Naast Indisch en Mexicaans, staat de Italiaanse keuken absoluut hoog op mijn lijstje. De smaken, de texturen, het brood, de wijn, knoflook en kaas. Ik krijg er alweer trek van nu ik eraan denk! De rijke Italiaanse keuken is daarnaast ook niet schuw in het gebruik van vlees in haar gerechten. Denk maar aan spaghetti bolognese, saltimbocca, carpaccio of ossobuco. Allemaal héérlijk, als je een vleeseter bent tenminste. Maar kan je dan eigenlijk wel lekker Italiaans eten als je vegetarisch of zelfs veganistisch eet? Zeker wel! Luna Trapani (een Italiaans-Vlaamse chef uit Antwerpen) heeft het haar missie gemaakt om de veganistische Italiaanse keuken op de kaart te zetten. Ze heeft al haar recepten gebundeld en daar was Veganista – de Italiaanse plantaardige keuken het resultaat van.

Review: Veganista – Luna Trapani

Luna is een Italiaans-Vlaamse chef die opgroeide in Antwerpen. Dankzij haar Italiaanse vader, kreeg ze de liefde voor koken en de Italiaanse keuken met de paplepel ingegoten. Ze volgde een studie voor interieurdesigner, maar realiseerde zich snel dat haar hart ergens anders lag. Ze startte haar eigen blog waar ze haar recepten op deelde. Toen ze eenmaal over ging op een plantaardige levensstijl, besloot ze om de klassieke recepten van haar vader om te zetten naar veganistische optie.

De Italiaanse keuken leent zich heel goed voor een plantaardige levensstijl. In Italië draait het al grotendeels om groenten.

Luna Trapani
Review: Veganista – Luna Trapani

Van modern tot klassiek

De recepten in Veganista zijn ingedeeld in hoofdstukken die gebaseerd zijn op de traditionele Italiaanse maaltijd. Maar, probeer ze ook eens los van elkaar. Dan smaken ze net zo lekker! De receptinhoud van het boek is samengevat binnen 6 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: La Base, Antipasti, Primi, Secondi, Contorni en tot slot Dolci. Daarnaast verwelkomt Luna je in haar boek middels een voorwoord, biedt ze je overzicht dankzij een register én een receptoverzicht en sluit ze het boek af met een persoonlijk dankwoord aan alle dierbaren die geholpen hebben tijdens het schrijfproces. In het ruim 190 pagina tellende boek vind je 60 gerechten die jouw kennis over de Italiaanse keuken eens een nieuwe boost inspiratie zullen geven.

Denk aan overheerlijke moderne en klassieke gerechten zoals tagliatelle met champignons en truffel tot witte bonensoep met rozemarijn, van risotto met asperges tot tiramisu. Luna verwent je met overheerlijk Italiaans vegan (comfort) food.

Ik vind het slim bedacht van Luna dat ze de recepten op volgorde van een Italiaanse maaltijd gecategoriseerd heeft. Zo kun je smaken die goed op elkaar aansluiten, samen proberen. Ook zet je zo gemakkelijk voor vrienden of kennissen een grote Italiaanse maaltijd op tafel. Zo eentje die je in de film wel eens ziet!

Review: Veganista – Luna Trapani

Inspiratie

Ik probeer steeds meer vegetarische of soms zelfs veganistische opties aan mijn voedingspatroon toe te voegen. En dit lukt aardig. Al heb ik daar wel altijd inspiratie voor nodig, zelf flans ik niet echt lekkere veganistische maaltijden in elkaar. Met Veganista van Luna Trapani ging er voor mij ineens een hele nieuwe wereld open. Italiaans eten zonder producten op dierlijke basis, ik wist niet dat het kon. Want lees, kaas, room, worst, en had ik al kaas gezegd?

Waar de grootste nadruk wordt gelegd op het gebruik van verse en vooral veel groenten om je maaltijden mee te vullen, vind ik het ook bijzonder interessant om te lezen hoe Luna klassiekers als pasta vervangt door plantaardige varianten. Pesto maken zonder Parmigiano? Gebruik edelgistvlokken! Of wat dacht je van Tiramisu zonder mascarpone? Dit lukt ook prima met sojayoghurt. Ik ben benieuwd of je de doorgewinterde vleeseter kunt ‘foppen’ door hem een van Luna’s gerechten voor te schotelen. Zullen ze het meteen doorhebben? Ik ga het proberen!

Zoals je waarschijnlijk al doorhad ben ik enthousiast over het boek! Het boek is geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. Iedereen die graag Italiaanse gerechten eet en open staat voor wat experimenteren met nieuwe ingrediënten zal zeer blij zijn met dit boek.

Review: Veganista – Luna Trapani

Veganista is een kookboek dat door een breed publiek gebruikt kan worden. Met name de beginnende chef zal hier veel inspiratie uit halen. Ook lezers die proberen hun eetpatroon naar meer plantaardig te verschuiven kunnen hun lol op met de recepten van Luna Trapani. De recepten zien er op de bijgevoegde foto’s heerlijk uit, wat je uitnodigt om het zelf na te maken. De bijgevoegde duidelijke receptinstructies leiden je naar een smakelijk eindresultaat. Tot slot is het erg makkelijk om aan alle ingrediënten te komen, ze liggen namelijk in bijna elke supermarkt.

• Prachtige fotografie van Luna’s eigen hand, je waant je direct in een Italiaans kustplaatsje.
  • Het boek heeft een register én een receptenoverzicht.
  • Luna heeft alle gerechten ook een moeilijkheidsgraad gegeven. Wat voor startende chefs extra handig is.

• Het boek bevat geen basisrecept voor veganistische pasta. Hier had ik graag een eigen recept van Luna’s hand gezien.

Luna Trapani zet met Veganista een nieuwe generatie chefs aan het werk. Ze laat zien dat vlees en dierlijke producten niet persé de basis ingrediënten zijn voor de Italiaanse keuken en haar heerlijke gerechten. Het ontbreken van de dierlijke ingrediënten doen geen afbreuk aan de zo welbekende keuken. Luna laat zien dat je ook Italiaans kunt eten zonder het milieu te belasten. De recepten laten je stuk voor stuk watertanden. Buon Appetito!

Nederlands | Druk: 1 | 9789089898463| september 2020 | Hardcover | 192 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Terra.

MEER VEGAN/VEGETARISCHE KOOKBOEKEN: