Mijn liefde voor de Oosterse keuken steek ik niet onder stoelen of banken. Ik probeer met regelmaat mijn kook skills te verbeteren en maak dan het liefst een Thais of Indisch gerecht uit een van mijn kookboeken. Het is niet altijd makkelijk, maar des te leuker om het onder de knie te krijgen! Één van de dingen waar ik wel steeds meer tegenaan loop is het gebruik van vlees in deze keukens. Ondanks dat er in de Oosterse keuken veel gebruik wordt gemaakt van tofu of tempeh, wordt er ook nog veel vlees verwerkt in maaltijden. Anno 2020 ligt de focus steeds meer op bewust omgaan met onze voedselkeuzes en daar valt minder vlees eten ook onder. Toen ik recentelijk een nieuwsbrief ontving van een online webshop waarin ze hun nieuwe culinaire boeken aankondigden, zag ik het boek Vegan East van Milou van der Will ertussen staan.

Review: Vegan East – Milou van der Will
Prachtige illustraties

Voordat je überhaupt het boek openslaat wordt je aandacht al getrokken door het design van de cover. Milou van der Will heeft tijdens het schrijven van dit boek samengewerkt met illustrator Gonda Onnes, en wat een ontzettend gave tekeningen zijn daar uitgekomen! Gonda heeft voor elk hoofdstuk een illustratie gemaakt die de inhoud van dat hoofdstuk symboliseert. Ik vind het een mooie touch, één die ik nog niet veel ben tegengekomen in andere kookboeken.

Dan de inhoud. De teaser achterop het boek vertelt je dat Milou je met Vegan East ruim 80 Oosterse Vegan gerechten biedt waarmee je helemaal niets hoeft te missen als je ervoor kiest om plantaardig te eten. Dat zijn veelbelovende woorden! Van streetfood tot basisrecepten, van spicy tot lichte salades en zelfs zoete recepten. Het is Milou gelukt om snelle recepten vol smaak op papier te zetten die een non Vegan zoals ik nieuwsgierig maken naar de smaak ervan.

Opa

Milou van der Will heeft haar oosterse kookkunsten geleerd van haar Indische opa en vader. Het werd haar missie om al die heerlijke familierecepten om te zetten naar een plantaardige variant toen ze haar voedingspatroon besloot om te gooien. Er ontstond een zoektocht naar een manier om de smaken van toen in een jasje van nu te stoppen.

‘Als je kiest voor plantaardig eten, betekent dat niet dat je de smaak of textuur van vlees niet mag opzoeken. Ik omarm juist al die smaken van vroeger, speur naar de lekkerste ingrediënten, experimenteer, probeer klassiekers te evenaren, of steek ze juist in een nieuw, groen jasje.’

Review: Vegan East – Milou van der Will
Plantlife

In dit ruim 191 pagina tellende boek deelt Milou van der Will dus ruim 80 recepten die je kijk op veganistisch eten zullen veranderen. 80 recepten waaronder ‘no-ajam opor’, sambal goreng paksoi, en vleesloze tonkatsu. Of wat denk je van op houtskool geroosterde tofu-saté, mango-kokospudding, vegan spekkoek of een winterse jackfruitrendang? Ik krijg er trek van!

De receptinhoud van Vegan East is onderverdeeld in 6 hoofdstukken. Daarnaast bevat het boek een voorwoord, een uitleg over alle benodigde ingrediënten in je voorraadkast, een receptenoverzicht, een register en een dankwoord waarin Milou persoonlijk het boek afsluit.

De namen van de 7 hoofdstukken nemen je mee langs alle aspecten van de Oosterse keuken. Of je nou op zoek bent naar: Basis, Pittig, Streetfood, Comfort, Licht of Zoet, Vegan East zorgt dat jij wat lekkers op tafel kunt zetten.

Comfortfood

Mijn favoriete hoofdstukken in het boek zijn ‘Street’ en ‘Comfort’. Street omdat het mij in gedachten linea recta terugbrengt naar de straten van Bangkok. De eclectische mix aan smaken in die stad is uniek en moeilijk te evenaren. Op elke hoek van de straat staan foodkarretjes waar je de lekkerste gerechten kan krijgen. Vaak zelfs lekkerder dan in een gevestigd restaurant. In Street heeft Milou recepten verzameld waarmee je die smaak uit Azië thuis na kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan gestoomde broodjes, springrolls of saté.

Het hoofdstuk ‘Comfort’ is favoriet omdat het goed aansluit op de huidige periode van het jaar, de herfst. Het is buiten nat en guur en liever kom ik niet buiten. Het is tijd om op de bank te kruipen met een kom dampend eten onder je neus. Milou heeft precies in het hoofdstuk ‘Comfort’ recepten verzameld die je op de bank (onder een dekentje), lekker uit die kom wilt weglepelen.

Review: Vegan East – Milou van der Will

Ik ben blij met Vegan East. Het overtreft mijn verwachtingen van veganistisch eten! Vooraf was ik wat sceptisch, want mijn beeld van veganistisch eten was nog niet erg breed. Ik ben geen liefhebber van tofu en in mijn beleving was dat zo’n beetje de basis van elk veganistisch gerecht. Milou heeft mij met Vegan East laten zien dat er nog zóveel meer mogelijk is op het gebied van plantaardig eten, zonder het ‘geitenwollensokken’ imago. Ik ben overstag en kook deze komende week een heerlijke plantaardige Jackfruit Rendang en wie weet hoeveel meer plantaardige recepten er gaan volgen.

Review: Vegan East – Milou van der Will

• Sfeervolle fotografie. Je waant je direct op een foodmarkt ergens in Azië.
  • Stapsgewijs geeft Milou je uitleg over de bereiding van de recepten.
  • Het boek biedt een mooie variatie aan recepten. Verdeeld over maaltijden, snacks, drankjes en toetjes. Je kunt een complete maaltijd samenstellen met de inhoud van het boek.
  • Het boek heeft een receptenoverzicht én een register. Zo kun je niet alleen specifiek zoeken op een recept, maar ook nog eens op ingrediënt!
  • Milou neemt haar imago van Vegan en van Foodie soms op de hak. De zelfspot die ze gebruikt maakt de manier van schrijven luchtig en herkenbaar. Erg prettig.

• Enkele ingredienten als daun salam, gocgugaru en meloenlikeur zullen wat moeilijker verkrijgbaar. Houd hier rekening mee.

Milou van der Will heeft met Vegan East een naslagwerk geschreven waarmee zij massa’s mensen zal overtuigen om meer plantaardig te gaan eten. De frisse tone of voice, de prachtige illustraties en de mooie foto’s complimenteren de smakelijke gerechten. Het boek nodigt echt uit om eens uit je comfort zone te stappen en iets nieuws te proberen. Bij mij is het in ieder geval gelukt!

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432391 | augustus 2020 | Hardcover | 192 pagina’s