Ik moet er stiekem altijd een beetje om lachen, het scenario dat zich kéér op kéér afspeelt als ik voor de verandering eens een avondje niet thuis eet. Mijn vriend zit dan op de bank, al helemaal comfortabel in zijn joggingpak en wenst mij veel plezier met wat ik ga doen. Net voor ik de trap af loop vraag ik dan altijd even: “Schat, wat ga je eigenlijk eten straks?”. Het blijft altijd even stil – want hij moet er zó diep over nadenken – en vervolgens komt er een: ‘Oh wat makkelijks’ uit… Dat ‘makkelijke’ betekent ALTIJD een flinke bak Babi Pangang van een Chinees restaurant hier om de hoek. Inclusief een bak nasi en een loempia en meneer is in de 7e hemel die avond. Maar hoe hij het ook probeert, zelf die lekkere vette en zoet smakende Babi Pangang namaken lukt hem nooit. En ik denk ook niet dat die code makkelijk te kraken is. Wel weet ik dat ik hem dankzij het nieuwe boek Chinese Takeaway met 5 ingrediënten van Kwoklyn Wan weer de keuken in kan sturen om het nog eens te proberen!

Review: Chinese Takeaway met 5 ingrediënten – Kwoklyn Wan

Uitpuilende keukenkastjes

De inhoud van het boek is samengevat binnen 8 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Soepen, Lichte Hapjes, Vis & Zeevruchten, Kip & Eend, Vlees, Vegetarisch, Sauzen & Bijgerechten en tot slot Desserts & Drankjes. Daarnaast verwelkomt Kwoklyn je in zijn boek middels een voorwoord, biedt hij je overzicht dankzij een register en sluit hij het boek af met een persoonlijk dankwoord. In het 160 pagina tellende boek vind je maar liefst 80 gerechten waardoor je niet zo snel meer de maaltijdbezorgers zult bellen.

Voordat je bij de recepten in het boek komt, blader je eerst langs 2 belangrijke hoofdstukken. Namelijk: ‘Vijf essentiële ingrediënten & meer keukentips’ en ‘Keukengerei & -technieken’. In het hoofdstuk over de vijf essentiële ingrediënten legt Kwoklyn Wan de essentie van zijn boek op tafel. Zijn keukenkasten puilden uit van de Aziatische kruiden, sauzen en smaakmakers. En toch viel het hem op dat deze smaakmakers lang niet allemaal aan bod kwamen tijdens het koken. Een hele reeks aan ingrediënten is namelijk niet persé de sleutel tot een smakelijke maaltijd. Na eigen onderzoek viel het hem op dat er een 5-tal ingrediënten is dat de basis vormt voor een flink aantal Chinese gerechten. In het hoofdstuk ligt hij toe welke ingrediënten dat zijn en waarom je die snel moet aanschaffen.

Auberginebeignets met hoisinsausdip

In het andere essentiële hoofdstuk: Keukengerei & -technieken legt Kwoklyn uit welke Chinese kooktechnieken en keukenattributen aan bod komen bij de bereiding van zijn recepten. Laat de fancy keukengadgets voor wat ze zijn en zorg dat je een scherp mes, een snijplank, een wok, een soeplepel en een stoommandje in huis hebt. Daarmee zul je gaan roerbakken, stomen, frituren, stoven, bakken, sauteren en vermalsen. Sommige technieken zullen nu nog als een uitdaging klinken, maar volg Kwoklyn zijn advies en het resultaat zal je verbluffen.

Nadat je deze belangrijke informatie tot je genomen hebt begint de fun! Maak Chinese eiersoep, geglaceerde kippenvleugels, dumplings met kip, sticky spareribs of auberginebeignets met hoisinsausdip. Elk recept bestaat echt uit maximaal 5 ingrediënten, hoe ongelofelijk dat ook klinkt!

Ik was vooraf wat sceptisch. Want een smakelijk Chinees afhaalgerecht namaken met maar 5 ingrediënten? Dat is toch onmogelijk? Vaak moet ik er 27 kruiden en 673 sausjes voor uit mijn kruidenkast trekken om die authentieke Chinese smaak te kunnen evenaren. Maar Kwoklyn Wan heeft met zijn nieuwste boek bewezen dat het toch echt kan. Heel fijn, want dit nodigt uit om ook op drukke dagen toch uit te pakken met zo’n lekkere Chinese afhaalmaaltijd. Maar dan uit eigen keuken!

Chinese Takeaway met 5 ingrediënten is een praktisch en overzichtelijk kookboek. De moeilijk maakbare Chinese keuken is vertaald naar een bundel van makkelijk volgbare recepten. Kwoklyn weet iedere chef, en met name de onervaren chef, aan het wokken, stomen en stoven te krijgen. Pluspunten aan het boek zijn de korte maar duidelijke kookinstructies en de persoonlijke tips van Kwoklyn zelf. Daarnaast zie je bij elk gerecht in één oogopslag de tijd die nodig is voor de bereiding en hoeveel monden je met een gerecht kan voeden.

Het boek bevat voor ieder wat wils, of je nu carnivoor, vegetariër, pescetariër of veganist bent. Je bent niet beperkt tot het eten uit één categorie. Combineer, proef en vervang ingrediënten waar jij het nodig vindt, het is namelijk jouw feestje!

• Het boek is zeer geschikt voor startend kookliefhebbers.
  • Het boek heeft een leuke aanschafprijs. Ook leuk om cadeau te geven.
  • Zoals de titel van het boek al beaamt, de gerechten zijn gemakkelijk samen te stellen met een minimaal aantal ingrediënten.
  • 99% van de ingrediënten is bij de grotere supermarkten of lokale toko’s verkrijgbaar.
  • Niet alle gerechten worden begeleid door een foto. Ben je een wat meer onervaren chef, dan raad ik je aan om die gerechten voorafgaand aan de bereiding even te googelen. Dan weet je hoe het eindresultaat eruit moet zien.

Dankzij Kwoklyn Wan maken we binnenkort allemaal onze eigen wontons en de welbekende loempia’s. Ontdek dat eend met pruimensaus helemaal niet moeilijk te maken is en verras je tafelgenoten met zelfgemaakte foeyonghai met gamba’s en tjaptjoi. Met ‘Chinese Takeaway met 5 ingrediënten‘ haal je de beste afhaalchinees in huis. Jor, lees je dit? Snel de keuken in voor je eigen home-made Babi Pangang! Ik proef wel.

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432537 | mei 2021 | Hardcover | 160 pagina’s