Een tijdje geleden schreef ik een review over een Vietnamees kookboek en mijn liefde voor exotische keukens. De complexe smaken, de passie voor voedsel, het gebruik van kruiden en de geur die vrijkomt als een maaltijd wordt bereid, mijn hart gaat er sneller van kloppen. De Nederlandse keuken valt dan toch een beetje in het niet, in mijn ogen dan hé… Die diversiteit aan culinaire mogelijkheden, het is voor mij nog steeds één van de grootste pluspunten aan het wonen in de Randstad. In elke buurt ben je snel voorzien van een Thaise, Indische, Chinese (of in dit geval) Surinaamse maaltijd! En met een liefde voor die exotische smaken is het dan ook geen verrassing dat Surinaams eten in ons huishouden met regelmaat om tafel staat, afgehaald, want mijn kook skills zijn nog niet toereikend genoemd om het zelf te bereiden. Maar daar komt verandering in dankzij SuriMAM Cooking Feest.

Het nieuwe kookboek van de zussen Moreen, Aretha & Martha Waal. Die je met dit boek meenemen op reis naar het thuisland van hun moeder en de smaken uit hun jeugd. Met SuriMAM Cooking Feest zet je gegarandeerd een authentiek Surinaamse hap op tafel!

Review: SuriMAM Cooking Feest
MAM

De zussen Moreen, Aretha & Martha Waal hebben opnieuw hun krachten gebundeld om de beste recepten uit hun eerder verschenen kookboek SuriMAM Cooking samen te vatten in dit nieuwe boek. Een feest editie, SuriMAM Cooking Feest bevat ruim 40 Surinaamse hapjes en drankjes die je op tafel kunt zetten als er wat te vieren valt. Of als er niet te vieren valt en je gewoon zin hebt in een lekkere Surinaamse maaltijd. De naam van het boek is een samenvoeging van de voorletters van de drie zussen: Moreen, Aretha & Martha Waal. Daarnaast is het eerbetoon aan hun moeder Norine, die de dames de liefde voor de Surinaamse keuken bijbracht.

Review: SuriMAM Cooking Feest

De inhoud van het boek is samengevat binnen 4 hoofdstukken. Daarnaast bevat het boek nog een inleiding waarin de zussen je welkom heten in hun boek. Besteden ze aandacht aan hun bron van inspiratie, moeder Norine. Lichten ze hun land van afkomst, Suriname, toe. En leren ze je welke ingrediënten de hoofdrol spelen in de Surinaamse keuken.

Hierna begint de fun! De ruim 40 recepten in dit boek zijn opgedeeld in 4 hoofdstukken: Hartig, Broodjes, Drankjes en Zoet. In totaal telt het boek 141 bladzijdes en staat het vol met snelle en eenvoudige recepten die je thuis zo op tafel zet.

Review: SuriMAM Cooking Feest
Telo met bakkeljauw

Het hoofdstuk hartig is toch wel mijn favoriete hoofdstuk binnen het boek. Hierin vind je de recepten van maaltijden die we allemaal kennen: Roti, Nasi met kip, Pastei, Kipsaté en Telo met Bakkeljauw zijn slechts een aantal van die maaltijden die je dankzij Moreen, Aretha & Martha nu zelf kunt maken. Dankzij duidelijke instructies van de dames, gepaard met een ingrediëntenlijst en extra informatie als: portiegrootte, extra benodigdheden en tip’s van de schrijfsters kan het niet misgaan.

Review: SuriMAM Cooking Feest
Eksi KoeKoe

In de andere drie hoofdstukken: Broodjes, Drankjes en Zoet vind je recepten die je voor lunch, barbecues, verjaardagen of andere gelegenheden zo op tafel kunt zetten. Zo staat in het hoofdstuk ‘Zoet’ bijvoorbeeld een recept voor Eksi KoeKoe (luchtige eiercake). Een Surinaamse cake die zo zacht en fluffy is dat je aan één stukje geen genoeg hebt. Ik at het voor het eerst op het Surinaams culinaire festival Kwakoe en ben sindsdien op zoek geweest naar een recept. Die ga ik binnenkort maar eens uitproberen!

Review: SuriMAM Cooking Feest

• Duidelijke uitleg over de bereiding van de recepten.
  • De dames geven naast de kookinstructies, extra tips. Hiermee kun je het gerecht bijvoorbeeld nog authentieker maken of leer je hoe je iets langer kunt bewaren.
  • Het boek biedt een mooie variatie aan recepten. Verdeeld over snacks, maaltijden, drankjes en toetjes. Je kunt een complete maaltijd samenstellen met de inhoud van het boek.
  • De recepten zijn aangevuld met vrolijke fotografie.
  • Het boek heeft een persoonlijke touch dankzij de fotografie en het eerbetoon dat de zussen brengen aan hun moeder.
  • Het boek is te koop tegen een leuke prijs, wat de aanschaf aantrekkelijk maakt.

• Het boek is uitgegeven in een paperback versie. Hierdoor voelt het in de hand meer als een gids dan een boek.
  • Voor de sommige ingrediënten moet je echt bij een toko of speciaalzaak zijn. Als je die niet in de buurt hebt, vergt het koken van de recepten wat meer voorbereiding.
  • Er is geen register, dus het is lastig om recepten op te zoeken op ingrediënt.

Moreen, Aretha & Martha Waal hebben hun liefde voor de Surinaamse keuken goed weten vast te leggen in deze nieuwe editie van SuriMAM Cooking Feest. Het gevarieerde aanbod aan recepten zorgt ervoor dat er altijd wel een reden is om dit kookboek uit de kast te pakken. Of je nou snel een broodje Pom wilt maken of ruim de tijd neemt om Roti en Eksi KoeKoe te maken, dankzij de recepten in SuriMAM Cooking Feest is het resultaat gegarandeerd.

Nederlands | Druk: 1 | 9789024590360 | juni 2020 | Paperback | 144 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff.