Een man met vlees en vlammen.. Dat kan alleen een barbecueboek zijn! Roel Westra is binnen de bbq-wereld beter bekend als Pitmaster X op onder andere Youtube. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van de beste man had gehoord, maar ben benieuwd welke recepten in BBQ Magic voorbij gaan komen.

Review: BBQ Magic - Roel Westra (Pitmaster X)

Het boek bestaat volgens de inhoudsopgave uit 21 hoofdstukken exclusief de bbq-playlist en de intro. Maar in werkelijkheid zijn het geen 21 hoofdstukken; bijna de helft is alleen de introductie van het hoofdstuk. Beetje onhandig weergegeven in de inhoudsopgave. De hoofd-hoofdstukken gaan over roken, grillen, braden, burgers, bijgerechten, snacks, dingen op een stok, dingen van een plank, pizza/brood en verschillende recepten voor kruidenrubs en marinades.

Even een kleine disclaimer vooraf; dit is geen boek voor vegetariërs en/of vegans. Vlees is hier wat de klok slaat. Met een beetje mazzel vind je hier en daar nog een blaadje sla of gevuld tomaatje, maar daar blijft het bij. Lam, rund, varken, kip en vis komen in verschillende gedaanten voorbij. Aan een stok, in een pan, op een plank of zo op de kolen. Voorbeelden van recepten zijn Strip Loin Roast, The Cavemen Steak, sardinebruschetta, The Spicy Joker of de Porkbelly Twisters. Veel Engelse termen dus; waarom is mij een raadsel. Als je een Nederlandstalig boek maakt met daarin oma’s erwtensoep, waarom noem je dat dan Grandma’s Split Pea Soup..

Een groot aantal van de recepten lijken me prima te maken voor thuis. Bij sommige recepten heb ik het idee dat het wel werkt op youtube, maar minder in een boek. Een steak van €100 grillen is om te kijken natuurlijk heel bijzonder, maar vraag me af of mensen diezelfde beleving hebben in een boek of het dan ook echt zelf gaan kopen. De fotografie in BBQ Magic is echt om te watertanden. Gesmolten kaas, geroosterd vlees, sappige burgers, een glanzende saus.. Alles is heerlijk weergegeven.

De bereidingswijze is uitgeschreven als 1 grote alinea, waardoor het overzicht van de verschillende stappen een beetje verloren gaat. Verder vind ik een opmerking als ‘speciaal voor volwassen mannen’ echt niet meer van deze tijd. Door het logo van het bbq-merk Napoleon voelt het als een Napoleon-boek waar ze toevallig aan Roel hebben gevraagd om recepten te bedenken. Soms voelt het net teveel als een reclamefolder. Ook viel het me op dat het boek heel veel 5 sterren reviews heeft voor de korte periode dat het uit is. Als je dan de reviews leest, blijkt dat de reviewers het boek niet eens gelezen hebben. Voelt meer alsof mensen dat moesten doen ivm een winactie ofzo?

• Grote variatie in recepten
  • Vlees, vlees en meer vlees
  • Leeslintje