Streetfood is en blijft een hot topic in Foodieland. Restaurants geïnspireerd op het heerlijke eten dat je (voornamelijk in) Azïe op elke hoek van de straat kan krijgen, blijven als paddenstoelen uit de grond schieten. Hier in Den Haag hadden we al zo’n restaurant, in Rotterdam ook en recentelijk opende op Scheveningen zelfs ook nog een locatie. Maar waar een trend begint, is er altijd een voorloper. Zo zijn in Nederland de mannen en vrouwen van The Streetfood club in Utrecht toch wel de OG’s binnen deze trend. In 2018 opende ze hun deuren en ze zijn sindsdien non-stop afgeladen met mensen die trek hebben in de authentieke smaken uit o.a. de Thaise, Indische en Vietnamese keuken. En omdat Joost en Wes (de oprichters) de beroerdste niet zijn, delen ze in hun nieuwe boek Streetfood Club the book een aantal van hun meest bestelde gerechten!

Review: The Streetfood Club (the book)

Volg je neus

Maar wat is streetfood nou eigenlijk? Plat gezegd: straatvoedsel. Maaltijden, snacks of dranken die op straat verkocht worden. Het wordt vaak verkocht vanuit kleine (zelf gefabriceerde) karretjes die makkelijk van plek naar plek verplaatst kunnen worden. Het eten dat je bestelt wordt geserveerd met het doel om het direct te consumeren of om to-go mee te nemen. Fancy opmaak van je bord? Daar doen ze niet aan… En comfortabel meubilair om op te zitten? Dat kun je vergeten. Maar hoe simpeler de opmaak en ambiance, des te meer AMAZING is het eten dat je geserveerd krijgt.

Doe je ogen maar eens dicht en laat mij tot je verbeelding spreken: Je bent in Thailand, Bangkok om precies te zijn. Het is er warm, broeierig en lawaaiig. Je bent de hele dag al op pad geweest en je hebt eigenlijk best wel trek. Je slaat een hoek om en ineens wisselt de geur van de stad zich af met de geur van iets lekkers. Knoflook, citroengras, rundvlees of kokos? Ruik je dat goed? En belangrijker nog, waar komt die geur vandaan. Je volgt je neus door de Streetfood Capital of the World en loopt in een steegje tegen een karretje aan waar een persoon achter staat te werken. Je wijst zonder te weten wat het is iets aan op de kaart en neemt na een paar minuten met een dampend bord Pad Krapow plaats op het plastic meubilair dat naast de kar uitgestald staat. Tada! Je hebt zojuist een authentieke Thaise streetfood maaltijd besteld en geniet er met volle teugen van.

Streetfood geluk

Streetfood is niet alleen een maaltijd, streetfood is in Azië onderdeel van de cultuur. Het is een way of life. Streetfood vertegenwoordigt namelijk de cultuur van een volk, regio of sociale klasse. Het is in een groot gedeelte van de wereld een essentieel onderdeel van de dagelijkse behoefte. Het voorziet miljoenen locals van een doel, een baan en een mogelijkheid om op te klimmen op de economische ladder. Daarnaast voorziet streetfood evenveel miljoenen toeristen van de meest smakelijke maaltijden. Wie in Azië geweest is weet hoe lekker je op straat kan eten. Je weet dan dus ook dat je deze gerechten thuis never ever goed nagemaakt krijgt. Dus is het extra fijn dat een restaurant als TSFC (wiens specialiteit heerlijk Aziatisch streetfood is) recepten deelt waarmee je dat stukje streetfood geluk tóch in huis kunt halen.

De receptinhoud van het boek is samengevat binnen 3 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn Cocktails, Smaakmakers en tot slot: 7 Days. Drie hoofdstukken, dat klinkt wat summier. Maar vergis je niet, Streetfood Club The Book is maar liefst224 pagina’s dik en bied je voldoende recepten om oneindig mee te varieren. Maar waarom dan toch maar 3 hoofdstukken? Het hoofdstuk 7 days bestaat uit 7 subhoofdstukken, voor elke dag van de week een apart subhoofdstuk. Joost en Wes nemen je in 7 days mee op een reis door een smakelijke week bij The Streetfood Club. Een week die gevuld is met brunches, eindeloze lunches, smakelijke streetfood dinners en late night cocktails.

