I LOVE A GOOD BARBECUE. Helaas zijn we tot op heden nog niet echt gezegend met lange, zwoele zomerse avonden waarop de barbecue uren kan smeulen. Maar hopelijk komt daar nog snel verandering in. En dus ben ik mijn vriend alweer volop aan het voorbereiden op zijn taak als grillmaster. Ik kan veel op culinair vlak, maar barbecueën is niet aan mij besteed. En waar ik vlees op de barbecue heerlijk vind mag een flinke lading lekkere side gerecht absoluut niet ontbreken. Laat Rukmini Iyer daar nu net het perfect geschikte boek geschreven hebben: De Groene Barbecue.

Review: De Groene Barbecue – Rukmini Iyer

Niks is leuker dan ‘al fresco’ kunnen eten. En daar hoort natuurlijk een barbecue bij. Want wat is er nou lekkerder dan ontspannen buiten kunnen koken en daarna te genieten van het eten? Daar dacht Rukmini Iyer exact hetzelfde over en een gouden idee voor een nieuw boek was geboren.

Eessentiële barbecue-info

De recepten in De Groene Barbecue zijn verdeeld over 6 hoofdstukken: Vooraf, Fris & Licht, Iets vullends, Om mee te nemen, Zoet en tot slot: in het Tips voor de restjes. Daarnaast verwelkomt Rukmini je in haar boek middels een inleiding, legt ze alle essentiële informatie over de barbecue uit, biedt ze je overzicht dankzij een register en sluit ze het boek af met een prachtige persoonlijke noot. In het ruim 236 pagina tellende boek vind je 75 nieuwe vega en vegan klassiekers voor op de grill.

Voordat je bij de recepten in het boek komt, blader je dus eerst langs het hoofdstuk waarin Rukmini je uitleg geeft over essentiële barbecue-info. Denk aan de keuze voor een gasbarbecue of ga je voor houtskool? Hoe je dan vervolgens die houtskool barbecue aankrijgt en ook aanhoudt… En tot slot: welke tools heb je nodig voor een barbecue-toolkit. Denk aan: tangen, spatels, kommen, dienblad, snijplank en materialen om een kliederboel op te kunnen ruimen.

Rukmini Iyer heeft in haar vorige boeken al bewezen dat zij een meester is om met minimale middelen een maximaal effect te creëren. Ze tovert met smaak, textuur en kleur. Al die creativiteit vind je ook terug in De Groene Barbecue met de lekkerste en origineelste gerechten. Van ananas-halloumispiesjes met limoen & verse munt, gekaramelliseerde flespompoen met ricotta-honingdip, peer van de bbq met ricotta tot frispittige maiskoekjes met geroosterde-tomatensaus.

Niets is in de zomer fijner dan buiten koken en eten. Of je nou in goed gezelschap bent of alleen of met je partner/gezin, het geeft veel voldoening om met minimale middelen te koken: slechts een hittebron en wat ingrediënten is al it takes. Zorg dat je al je ingrediënten voorbereid, schenk een lekker drankje voor jezelf in, ga in het zonnetje zitten en draai af en toe je eten om op de grill. Als het gaar is schuif je het op een bord en schuif je aan tafel om te genieten. En of je nou vegetariër bent – of vegan, De Groene Barbecue geeft je onwijs veel ideeën om in de zomer zo veel mogelijk tijd buiten door te brengen!

• De Groene Barbecue is een waardige aansluiter op de reeks boeken van Rukmini
  • 99% van de gebruikte ingrediënten is gemakkelijk in de supermarkt te kopen.
  • Rukmini heeft een matrix in het boek opgenomen waarmee je gemakkelijk een goed gevulde salade kunt samenstellen.
  • Het boek is geschikt voor de startende chef. De recepten zijn zeer gemakkelijk te maken!
  • Leuke prijs, niet te duur
  • Ik vond het zoete hoofdstuk wat summier vergeleken bij de andere hoofdstukken. Hier had ik graag nog wat meer opties teruggevonden.

Rukmini Iyer is dol op barbecueën. En dat blijkt want ze heeft met De Groene Barbecue wederom een goed gevuld boek voor ons smulpapen weten te maken. Rukmini’s talent voor het samenstellen van ongecompliceerde maar smaakvolle gerechten hebben haar tot een ‘household name’ gemaakt. Laat het fornuis deze zomer voor wat het is en duik met een lekker glas wijn en een goed gevuld bord eten de tuin in of het balkon op. Vergeet niet goed gezelschap uit te nodigen en je avond is compleet. Enjoy!

Nederlands | Druk: 1 | 9789023016809 | mei 2021 | Hardcover | 240 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Becht

MEER LEUKE BOEKENTIPS: