De Arabische keuken en haar smaken spelen nog geen grote rol in mijn huishouden. Simpelweg omdat ik er nog niet genoeg vanaf weet. Des te groter de interesse naar begrijpelijke recepten en meer uitleg over de complexe smaken. Jody vroeg mij of ik het boek Beiroet van Merijn Tol wilde reviewen en meteen zei ik ja! Het is namelijk geen verzamelboek van Arabische recepten, maar een boek specifiek toegespitst op één Arabische keuken, namelijk de Libanese. Ik heb wel eens gehoord dat de Libanese keuken beschouwd mag worden als een van de beste en meest verfijnde keukens van de culinaire Arabische wereld. Dit omdat het een mengelmoes is van verschillende etniciteiten. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik het boek van voor tot achter heb doorgebladerd zodra het binnenkwam. Maar voldeed het aan mijn verwachtingen? Lees verder!

Review: Beiroet Merijn Tol

Explosie

Laat ik je eerst meer vertellen over de schrijfster. Merijn Tol is kok, receptontwikkelaar, culinair schrijfster en foodstylist. Ze werkt als culinair redacteur voor delicious en is daarnaast ook nog creatief chef voor de restaurants van Refugee Company. Eerder bracht ze al een aantal kookboeken uit over de Arabisch-mediterrane keukens en sloot daar in 2019 Beiroet op aan. Echter brak in 2020 haar hart toen de mega-explosie plaatsvond in de haven van Beiroet. De stad werd enorm verwoest en was ineens wereldnieuws. Merijn vond dat de wereld naast de ellende die Beiroet doormaakte ook meer moest weten over de geschiedenis en de immense veerkracht van de Libanezen. Vandaar dat er in 2021 een herziene versie is uitgegeven waarin daar aandacht aan wordt besteed.

Beiroet is de hoofdstad van Libanon. Het is een magische mediterrane stad aan de zee waar het altijd bruist en waar altijd leven is. Deze ziel van de stad heeft Merijn Tol weten te vangen in het boek Beiroet. Het boek barst van de verhalen en recepten die Merijn door de ogen van haar lokale vrienden weet te omschrijven. Merijn is gezegend met kostbare connecties binnen de rijke food scene van haar favoriete stad Beiroet. Middels persoonlijke verhalen, foto’s en natuurlijk recepten neemt ze ons mee door diverse wijken van de stad.

Als een local

Merijn heeft haar liefde voor de stad op papier weten te zetten en het doorlezen van het boek geeft je het gevoel alsof je met haar zelf door de stad wandelt. Alsof je er zelf op vakantie bent en een local je mee aan de hand neemt. Merijn schrijft over de verschillende wijken in Beiroet waar ze graag komt, hoe de mensen daar leven, wat er nou zo typisch is aan die wijk en tipt ze ons met kostbare adresjes. Restaurantjes, winkels of speciaalzaken waar je echt eens binnen moet wandelen als je er in de buurt bent. Fantastisch!

De recepten in Beiroet zijn ingedeeld op basis van de verschillende buurten die de stad Beiroet rijk is. Volgens Merijn Tol verdient elk stuk van de stad een eigen podium, De 8 hoofdstukken zijn: Ontmoet Beiroet, Ashrafieh, Gemmayzeh & Mar Mikhael, Bourj Hammoud, Downtown & Clemenceau, Zokak el Blat & Basta & Mar Elias, Hamra & Ras Beirut & Corniche en tot slot: Andere wijken van de stad.

Van man’ouche tot labneh

Daarnaast verwelkomt Merijn je in haar boek middels een introductie. Heeft ze een uitgebreid hoofdstuk geschreven over de ramp in het havengebied van de stad en de veerkrachtigheid van het Libanese volk. Geeft ze extra begeleidende uitleg die je kan gebruiken tijdens het koken. En heeft ze een zeer gedetailleerde uitleg op papier gezet over de Libanese voorraadkast. Erg praktisch want dit kun je raadplegen als een kruid je onbekend is! Merijn biedt ons overzicht dankzij een receptregister en sluit het boek af met een persoonlijk dankwoord aan alle dierbaren die geholpen hebben tijdens het schrijfproces. In het ruim 300 pagina tellende boek vind je 67 gerechten die ook jouw hart zullen doen smelten voor de Libanese keuken.

