Vorig jaar konden we er al niet meer om vegan eten heen en ook dit jaar blijven de culinaire schrijvers leveren. Vegan is inmiddels de trend ontstegen en een blijvend onderdeel geworden van de westerse culinaire maatschappij. En nu de storm – rondom elke soort Vegan boek op de markt – is gaan liggen, is er wat meer ruimte om daadwerkelijk te ontdekken waar deze stroming in eerste instantie vandaan is gekomen. Het nieuwe boek Nistisima van Britse chef en schrijfster Georgina Hayden vult die vraag prima in, want plantaardig eten is voor inwoners van het mediterrane gebied zo oud als de weg naar Rome. En laat het mediterrane gebied nou ook nog eens bekend staan om zijn goddelijke voedsel, dus dat beloofd veel goeds!

Review: Nistisima – Georgina Hayden

Dat veganistisch eten inmiddels mainstream geworden is en het op steeds meer eettafels geserveerd wordt is een mooi blijvertje nu het de trend ontstegen is. Maar wist je dat er in vele culturen al eeuwenlang vanwege geloofsovertuiging enkel plantaardige gerechten genuttigd worden? Ik niet en was daardoor geïntrigeerd door de uitleg die Georgina Hayden in Nistisima geeft over de mediterrane orthodoxie die al eeuwenlang vele vastenperiodes doormaakt (200 dagen per jaar in totaal!). En ik stond dus ook niet versteld dat deze keuken barst van de plantaardige heerlijkheden uit landen als Cyprus, Griekenland, Libanon en Jordanië.

Ontdek al deze heerlijkheden in Nistisima, een boek vol mediterrane vegan gerechten vanuit eeuwenoude tradities. Proef Georgina’s gegrilde roodlof met granaatappel, orzo en walnoten of een venkelsla met peer en amandelen. Stoofschotels met peulvruchten en granen als maghmour (kikkererwten met aubergine, tomaat en gedroogde munt) of spanakoriz, rokerige citroenrijst met spinazie en tomaat. Of maak lagana, het traditionele sesambrood op Schone Maandag, de eerste dag van de veertig dagen vasten voor Pasen, in Griekenland.

Van salades, dips en pickles, rijke groentegerechten en gerechten op basis van peulvruchten, pasta en rijst tot en met zoete heerlijkheden, traditionele broden en geconserveerde eetwaar als dadel-kardemomboter, ingelegde walnoten, drankjes en meer. Met de authentieke en traditionele vegan recepten uit de oostmediterrane keuken breid je je vegan repertoire aanzienlijk uit. En wees niet bang dat Nistisima een religieus onderlegd boek is. Georgina Hayden leest je niet de les over hoe je je leven moet leiden of hoe je moet eten. Ze hoopt je kennis te vergroten en nodigt je uit om eeuwenoude recepten uit te proberen en er daarna dol op te worden.

Als je Nistisima zou zien liggen in de boekenwinkel en de context vooraf niet kent, denk je wellicht ‘het zoveelste Vegan boek’… Maar in tegenstelling tot andere veganistische boeken die deze eetbeweging nog als alledaags of juist trendy aanprijzen en je Jackfruit Rendang of paddenstoelen shoarma laten maken, is de inhoud van Nistisma onderbouwt vanuit eeuwenoude tradities. Nistisima vertaald in het Grieks naar vastenvoedsel en precies dat soort recepten vind je in het boek terug. Gemaakt van ingrediënten die vroeger voor handen waren en zonder moderne vleesvervangers.

Ik vond het bijzonder interessant om te lezen over de ruim 200 vastdagen per jaar die aanhangers van de Orthodoxe kerk doormaken, allen met specifieke vastenregels en gewoontes. En hoewel ik niet gelovig aangelegd ben (en dit ook niet van plan ben te worden), las Nistisima ook voor mij als een leerzaam en (uiteraard) lekker boek.

Ben je nou ook nieuwsgierig naar de oorsprong van het moderne plantaardige eten? Of ben je op zoek naar nieuwe receptinspiratie uit voornamelijk vanuit Griekenland, Cyprus, Libanon, Israël? Dan kun je met de Nistisima aardig uit de voeten. Daarnaast staan er lovende woorden van überchef Jamie Oliver op de cover dus dat belooft veel goeds!

• De recepten hebben korte ingrediëntenlijsten en de ingrediënten zijn in bijna elke grotere supermarkt wel te verkrijgen.
  • De fotografie is prachtig, je waant je aan een tafeltje ergens in een taverna in Griekenland.
  • Het boek is uniek in zijn soort. Nog niet eerder las ik in een kookboek zo gedetailleerd over de oorsprong van een keuken.