Als je mij en (vooral) Jordy ergens blij mee maakt, is het toch wel een lekker stuk vlees. Sorry not sorry voor alle vegetariërs of veganisten die dit lezen, maar er gaat gewoon niets boven die hartige smaak, chewy bite en neusstrelende geur van vlees. En anno 2022 zijn we echt wel bewuster geworden in de kwantiteit aan vlees dat we bereiden. Maar zodra een smakelijke kans zich voordoet kun je Jordy achter de barbecue vinden, waar een lekker lappie op ligt te bakken. En hoewel we inmiddels onze klassiekers hebben qua bereiding, is nieuwe inspiratie AL-TIJD welkom. Dus toen Luc de Laet zijn nieuwe boek: Het Vleesboek uitbracht, stond Jordy natuurlijk te kwispelen van enthousiasme. Tijd dus voor een review!

Review: Het Vleesboek – Luc De Laet

Al heel zijn leven lang draait het voor de Belgische vleesspecialist Luc de Laet om vlees. Luc groeide op op een varkensboerderij en volgde dankzij een flinke duw in de rug van zijn vader al jong de slagersopleiding. Tijdens zijn vrije weekenden ging hij aan de slag bij de lokale slager om de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen. Hij werd een fervent liefhebber van rundvlees en leerde elk onderdeel van het dier te waarderen. Hij begon een bescheiden slagerij in een dorpje vlakbij Antwerpen en groeide zo in de afgelopen 30 jaar uit tot een vleesimperium dat inmiddels internationaal opereert. Fast forward naar moderne tijden. Luc runt inmiddels succesvol een vleesimperium, bestaande uit meerdere slagersrestaurants, winkels en een groothandel. Een kookboek met daarin de beste recepten voor elk soort stuk vlees kon dus niet uitblijven.

De keuze is reuze

Het Vleesboek is opgedeeld in 6 hoofdstukken, gebaseerd op de diersoorten waarvan je bij de slager stukken vlees kan kopen. Dit zijn: Het Rund, Het Kalf, Het Varken, Het Lam, Gevogelte en Het Wild. Luc De Laet fileert in Het Vleesboek de allerbeste stukken vlees en maakt hiermee de heerlijkste bereidingen. Hij vertelt daarnaast het herkomstverhaal van enkele rassen, spreekt met kleinschalige kwekers en -niet geheel onbelangrijk- deelt recepten met dat heerlijke stukje vlees. Tot slot is er een hoofdstuk in het boek opgenomen waarin een aantal belangrijke basis smaakmakers benoemd worden waarmee je het vlees optimaal op smaak kan brengen.

Ik raad je aan om te beginnen met het aandachtig bestuderen van de inhoudsopgave van Het Vleesboek. Elk hoofdstuk in het boek barst namelijk van de tongstrelende recepten die je met de beste stukken vlees kunt bereiden. Zo wist ik bijvoorbeeld al aardig wat stukken vlees van een rund op te noemen, maar dat er meer dan 20 stukken zijn (naast orgaan en restvlees) was ook voor mij nieuw. Één blik op deze inhoudsopgave toont je overzichtelijk in welk hoofdstuk je het recept voor je volgende smakelijke maaltijd kunt zoeken. En ben je inspiratieloos? Ook dan biedt Luc’s inhoudsopgave licht in de duisternis, de keuze is reuze!

Voor de vlees-junkies

Allemaal leuk en aardig, zulke lovende woorden. Maar een essentiële vraag is nog onbeantwoord. ‘Noem eens wat van die krakers van recepten op?’. Het water loopt je in de mond als je langs een smakelijke Tartaar Piemontese, Pulled Pork Jamaican style, Traag gegaarde Lamsschouder uit de oven of Kruidige Marokkaanse drumsticks bladert. Of je nu een recept zoekt voor een smakelijk voorgerecht of voor een kraker van een hoofdgerecht, in Het Vleesboek zul je vinden wat je zoekt.

Los van de culinaire inhoud is het boek ook bijzonder interessant om eens door te bladeren als je een passie voor vlees hebt. Als je meer wilt weten over de herkomst van je stukkie vlees. Over de vele rassen runderen, kalveren en lammeren waarvan er vlees verkrijgbaar is. En tot slot als je meer wilt weten over stukken vlees die je eigenlijk alleen maar kent omdat je ze in barbecue-boeken, restaurants of televisieprogramma’s voorbij ziet komen. Het Vleesboek doet dubbel dienst voor de lekkerbekken en de echte vlees-junkies.

Het vleesboek barst uit zijn voegen van informatie over vlees. Het is een boeiend naslagwerk waaruit je veel kunt leren over de vele verschillende soorten vlees, de specifieke bereidingen hiervan en welk stuk vlees je het beste kunt ‘pairen’ met andere smakelijke ingrediënten. De recepten die door Luc de Laet in het boek zijn opgenomen zijn van een hoog niveau. En hoewel ik ze stuk voor stuk als smakelijk heb gemarkeerd, laat ik de bereiding ervan toch maar over aan Jordy. Want ik zou er niet veel van bakken…

Voor echte vleesliefhebbers is Het Vleesboek een absolute must-have. De combinatie van ijzersterke recepten met de vakkennis van Luc de Laet maakt het een naslagwerk dat je zowel in de boekenkast kan zetten als een boek dat je op de koffietafel kunt leggen. Een boek dat zorgt voor smaak en conversatie.

• Prachtige fotografie die de verhalen van Luc de Laet sfeer geeft.
  • Het boek is geschikt voor de ervaren grillmaster.
  • Dankzij Het Vleesboek wordt licht geworpen op  het onderwerp ‘vlees’ en dat verantwoord genieten van vlees absoluut kan.
  • Er staan voldoende recepten in het boek om een flink aantal maaltijden te kunnen serveren. Verwacht je echter dat er alleen maar recepten in staan, dan zal het je tegenvallen. Ruim de helft van het boek is gevuld met informatie over dierrassen en vleessoorten.
  • De recepten zou ik niet categoriseren onder ‘gemakkelijk’. Je hebt wel wat ervaring nodig om de recepten succesvol te kunnen bereiden.

Nederlands | Druk: 1 | 9789401468886 | december 2021 | Hardcover | 286 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Lannoo.