In mijn leven ben ik twee keer in het Caribische gebied geweest. Twee keer op Bonaire om precies te zijn. Het kleinste eiland van de Nederlandse Antillen, maar desondanks barst het er van de culinaire mogelijkheden, heerlijke smaken en vrolijke kleuren. Hoewel mijn laatste bezoek helaas niet langer was dan een week, genoot ik volop van al het lekkers dat het eiland te bieden heeft. Vanwege zijn gunstige ligging (voor de kust van Venezuela, vlakbij Suriname en op korte afstand van Mexico) is er op het eiland uit elke windhoek wel een smaak vertegenwoordigd op het eiland. Vul dat aan met de verse vis die ze dagelijks voor de kust vangen en schenk er een glaasje cactuslikeur bij in en ik ben een tevreden vrouw. Je begrijpt dan meteen mijn enthousiasme toen Jody mij vroeg het Caribisch Kookboek van Helmi Smeulders voor jullie te reviewen. Een kookboek waarin de smaken en lokale ingrediënten uit het Caribisch gebied samen komen tot een maaltijd die je thuis kunt maken.

Review: Het Caribische Kookboek – Helmi Smeulders
Bon bini!

Met deze vrolijke kreet word je overal in het Caribisch gebied warm verwelkomd. Helmi verwelkomt je op dezelfde warme wijze in haar boek. Ruim 20 jaar geleden verruilde zij ons grijze kikkerlandje voor het warme Curaçao en begon daar een cateringbedrijf. Naarmate haar bedrijf groeide, groeide ook haar kennis en begon ze steeds meer met lokale ingrediënten te koken. Ze creëerde maaltijden die uiteindelijk geleid hebben tot het schrijven van dit vrolijke kookboek.

Review Het Caribische Kookboek – Helmi Smeulders 1 Medium rotated

Stiekem kan ik Helmi geen ongelijk geven. Wie wordt er nou niet het liefst wakker in een zomers temperatuurtje of eet het liefst dagelijks tropisch fruit en de meest verse vis? Heerlijk lijkt mij het! Maar aangezien emigreren niet op mijn agenda staat, ben ik blij met Het Caribische Kookboek. Want zo haal ik toch de tropische smaken en zomerse kleuren in huis.

In dit ruim 192 pagina tellende boek deelt Helmi Smeulders ruim 83 recepten vol tropisch fruit, frisse groente en de meest verse vis. De inhoud van het boek is onderverdeeld in 8 hoofdstukken. Daarnaast bevat het boek een voorwoord, een register en sluit Helmi persoonlijk het boek af in haar dankwoord. Tot slot kun je alle beschreven recepten terugvinden in het register.

Zomerse sferen

De namen van de 8 hoofdstukken brengen je in zomerse sferen. Met namen als: ‘Here Comes The Sun’, ‘Happy Hour’, ‘Lazy Summer Nights’ en ‘Island Classics’, waan ik mij direct weer op Bonaire. De inhoud van elk hoofdstuk staat eronder vermeld en komt voor alle 8 hoofdstukken neer op het volgende: Ontbijt & Lunch, Strand- & BBQ-bites, Verse Ingredienten, Cocktails & Snacks, Eten met familie en vrienden, Eten voor na het uitgaan, Dessert & Zoet en tot slot Sauzen & Dips.

Review Het Caribische Kookboek – Helmi Smeulders 3 Medium rotated

Mijn favoriete hoofdstukken in het boek zijn ‘Lazy Summer Nights’ en ‘Island Classics’, omdat hierin de meest authentieke Caribische gerechten beschreven worden. Het hele boek bevat heerlijke recepten en ik kijk er naar uit om ze te bereiden. Maar wat mij opvalt is dat er een aantal recepten in staan waarmee je een niet-per se-Caribisch gerecht maakt Caribische ingrediënten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Wafels van bakbanaan, Zoete aardappel uit de oven of Quesadilla’s.

Als ik een kookboek koop die specifiek geschreven is voor een gebied of land, koop ik die met het specifieke doel om meer te leren over de culinaire kant van dat gebied/land. Niet met het doel om gerechten die ik al ken uit andere keukens te kunnen maken met lokale ingrediënten.

Desondanks ben ik enthousiast over het vrolijke Caribische Kookboek van Helmi Smeulders. Het bevat recepten voor bakbanaan, Johnny cakes, gegrilde Picanha en nog veel meer! Het ontwerp van het boek, de fotografie en de recepten van al deze Antilliaanse favorieten brengt mij meteen terug op Bonaire. Een plek waar ik met liefde kom. Dankzij de duidelijke instructies die Helmi je biedt lukt het je gegarandeerd om een stukje Caribische zomer in huis te halen.

Review Het Caribische Kookboek – Helmi Smeulders 5 Medium rotated

• Vrolijke en vooral zomerse fotografie. Je waant je direct op de Antillen.
  • Stapsgewijs geeft Helmi je uitleg over de bereiding van de recepten.
  • Het boek biedt een mooie variatie aan recepten. Verdeeld over maaltijden, snacks, drankjes en toetjes. Je kunt een complete maaltijd samenstellen met de inhoud van het boek.

• Ben je op zoek naar een boek met alleen maar authentieke Caribische gerechten, dan zal dit boek je wellicht niet volstaan. Het boek combineert wereldwijd bekende gerechten in een Caribisch jasje met authentieke Caribische recepten.
  • Enkele ingredienten als Nopal bladeren, Masbangu of zeedruif zijn in Nederland moeilijk of zelfs niet verkrijgbaar. Hierdoor kan het lastig zijn om sommige recepten te kunnen maken.

Helmi Smeulders weet je met Het Caribische Kookboek in een heerlijke zomerse sfeer te krijgen. Nu we de wintermaanden weer in gaan is het heerlijk om de frisse zomerse smaken van witte vis en tropisch fruit nog eens op tafel te kunnen zetten. Enkele succesrecepten die Helmi met haar cateringbedrijf op Curaçao bereid, zijn terug te vinden in dit boek en wakkeren de Caribische chef in jou aan. Bon Bini!

Nederlands | Druk: 1 | 9789046827185 | juni 2020 | Hardcover | 192 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Nieuw Amsterdam.