In foodieland heb je een paar van die alleskunners. Chefs die niet alléén een bepaalde keuken tot in detail onder de knie hebben, maar die ook nog eens een uitgebreide kennis hebben van smaken, technieken en combinaties. Pascal Jalhay is zo’n alleskunner. Als culinaire ontdekkingsreiziger heeft hij alle uithoeken van de wereld bezocht. En met de kennis die hij tijdens die reizen opdeed ontwerpt hij nu nieuwe recepten en gerechten. Eerder bracht hij al een luxe kookboek uit over de Indische keuken en nu is hij terug met een nieuw boek: Wereldse Smaakmakers. Een boek compleet gericht op sauzen, boemboes, kruidenmixen, marinades en chutneys. Hier word ik nou vrolijk van!

Review: Wereldse Smaakmakers – Pascal Jalhay

Smaakkompas

De inhoud van het boek is samengevat binnen 5 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: De voorraadkast, Basissmaakmakers, Condimenten, Gerechten en tot slot: Wereldse smaken in de buurt. Daarnaast verwelkomt Pascal je in zijn boek middels een inleiding, biedt hij je overzicht dankzij een register en sluit ze het boek af met een persoonlijke noot over de totstandkoming van dit boek. In het ruim 190 pagina tellende boek vind je maar liefst 75 recepten en gerechten waarmee je jouw kennis over smaakmakers een méga boost geeft.

Voordat je bij de recepten in het boek komt, blader je eerst langs de inleiding, een belangrijk hoofdstuk. Pascal geeft hierin namelijk uitleg over het door hem bedachte ‘smaakkompas’. Het kompas komt bij elk recept terug en geeft je steeds een verwijzing naar (minimaal) 3 recepten en 3 basisproducten die goed te combineren zijn met de receptuur van die pagina. Zo kun je zelf dus eindeloos veel combinaties maken. Slim, want zo ontwikkel je zelf ook een goed gevoel voor smaakcombinaties.

Wereldse smaakmakers is (ondanks de 5 hoofdstukken) opgedeeld in 3 soorten recepten, namelijk basissmaakmakers, sauzen en gerechten. Pascal Jalhay neemt je mee op culinaire ontdekkingsreis van west naar oost. Het boek start met onmisbare basis-ingrediënten die je als enthousiaste foodie in je voorraadkast moet hebben staan voordat je aan de slag kunt. Al deze basisproducten worden in het boek door Pascal onder de loep genomen, zodat je ze goed leert kennen en je weet welk product je op welke manier moet gebruiken.

From scratch

En eerlijk? Wereldse Smaakmakers is een hele fijne kennismaking. Wat een gouden idee heeft Pascal op papier gezet! Want waar 99% van de kookboeken draaien om één bepaalde keuken, een verzameling van kooktechnieken of een productgroep… Heeft Pascal een heel boek weten te vullen met een culinair onderdeel van maaltijden dat vaak een bijrol krijgt. Want zeg nou zelf? Hoe vaak maak je zelf je marinade, kruidenmix of saus from scratch? Het is toch heel makkelijk om wat pakjes en zakjes bij een toko of speciaalzaak te kopen en hier je maaltijd mee te pimpen. Maar dankzij de ervaring en verhalen van Pascal kunnen alle smaakversterkers en conserveringsmiddelen uit de supermarkt linea recta de deur uit. Voortaan maak je de meest smakelijke boemboes, kruidenmixen, sausjes en marinades helemaal zelf.

Wereldse smaakmakers is een kookboek waar iedere thuiskok heel blij van wordt. Van over de hele wereld heeft Pascal Jalhaysmaken en recepten gebundeld en heeft hij ons thuiskoks een boek vol mogelijkheden gegeven waarmee je aardig kunt variëren. De recepten die in het boek zijn opgenomen zien er soms wat ‘exotisch’ uit voor onervaren chefs, maar zijn dit niet dankzij de duidelijke beschrijving die Pascal geeft. De bijgevoegde foto’s van het gerecht bereiden je voor op het eindresultaat, waardoor het ook de minder ervaren chefs moet lukken om een smakelijk gerecht op tafel te zetten.

• Smakelijke fotografie van de recepten.
  • Het boek heeft een register.

• Een flink aantal recepten hebben een lange bereidingstijd, hou hier rekening mee.