Dat ik van koken hou is in mijn vrienden- en familiekring inmiddels wel bekend. Ik vind het heerlijk om lang in de keuken te staan en door die pannen te roeren tot er uiteindelijk een smakelijk resultaat uit komt. Maar ook ik heb m’n dagen waarop daar simpelweg geen tijd voor is. En dan is het de kunst om met weinig tijd en slechts een paar ingrediënten ook iets smakelijks op tafel te zetten. Het talent voor die kunst beheert Janneke Philippi tot in de puntjes. In haar nieuwste boek Simpel & Snel deelt ze ruim 100 recepten die je elke dag (en op bijzondere momenten) kunt maken, zonder smaak te verliezen! Ik ben benieuwd.

Review: Simpel & Snel – Janneke Philippi

Janneke Philippi is kookboekenauteur en foodstyliste, ze heeft ruim 11 boeken op haar naam staan! Ook schrijft ze recepten voor een flink aantal tijdschriften. Zo schrijft ze bijvoorbeeld een maandelijkse rubriek voor het foodmagazine delicious! De samensmelting van Janneke en delicious voor Simpel & Snel is dus eigenlijk heel logisch. Het is een prachtig verlengstuk geworden van hun samenwerking. In Simpel & Snel vind je recepten voor bijzondere momenten, zoals feest- en verjaardagen, etentjes met vrienden, brunches en barbecues. Maar deze heerlijke recepten zijn ook prima te maken op ‘gewone’ dagen waarop je lekker wilt eten maar niet veel tijd hebt om uitgebreid te koken.

Delicious recepten

Simpel & Snel is geïnspireerd op de rubriek die Janneke maandelijks schrijft voor Delicious Magazine. De recepten van Janneke Philippi zijn haalbaar voor iedereen, ook op de dagen dat er weinig tijd is om te koken. En toch hebben deze gerechten nét die twist, waardoor het alledaagse iets bijzonders wordt. Denk bijvoorbeeld aan heerlijke oven geroosterde ricotta met lauwwarme trostomaatjes, spinaziegnocchi uit de oven of een visstoof met venkel en saffraan. Yum!

Bladerend door het boek kom ik er al snel achter dat Janneke en ik eenzelfde gedachten delen als het op koken aankomt, namelijk: ‘Lekker koken hoeft niet moeilijk te zijn, zelfs niet altijd uitgebreid.’. Afgelopen weekend at ik spontaan bij vriendinnen. En omdat het etentje niet gepland was, waren er dus weinig ingrediënten voor handen. Er was voldoende in huis om zelf een pizza te beleggen, en dat is dus ook wat we deden. Een kant en klare bodem, wat tomatensaus, gedroogde Italiaanse kruiden, ham, mozzarella en wat drupjes olijfolie om de pizza smeuïg te maken. Niks bijzonders, maar wel erg smakelijk!

Extra liefde

Smaak zit voor mij niet in fancy ingrediënten, dure keukenapparatuur of een lange bereidingstijd. Smaak zit hem voor mij in de combinatie van de ingrediënten die je voor handen hebt en dat extra beetje liefde dat je in het gerecht stopt. Janneke heeft deze essentie weten te vangen in Simpel & Snel want bladerend door het boek zie ik bij de meeste recepten geen ellelange ingrediëntlijsten staan. Heerlijk! Want de kans is daardoor groter dat je een recept spontaan maakt, omdat je het meeste toch wel in huis hebt. Hierdoor kun je op elke doordeweekse dag toch een beetje extra bijzonder eten.

De recepten in Simpel & Snel zijn ingedeeld in hoofdstukken die gebaseerd zijn op de verschillende maaltijden die we vaak eten. Deze hoofdstukken zijn: Ontbijt & Brunch, Borrel, Buiten eten, Comfort food, Feestmenu en Bakken. Daarnaast verwelkomt Janneke (samen met Maureen Belderink, hoofdredacteur van delicious) je in het boek middels een voorwoord en biedt ze ons overzicht dankzij een register. In het ruim 200 pagina tellende boek vind je meer dan 100 gerechten waarmee je een nieuwe boost inspiratie opdoet voor alledaagse (en bijzondere) maaltijden.
Denk aan heerlijke gerechten als: Thaise drumsticks met cashewsaus, Limburgse gehaktballen met zoetzure saus of wat dacht je van gegratineerde uiensoep met twee kazen (mijn favoriet!). Van een licht ontbijt tot een stevig gevuld bord comfort food, Janneke verwent ons met overheerlijk eten.

Uiensoep

Simpel & Snel is een fijne aanvulling op ieders culinaire boekenkast. Het gebeurt vast met regelmaat dat je geen inspiratie hebt voor het avondeten of dat er geen tijd iets voor iets uitgebreids. Dankzij Janneke heb je nu ruim 100 nieuwe recepten om uit te kiezen. Het boek is geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. Iedereen die graag zijn smaakpapillen aan het werk zet zal zeer blij zijn met dit boek. Het is dan ook een boek dat ik inmiddels meerdere keren uit de kast heb getrokken om er wat lekkers uit te maken.

Het eerste recept dat ik gemaakt heb was de gegratineerde uiensoep met twee kazen van pagina 84. Ik hoefde dankzij mijn goed gevulde kruidenkast alleen de versie ingrediënten als de uien en de kaas te halen waarna ik aan de slag kon. Het verrassende element voor mij? Kerrie! Nog nooit eerder had ik dit kruid aan mijn uiensoep toegevoegd, maar eerlijk gezegd doe ik dat vanaf nu wel. Het gaf de uiensoep een zoetere smaak, wat een fijne tegenhanger was van de zoutige kaas. Ook bij mijn ouders (die die dag mee aten) viel de soep in de smaak.

Simpel & Snel van Janneke Philippi is een kookboek voor iedereen en zeker voor families. De recepten zien er zeer smakelijk uit en zijn gemakkelijk te bereiden dankzij de duidelijke beschrijving die Janneke geeft. De bijgevoegde foto’s van het gerecht bereiden je voor op het eindresultaat.

• Smakelijke fotografie.

• Ondanks de titel, staan er toch een aantal recepten in het boek die een lange bereidingstijd hebben. Hier zul je rekening moeten houden als je deze recepten gaat maken.
  • Enkele recepten blijken eerder in oudere versies van tijdschrift delicious te zijn gepubliceerd. Hierdoor is niet de gehele inhoud ‘nieuw’ en speciaal voor dit boek geschreven.