De naam Ottolenghi zal waarschijnlijk wel een belletje doen rinkelen bij veel mensen. Na onder andere Sweet, Jeruzalem, Plenty en Plenty More is Yotam Ottolenghi een gevestigde naam in kookboekenland. Voor zijn nieuwste boek Flavour werkte hij samen met Ixta Belfrage. Deze dame was chef bij Yotam’s restaurant NOPI in SOHO en nu kookt ze in de testkeuken van Ottolenghi en bedenkt ze nieuwe recepten.

Review: Flavour - Yotam Ottolenghi en Ixta Belfragea

Het boek Flavour bestaat uit 6 algemene hoofdstukken waarvan er 3 zijn gevuld met recepten. De recepten zijn verdeeld in ‘bereidingswijzen’, ‘combinaties’ en ‘producten’. Bereidingswijzen gaat over blakeren, bruinen, infuseren en rijpen. Met recepten als Calvind gegrilde perziken, geblakerde sperziebonen, knolselderijsteaks en ultieme ragù uit de oven lijken mij dit heerlijke winterse comfortfood gerechten.

Het hoofdstuk combinaties gaat over zoetheid, vetheid, zuurheid en chili-hitte. En chili’s mogen natuurlijk niet ontbreken in een boek van Yotam. Denk qua recepten aan galette met flespompoen en sinaasappel, portobellosteaks met puree van limabonen, kool met gemberroom en verdovende olie en aspergesalade met limoen.

Het is mijn roeping geworden om groenten op nieuwe, opwindende manieren te presenteren en die taak heb ik met veel enthousiasme omarmd.

Yotam Ottolenghi

Favorieten

In het hoofdstuk producten komen een aantal van Yotam’s en Ixta’s favoriete ingrediënten voorbij zoals paddenstoelen, de lookfamilie, noten & zaden en suiker. Van paddenstoelenlasagne en zoetzure uienblaadjes tot prei met miso-salsa en taliocabeignets met sinaasappelsiroop, de gerechten klinken allemaal even lekker. De pittige aardappeltjes met tahin ga ik zeker een keer maken. En de crêpes met geroosterde banaan en rumcrème.. Oh en die schnitzels van puntpaprika…. Teveel lekkere recepten om allemaal op te noemen.

Het enige nadeel is eigenlijk een nadeel dat je al ver van tevoren ziet aankomen: het scala aan verschillende kruiden, pepers, oliën, rubs en gefermenteerde frutsels in potjes is in Flavour weer eindeloos. Een ingrediënt zoals kardemom of vissaus is in elke supermarkt wel te vinden, maar voor Aleppo-chilipepers (pul biber), miso, masa harina, zwarte limoen of gochujang-chilipasta zal je toch een gespecialiseerde Midden-Oosterse en/of Aziatische winkel moeten raadplegen. Maar misschien heb je al die producten al eens gekocht voor één van de vorige boeken van Yotam. ;) Het NRC heeft trouwens ook een leuk artikel geschreven over de jacht op Yotam’s ingrediënten.

• Weer een heerlijk boek over groente
  • Originele recepten
  • Heerlijke foodfotografie
  • Twee leeslintjes

• De exotische ingrediënten zul je wel even naar op zoek moeten.

Yotam Ottolenghi en Ixta Belfrage hebben met Flavour weer een heerlijk boek bij elkaar gekookt. Mijn versie zit al vol met ‘dit wil ik maken’ plakkertjes. Ik moet nog wel even langs de toko zag ik voor een voorraad pepers en andere kruiden. Maar dat heb ik er graag voor over.

Nederlands | Hardcover | 9789059569911 |Druk: 1 | september 2020 | 320 pagina’s

MEER FIJNE KOOKBOEKEN: