Niemand kende Anthony Bourdain beter dan zijn vaste regisseur en producer van het eerste uur: Tom Vitale. Tom neemt je in Over de kook mee achter de schermen van ’s werelds meest iconische food-tv-programma.

Review Over de kook - Tom Vitale

Tom’s herinneringen

In de inleiding van het boek verteld Tom de essentie van het boek: “Dit boek is een zo eerlijk mogelijk verslag van mijn ervaringen tijdens mijn reizen met Tony. De hoogte- en dieptepunten, de bizarre gebeurtenissen en de ellendige toestanden waarin we voortdurend verzeild raken.” Ik heb altijd gesmuld van de reisprogramma’s die Tony (Anthony) maakte, de combinatie van kinderlijk enthousiasme, teveel drank, copieuze maaltijden en vette snacks maakte van het programma een heerlijk feestje.

Het eerste hoofdstuk gaat vooral over Tom’s herinneringen aan het moment dat hij hoorde van Tony’s overlijden en de dagen daarna. Ik kan mij dat ook nog goed herinneren; ik was op een persreis in Düsseldorf en zaten bij een theewinkel te luisteren naar de thee-meneer die over de ins & outs van een Taiwanese theeceremonie zat te vertellen. Tot een Britse collega opeens stotterend aan de tafel meedeelde “Anthony Bourdain is dood“. Stiller kan je een tafel vol professionele foodies en drinkies niet krijgen. Volgens mij heeft daarna niemand echt meer iets meegekregen van de theeceremonie.

Een kijkje in de keuken

Het is heel interessant om mee te lezen met Tom’s ervaringen. Dat er veel eten en drank doorheen ging, kon ik me voorstellen, maar dat bijna elk gerecht dat in een uitzending besproken is 5x wordt besteld, vond ik bijna schokkend. Één voor Tony, één om de bereiding te filmen, één voor de invulshots van het voedsel, één in het geval van een mislukking en één voor alle zekerheid…

Wat me ook een beetje shockeerde was de enorme hoeveelheid chaos er achter een tv-programma over eten en drinken gaat. Van politieke issues in Cambodja en Myanmar, kapotte vliegtuigen in Congo, Libische vrijheidsstrijders in Libië en een bijna moordpoging van Anthony op Tom Vitale in een Iban-dorp in Borneo. Ook het verhaal achter de beroemde maaltijd van Anthony met President Obama is bijzonder smakelijk om te lezen in Over de kook.

• Bijzonder kijkje achter de schermen
  • Inclusief foto’s van tijdens de reizen en opnames
  • Leest weg als een spannend boek