Wasabi gangster

Zo lunch je bijvoorbeeld op maandag met een overheerlijk Vietnamese Bahn Mi sandwich en rol je door naar het diner voor een spicy portie Black Pepper Beef. Dineren kan uiteraard ook op dinsdag met de crispy Tostada Elotes welke je wegspoelt met ‘Avenue Champs Elysees’ cocktail. Woensdag breekt zo lekker de week en dus maak je dan de Flat Iron Steak Chimichurri. Halverwege de week is een beetje balans wel lekker en dus maak je dan de Detox Bowl voor lunch. Toch is donderdag al bijna vrijdag en dus bijna weekend en schenk je ’s avonds een cheaky ‘Original Wasabi Gangster’ cocktail voor jezelf in. Vrijdag, weekend! Tijd voor het echte-echte werk. Lunchen met Gadogado en dineren met een Chevice Classico. En wat je in het weekend kan maken? Daarvoor moet je het boek maar zelf aanschaffen!

In totaal biedt Streetfood Club The Book je 78 recepten waarmee jij zelf de streetfood smaken uit o.a. Azië en Zuid-Amerika in huis haalt. Daarnaast verwelkomen Joost en Wes je in het boek middels een inleiding waarin ze vertellen over het ontstaan van The Streetfood Club. Komt de rest van TSFC-familie aan het woord middels interviews door het hele boek. Is er een hoofdstuk gewijd aan de basics die je nodig hebt bij het maken van hun befaamde cocktails. En zijn alle smaakmakers die terugkomen in de vele recepten samengebundeld zodat je deze gemakkelijk kunt zoeken en bereiden voor je met de hoofdrecepten begint.

Geduwd door een gezamenlijke voorliefde voor superlekker eten (en een flinke push van vrienden en familie) begonnen Joost en Wes het TSFC-avontuur in Utrecht. Naast een flinke lading gerechten, vertellen beide heren ook een klein stukje over de oprichting en startperiode van hun etablissement. En als je TSFC wel eens bezocht hebt is dit best interessant om te lezen! Joost en Wes geven met Streetfoodclub The Book een flink gedeelte van hun menu prijs. Tricky zou je in eerste instantie denken. Maar eigenlijk superslim! Want nu kun je ook van hun smaken en maaltijden genieten als je niet in de buurt van Utrecht city woont.

Dankzij de lekkerste recepten van The Streetfood Club eten we nu thuis ook die pittige, zoete en juicy smaken die we van origineel streetfood gewend zijn. De heren wonnen niet voor niets de Entree Award voor Best Restaurant concept. Ben je er nog nooit geweest? Zet een bezoekje dan op je bucketlist en neem een keer plaats op de bankjes onder de glazen koepel. Vergaap je aan het interieur en smikkel van het menu. Koop dan Streetfood Club The Book en fabriceer daarna zelf de parels van hun menu!

• Het boek barst van de inspiratie. Voor zowel doordeweekse maaltijden als etentjes met vrienden of familie kun je het boek raadplegen voor inspiratie.
  • Duidelijk receptuur, je weet dankzij de beschreven stappen precies hoe je het gerecht moet bereiden.
  • De fotografie en vormgeving in- en van het boek sluiten naadloos aan bij de huisstijl van The Streetfood Club. Ze staan bekend om hun funky interieur en die eigenheid is goed vertaald naar het boek. Daarmee is het een kookboek en een prachtig boek om in de kast te hebben staan.

• De keuze voor het hoofdstuk 7 Days begrijp ik. Echter biedt het geen duidelijk overzicht waar je welk gerecht terug kunt vinden. Nu moet je op ingrediënt achterin het register zoeken.
  • Ik telde in het boek 3 recepten die je kunt gebruiken als dessert na een maaltijd. Persoonlijk had ik graag nog wat meer zoete recepten gezien. Zeker omdat ik weet dat bijvoorbeeld in Azië veel zoete streetfood verkrijgbaar is.
  • Voor de cocktails heb je best wat ingrediënten nodig en dus is ‘on-the-spot’ maken waarschijnlijk lastig. Enige voorbereiding is dus nodig…

Nederlands | Druk: 1 | 9789021584508 | juni 2021 | Hardcover | 224 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Kosmos.