En ik kan wel zeggen; ik ben al fan vanaf het eerste uur! Haar eerste boek Persiana heb ik zelfs in het Engels in de kast staan, in Nederland was hij nog niet uit. Ik heb haar zelfs een aantal jaar geleden mogen ontmoeten, bij de lancering van haar 2e boek Sirocco. Haar 4e boek was het vegetarische kookboek Bazaar en nu is Simply uit.

Review: Simply - Sabrina Ghayour

In Simply draait het om gemakkelijke midden-oosterse maaltijden voor elke dag. Dus niet alleen gerechten met groenten, maar ook met vlees en vis. Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken: ongedwongen eten, tradities met een twist, de meltingpot, iets speciaals en als laatste hoofdstuk cake, brood & zoetigheden.

Review: Simply - Sabrina Ghayour

In dit boek vind je simpelweg lekkere ingrediënten, die simpelweg bereid zijn om simpelweg geweldige smaken te creëren – zo simpel is het.

Sabrina Ghayour

Recepten die voorbijkomen zijn bijvoorbeeld de groene kip, lamsköfte met munt, geurige viskoekjes, sperziebonensalade met tahin, salade met aardbeien en geitenkaas of de frozen yoghurt met zwarte peper.

Ook handig voor de vegan- en vegetarische medemens; recepten die geen vlees/vis/zuivel bevatten zijn allemaal aangegeven met een handig kleurtje bovenaan de pagina. Verder hebben alle recepten een inleiding en aan het einde een ‘Simply Delicious met…‘ en dan een aantal andere gerechten uit het boek. Bij een aantal recepten staan ook in een apart kader tips vermeld; zoals bereidingstijd voor op de barbecue of juist in de oven, hoe je je fornuis schoon houdt als je aubergines roostert of dat je geen kikkererwten uit blik moet nemen voor de falafel en waarom.

Review: Simply - Sabrina Ghayour

Ultieme ballen

En Sabrina (ik mag Sabrina zeggen) stelt weer niet teleur. Volgens mij zei ik elke 5 minuten – lezend op de bank met een kopje thee – ‘oh dit wil ik maken. Dat klinkt lekker! Hebben we nog kikkererwten in huis?’. En zo geschiedde; want op een grijze zondagavond maakte ik de ultieme falafel uit het boek. Wel zonder de verse koriander; want dat is gewoon niet te doen.. ;) Ik vond het zelf wel spannend om ongekookte kikkererwten alleen maar te laten weken in water, zonder te koken of al kant-en-klare kikkererwten in een pot te gebruiken. Maar het eindresultaat was fantastisch. Ik heb ook eerder falafel geprobeerd te maken, maar dat mislukte faliekant. Deze fel groene, knapperige balletjes waren zelfs voor de grootste vleeseter hier in huis een groot succes.

Bijna alle ingrediënten uit Simply zijn bij een standaard grote supermarkt te vinden, maar voor een paar dingen zal je misschien even naar een toko of Turkse supermarkt moeten. Zoals rozenharissa, extra vet lamsgehakt, knoflookgranulaat en ingelegde citroenen. Maar lang niet zoveel ‘gekke’ ingrediënten als in bijvoorbeeld de boeken van Ottolenghi. Maar wel met dezelfde smaakintensiteit en sfeer.

Review: Simply - Sabrina Ghayour

• Heerlijke recepten
  • Op een toegankelijke manier Midden-Oosters koken
  • Goede mix van vlees/vis/vega/vegan
  • Fotografie om van te watertanden
  • Leeslintje

• Ik mis de drankjes – in vorige boeken had ze ook nog vaak een aantal lekkere cocktailrecepten toegevoegd.

Met Simply weet Sabrina Ghayour weer een heerlijke Midden-Oosterse snaar te raken. Met recepten die je ook gewoon op een doordeweekse dag kunt maken heeft Sabrina wat mij betreft weer een topboek afgeleverd. En dan verzinnen we de cocktails er zelf wel bij. ;)

Nederlands | Hardcover | 9789461432421 Druk: 1 | oktober 2020 | 240 pagina’s