Je houdt ervan, of je houdt er niet van… Citroen. Eigenlijk bestaat er geen middenweg. Deze goudgele rakker zorgt voor een goede portie zuren in elk drankje of maaltijd waar je hem aan toevoegt. Persoonlijk vind ik citroen (en dus zijn zurigheid) héérlijk. Ik pers het in water, sprinkle het over mijn guacamole, vis en taco’s en als je een citroentaartje voor mijn neus zet is hij in no-time op. Echter is mijn kennis betreft het gebruiken van citroen in de keuken niet erg groot. Toen Jody mij het boek The Lemon Kitchen gaf om te reviewen, loste dat probleem zich snel op. Ze zeggen wel eens: “When life gives you lemons, you make lemonade”. Jadis Schreuder weet al heel lang dat je veel meer kunt doen met citroenen en vulde een heel boek vol recepten!

Review: The Lemon Kitchen - Jadis Schreuder

The Lemon Kitchen is geschreven door Jadis Schreuder. Jadis is auteur, receptontwikkelaar, foodfotografe én tevens eigenaresse van de gelijknamig website. Op haar blog en in haar boek deelt Jadis verrassende en eenvoudige recepten vol smaak. Met als basis… Citroen! Zowel subtiel als sterk aanwezig, Jadis weet als geen ander raad met het verwerken van citroenen in de keuken. Elk recept in dit boek zal je verrassen en uitnodigen om zelf aan de slag te gaan.

citroenboom

De inhoud van het boek is samengevat binnen 2 ‘hoofdonderwerpen’ welke beide weer aparte hoofdstukken bevatten. Daarnaast bevat het boek losse informatieve subhoofdstukken. De 2 hoofdonderwerpen zijn: Citroen! en The Lemon Kitchen – recepten. Daarnaast brengt Jadis je een uitgebreid voorwoord, haar keuken filosofie, tips voordat je begint met koken, uitleg over seizoensweckpotten en stylingtips. Ze opent het boek met een welkom voorwoord en sluit het boek af met een paar woorden van dank. Het boek bestaat uit 160 pagina’s en bevat 45 recepten die je thuis kunt maken.

citroen, citroen en nog meer citroen!

Binnen het hoofdstuk ‘Citroen! vind je de hoofdstukken: De citroen, Koken met citroen en Vitamine C…itroen! In dit hoofdstuk leert Jadis je alle belangrijke informatie over de citroen. Ze vertelt o.a. over de geschiedenis en herkomst van de vrucht, aan welke andere gewassen de citroen verwant is, hoe je de citroen verwerkt in gerechten, sterke smaakcombinaties en niet geheel onbelangrijk: hoe je de juiste citroenen kiest! Kortom, het hoofdstuk maakt je wegwijs in de veelzijdigheid van de vrucht. Het tweede hoofdstuk ‘The Lemon Kitchen – recepten’ bevat de essentiële informatie van het boek, de recepten! Het hoofdstuk is onderverdeeld in de vier seizoenen, winter, lente, zomer en herfst. Logisch, want elk seizoen biedt ons een andere smaak en andere verkrijgbare ingrediënten. Ook eet je in de herfst en wintermaanden vaak ‘zwaardere’ maaltijden ten opzichte van de lente en zomermaanden. Dankzij de simpele uitleg, begeleid door frisse fotografie, leert je o.a. hoe je vlees en vis mals kunt bereiden, welke groenten frisser worden door een beetje citroensap en hoe je een huisgemaakte fles limoncello op tafel zet.

Ik ben enthousiast over The Lemon Kitchen! Het boek nodigt uit om gebruikt te worden. De witte kaft met de citroen illustraties oogt vrolijk en zal niet misstaan in jouw keuken. De toegankelijkheid van de recepten maakt het leuk om te experimenteren met ingrediënten en recepten die je niet eerder hebt gemaakt. Zelf heb ik inmiddels een pot limoncello op een koele plek in huis staan. Het recept van Jadis heb ik in grote lijnen gevolgd. Ik heb voldoende citroenen (voorzichtig) geschild en in alcohol laten weken. Met nog 1,5 week op de teller kan ik nog geen uitspraken doen over het eindresultaat. Maar, geslaagd of niet, het is een mooi experiment!

• Duidelijke richtlijnen over milliliter inhoud, het gebruik van eetlepels vs theelepels, baktijden en het gebruik van een citroen
  • Er wordt sterk gevarieerd met het gebruik van een citroen, zowel zoet als hartig komt aan bod
  • Frisse fotografie
  • Elk gebruikt ingrediënt kun je terugvinden in het register
  • Het boek is te koop tegen een leuke prijs, wat de aanschaf aantrekkelijker maakt

• Hou je niet van citroen of een zuurtje toegevoegd aan je eten? Dan kun je dit boek overslaan.
  • Alle recepten zijn gebaseerd op het gebruik van biologische citroenen. Die kosten aanzienlijk meer dan een netje citroenen uit de supermarkt. Hou hier rekening mee.

Jadis is (net als haar favoriete ingrediënt) een frisse verschijning. Haar liefde voor de citroen heeft ze in The Lemon Kitchen goed weten te vangen. Ze hoopt met haar boek andere kookliefhebbers en foodies te inspireren om meer citroen te verwerken in hun gerechten. Met The Lemon Kitchen zet je een variatie aan fris en smaakvol eten op tafel, van zalmceviche tot citroentartelettes en van limoncello tot geitenstoof. Dankzij de slimme seizoensindeling binnen de recepten ben je het hele jaar voorzien van je dagelijkse dosis vitamine C…itroen.

Nederlands | Hardcover | 9789024588305 | Druk 1 | April 2020 | 160 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff