De zomer van 2021 is er een van zonnestralen en flinke regenbuien. Waar we de afgelopen jaren als dooie musjes van het dak vielen van de hitte, is het dit jaar duimen geblazen dat het komende weekend de barbecue misschien weer aan kan. Want barbecueën in de regen? Dikke no-no als je het mijn vriend vraagt. En ondanks dat we blijven hopen op een heerlijke nazomer, is mijn vriend ook tevreden met een droge herfst en droge winterdagen. Want barbecueën is allang niet meer alleen voor op zwoele zomeravonden. Peter De Clercq weet dit als geen ander en schreef met BBQ & Outdoor een barbecue-bijbel vol tips, trick en natuurlijk smaakvolle recepten waarmee we weer snel achter die grill kunnen duiken!

Review BBQ & Outdoor – Peter de Clerq

‘Fire en Food’ (barbecueën) is een wonderlijke wereld waarin steeds weer nieuwe creaties uitgewerkt worden. Nieuwe smaken en technieken verruimen het culinaire palet met originele geuren, smaken, aroma’s en combinaties. Met ruim 30 jaar aan ervaring in dit culinaire landschap vond Peter het hoogtijd om een overzicht van zijn honderd beste en meest inspirerende recepten op papier te zetten. Zowel beginners als ervaren ‘fire(wo)men’ kunnen met BBQ en Outdoor een recept vinden naar hun smaak. Wie inspiratie wil opdoen, nieuwe technieken wil leren of iemand die zijn/haar gasten wil verrassen tijdens een dinerparty kan met het boek zijn lol op. Peter De Clercq spoort je aan om het boek te lezen, recepten te testen, smaken te proeven, recepten zelf te perfectioneren en vooral de fascinerende barbecuewereld te ontdekken.

Complete gerechten

BBQ & Outdoor is het vierde boek in de categorie ‘barbecue’ dat ik dit jaar review. En ondanks dat het boek zich in dezelfde categorie bevindt als zijn voorgangers, springt BBQ & Outdoor wel uit het rijtje door een andere inhoudelijke vulling. Want waar barbecueboeken normaliter om grote vleesmaaltijden draaien of de spotlight geplaatst wordt op de bereiding van dat specifieke stukje vlees. Koos Peter De Clercq ervoor om complete gerechten in zijn boek de hoofdrol te laten spelen, gegaard of bereid op de barbecue. En of je nou vegetarisch eet of niet… Voor ieder staat er genoeg smakelijks in het boek! Denk bijvoorbeeld aan een rauw gegrilde groene asperges met za’atar, tom yum roodbaarsfilet, wild varken van de grill, appelcrumble van de BBQ met calvados of een sappige gevulde ananas met yoghurt en cascarasiroop.

De recepten in het boek zijn samengevat binnen 7 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Groenten, Vis- Schaal & Schelpdieren, Gevogelte, Vlees, Wild, Zoet en tot slot: De Basis. Daarnaast verwelkomt je in het boek middels een kort voorwoord, biedt hij je overzicht dankzij een uitgebreid ingrediënt-register en sluit hij het boek af met een persoonlijk dankwoord aan alle betrokkenen bij het schrijfproces. In het 220 pagina tellende boek vind je ruim 100 gerechten die je stuk voor stuk wilt leren maken.

Doe eens wild!

Kies je voor een zomerse barbecue? Denk dan aan klassieke gerechten als de Picanha steak, Zeebaars in zoutkorst of tonijn van de grill. Gooi je de grill aan op een droge herfstdag? Blader dan direct naar het hoofdstuk over wild van de barbecue. Zo geeft Peter je heerlijke recepten voor een stoofpotje van haas, gevuld en geroosterde konijnenfilet of een smakelijke bobotie van wildzwijn. En in welk seizoen je de barbecue ook aansteekt, zo lang de grill nasmeult kun je hem net zo goed inzetten voor de bereiding van het dessert. Uiteraard geeft Peter je hiervoor ook een paar goeie suggesties. Mijn favorieten? De applecrumble en de gevulde peren!

Voordat Peter zijn boek afsluit deelt hij nog een boel gouden informatie in het laatste hoofdstuk, namelijk het basishoofdstuk. En met basis bedoelt Peter de basics, oftewel rubs, sauzen en marinades die je nodig hebt om je vlees en groenten op smaak te brengen voordat je ze op de gril legt. De smaakmakers die je gerecht van lekker naar heerlijk brengen. En smaakmakers waarvoor je vaak veel geld betaald als je ze kant en klaar moet aanschaffen. Die basics leert Peter je zelf maken. Denk aan een goeie tartaarsaus, verschillende barbecuesauzen, marinades voor fruit en tot slot een 7-tal kruiden waarmee je naar hartenlust kunt smeren.

Ik ben onder de indruk van BBQ & Outdoor, zoals aangegeven is het boek anders dan eerder door mij gelezen barbecue boeken. De focus ligt op het serveren van een complete maaltijd vs. één product van de barbecue. Hierdoor betrek je de barbecue veel sneller als instrument bij het koken. Ook verleng je de gebruiksduur want op droge herfst- en winterdagen steek je hem ook nog aan om een onderdeel van je maaltijd mee te bereiden.

Het boek bevat een breed scala aan recepten, vergezeld door smakelijke gerecht foto’s. Daarnaast houdt Peter niet van poespas en tref je dus geen ellelange teksten in het boek aan. Waar nodig geeft Peter een korte begeleidende intro bij een gerecht, maar verder mag je het doen met een ingrediëntenlijst gevolgd door een beknopte receptuur. Fine by me! Je wilt na het zien van het smakelijke gerecht op de foto toch meteen aan de slag. Dus zoals onze zuiderburen zeggen: Allezmannekes, we beginnen eraan. Smakelijk!

• Zeer smakelijke foodfotografie siert te pagina’s tussen de recepten.
  • Met Peter zijn recepten kun je de barbecue inzetten voor allerlei soorten etentjes. De dagen van alleen een vleesje bakken zijn voorbij. Het boek geeft voldoende variatie om de inzet van je barbecue naar een hoger niveau te tillen.
  • Een basishoofdstuk leert je hoe je verschillende bruikbare sauzen, marinades en rubs maakt voor de bereiding van je maaltijden.
  • Het boek heeft een recept inhoudsopgave en een ingrediëntregister.
  • Naar sommige ingrediënten zul je op zoek moeten. Wat onbekende ingrediënten als Scamorza (gerookte kaas), shiso, vijgenbladeren of korianderwortel liggen niet in elke supermarkt. Doe vooraf dus al wat research om uit te vogelen waar je ze kunt kopen.

Nederlands | Druk: 1 | 9789401474399| juni 2021 | Hardcover | 219 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Lannoo.

Klik op de link hieronder om het boek gelijk te kopen of ga naar https://www.lannoo.be/nl/bbq-outdoor.