Italiaans eten. Onoverwinnelijke comfortfood van de beste soort. Ik ken weinig mensen die niet te porren zijn voor een dampend bordje pasta. De rijke smaken, het gebruik van verse producten en die onmiskenbare sobremesa oftewel het eindeloos natafelen. Ik hou ervan! Net zoals zovelen van ons is ook Sergio Herman al jaren in de ban van de Italiaanse eetcultuur. De Italiaanse keuken is over de hele wereld geliefd en behoort tot het culinair erfgoed. De boekenwinkels barsten van boeken vol authentieke inspiratie en massaal koken we die gerechten. Maar heb je wel eens een Italiaans kookboek gelezen waarin er met nieuwe smaakcombinaties geëxperimenteerd wordt zonder de Italiaanse basis te verliezen? Ik niet. Maar daar brengt Sergio met New Italian verandering in en deelt hij met ons zijn take op de ‘cucina nuova’.

Review: New Italian – Sergio Herman

Ravioli met oester

Sergio geeft in New Italian basis klassieke Italiaanse gerechten een heel eigen karaktervolle twist met typisch smaak dragende ingredïenten. Zelf noemt hij de stijl New Italian, wat dus vanzelfsprekend de naam werd van dit nieuwe boek. Met zijn Cucina Nuova creëert hij een gevoel dat mensen verwarmt, verbindt en verblijdt. In New Italian staan meer dan zestig persoonlijke maar goed thuis te bereiden recepten. Het boek volgt de indeling van een Italiaanse menukaart: je start met de aperitivo, proeft van de antipasto, schuift aan voor de primo, bewaart natuurlijk wat ruimte voor de secondo, kan je het niet laten om nog een cotorno te nemen en sluit je tot slot de maaltijd af met die onmiskenbare Italiaanse dolce.

Door het boek zo in te steken wil Sergio de lezer laten proeven van een nieuw smaakpalet, zijn smaakpalet. Smaken die de maestro van het Nederlandse en Vlaamse restaurantlandschap in de afgelopen twee decennia wist te vergaren. Verwacht dus geen authentieke pasta arrabbiata, eerder een lasagne arrabbiata met gambero rosso en dragon of Ravioli knolselderij met Zeeuwse platte oester en hazelnoot in plaats van de bekende ravioli met spinazie en ricotta.

Tussen kunst en recept

Los van deze smakelijke inhoud heeft Sergio met New Italian weer een parel van een boek gepubliceerd. De emerald groene kleur en dikke kaft stralen kwaliteit uit. Prachtige fotografie van Sergio die een bezoek brengt aan alle uithoeken van Italië sieren de pagina’s en geven je even het gevoel dat je zelf door de Italiaanse straatjes wandelt. De wijze waarop de ingrediënten en de gerechten gefotografeerd zijn laten duidelijk zien dat hier sprake is geweest van een flinke productie (en waarschijnlijk een even flink productiebudget). Ingrediëntfoto’s sieren als kunst tussen de gerechten door de pagina’s en de foto’s van gerechten bij recepten schreeuwen om nagemaakt te worden.
Sergio verwelkomt je in het boek middels een voorwoord, biedt hij je overzicht dankzij een uitgebreid ingrediëntregister én een register op basis van de Italiaanse maaltijd. En tot slot, sluit hij het boek af met een persoonlijk dankwoord aan alle betrokkenen bij het schrijfproces. In het ruim 300 pagina tellende boek vind je meer dan 60 gerechten waarmee ook jij jouw basis culinaire kennis over de Italiaanse keuken een flinke optater kunt geven!

Sergio Herman heeft met New Italian de basis van de Italiaanse keuken naar een hoger niveau getild. Met de fierheid van een echte Italiaanse Nonna deelt hij zijn tips & tricks waarmee ook jij pasta’s op smaak kunt brengen. Op smaak zoals Sergio het bedoeld heeft, met unieke combinaties die samen tot een smaakvol pallet komen. De recepten leveren prachtig resultaat op. Niet alleen zoals gezegd qua smaak, maar ook qua presentatie. Want met 3 Michelinsterren in zijn zak kan het natuurlijk niet anders dan dat Sergio je met de opmaak van zijn borden weet te verleiden.

Tijdens de samenstelling van zijn boek liet Sergio zich inspireren door de Italiaanse keuken uit alle windstreken. Noord, Oost, Zuid en West, elke regio en zijn smaken zijn vertegenwoordigd. En ondanks dat de recepten gecategoriseerd zijn op basis van volgorde tijdens een Italiaans diner, spoort Sergio je vooral aan om je eigen draai te vinden. Combineer smaken, vul een tafel met alleen maar antipasti in plaats van voor- hoofd- en nagerecht. Veel ingrediënten uit Sergio’s recepten zijn in de supermarkt of bij speciaalzaken te krijgen. Voor een kleiner deel van de gebruikte ingrediënten zul je op zoek moeten bij betere groenten juweliers, online speciaalzaken of aankloppen bij familieleden die op vakantie gaan naar Italië voor wat culinaire souvenirs.

• Prachtige fotografie en vormgeving door het hele boek.
  • New Italian laat je verder kijken dan de authentieke Italiaanse klassiekers en leert je om ingrediënten te vervangen en zelf de verdieping in gerechten op te zoeken.
  • Een kookboek dat vanwege de complexiteit van de gerechten direct de ervaren kookliefhebber bij de ballen grijpt om buiten het hokje te koken.
  • Het boek heeft een twee soorten registers, 1 op ingrediënten en 1 op basis van de hoofdstukken in het boek.
  • Het boek is meer geschikt voor ervaren chefs en/of kookliefhebbers. De gerechten vergen veel concentratie, aandacht en een lading voorkennis over ingrediënten.
  • Sergio werkt veel met eigen gemaakte oliën, crèmes, zuren, etc. Hou er rekening mee dat je deze ook moet maken voorafgaand aan de bereiding van andere recepten.
  • In het boek wordt gebruik gemaakt van (voor de consument) moeilijk verkrijgbare ingrediënten als: klaverzuring, ‘nduja, aardpeer, bronzen venkel of taleggio. Je zult dus vooronderzoek moeten doen voor je gaat koken.
  • Ik had graag wat wijnsuggesties gezien bij gerechten.

Sergio Herman, Picasso van de Lage Landen heeft met New Italian een kroonjuweel toegevoegd aan zijn literaire cv. Het boek is prachtig in uitstraling en qua inhoud. De opbouw van het boek is als een Masterclass. Na het doorlezen van New Italian heb je daadwerkelijk nieuwe kennis opgedaan. Je zet na een aantal pogingen gerechten op tafel waar je voor hebt moeten zwoegen, waarvoor je onderzoek hebt moeten doen naar ingrediënten en waar je bovenal erg trots op bent. Met New Italian scoor je punten tijdens het volgende diner met vrienden of familie. En wie weet maak je hen ook wel enthousiast voor Sergio’s Cucina Nuova Italiana.

Nederlands | Druk: 1 | 9789038809878 | juni 2021 | Hardcover | 304 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Nijgh & van Ditmar.