Denk aan voor jou misschien wel onbekende gerechten als: Labneh (hartige yoghurt dip), Tabouleh, kibbeh van pompoen met ui of de lekkerste man’ouche met za’atar en rozenblaadjes. Het zijn onbekendere smaken, maar Merijn weet waar ze het over heeft en verwent ons met heerlijke Libanese smaken. Bladerend door het boek kom ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik mij erg thuis zou voelen in de wijken Gemmayzeh of Mar Mikhael. Je moet het je voorstellen als een dorp, maar dan in een lange gezellige straat gepropt. Het is er nog semi-rustig, maar toch barst het van de restaurants, speciaalzaken, winkeltjes, huizen en bars. Een mengelmoes waar men elkaar kent, dat lijkt mij fantastisch! Ook de foto’s die Merijn bij haar ode aan deze wijken voegt geven mij een warm gevoel. Een mix van de Parijse wijk Montmartre en het Siciliaanse Castellamare del Golfo. Klein, ongeordend maar vooral warm.

Beiroet stond als reisbestemming nog niet eerder op mijn bucketlist, maar dankzij het boek Beiroet heeft Merijn daar verandering in weten te brengen. De liefde en toewijding voor de stad spat van elke pagina af en zorgt ervoor dat ik (en misschien jij ook wel) een zwak heb ontwikkeld voor deze Arabisch-mediterrane stad. De recepten in Beiroet zijn wellicht wat gecompliceerd voor een beginnende chef, maar daarom niet minder leuk om het alsnog gewoon te proberen! Experimenteren met nieuwe smaken zullen je smaakpallet vormen en wie weet wel nieuwe connecties bij de Turkse supermarkt in de buurt opleveren.

Dankzij Beiroet maak je kennis met de verslavende geuren, complexe smaken en krachtige bewoners die de stad rijk is. Het boek is goed geschikt om een dinertafel te vullen met allerlei exotische smaken, waaraan je vrienden graag zullen aanschuiven.

• Verwarmende fotografie van de stad en haar inwoners. Je krijgt bijna het gevoel dat de mensen persoonlijk kent. De smakelijke gerecht fotografie is een dubbel pluspunt.
  • Merijn gebruikt zowel de Arabische namen van het gerecht als de Nederlandse. Zo leer je de gerechten herkennen, handig voor als je ze ooit ergens op een menukaart ziet staan!
  • Dankzij de flinke lijst aan adressen die Merijn in het boek opgenomen heeft, kun je Beiroet ook als reisgids raadplegen voorafgaand aan je bezoek aan de stad.
  • Het boek is geschikt voor de wat meer ervaren chef.

• In het boek zijn geen bereidingstijden opgenomen, hierdoor moet je een beetje gokken aan de hand van de receptbeschrijving hoelang de bereidingstijd is.
  • Het boek is een paperback variant, waardoor het gevoeliger is voor beschadigingen bij gebruik in de keuken.

Merijn Tol had met haar eerste versie van Beiroet uit 2019 al een ode geschreven aan de magische stad aan zee. Met haar herziene uitgave uit 2021 zet de stad op het voetstuk dat het verdient. Hardwerkend, krachtig, hartverwarmend en verdomd smakelijk. Als je dan net als ik meer wilt leren over de Arabische keuken, dan is Beiroet een geweldig startpunt. Enjoy!

Nederlands | Druk: 1 | 9789038810379 | juni 2021 | Hardcover | 304 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Nijgh & Van Ditmar Singel Uitgeverijen