Als je mij vraagt wat mijn favoriete hobby is, dan is eten gegarandeerd mijn eerste antwoord. Het proeven van nieuwe smaken, leren van andere keukens en zelf nieuwe combinaties maken is een nooit eindigend avontuur. Een recentelijk avontuur waar ik aan begonnen ben is minder vlees eten. En dan met name zoeken naar gerechten waarin je het vlees niet eens mist, zo voelt het minder als een milieubewuste verplichting. In zijn nieuwe boek Mob Veggie neemt Ben Lebus je mee op een swingend avontuur door de vegetarische keuken. Letterlijk, want aan elk gerecht is een nummer op Spotify gekoppeld. Zo sta je met plezier in de keuken en ontdek je nieuwe vegetarische smaken.

Review: Mob Veggie - Ben Lebus
Studentenhap

Mob Veggie is geschreven door de Britse Ben Lebus, oprichter van het online platform Mob Kitchen. Dit platform richt zich met name op studenten en streeft ernaar om hen gezond, goedkoop en regelmatig vegetarisch te laten eten. Toen Ben zelf studeerde zag hij dat geen enkele van zijn vrienden gezond at en zo ontstond het idee om recepten te creëren. Fast forward, Mob Kitchen is uitgegroeid tot een internationaal platform en nu volgt dit kookboek.

Review: Mob Veggie - Ben Lebus

De inhoud van het boek is samengevat in zes hoofdstukken: Brunch mob, Verse Mob, Snelle Mob, Easy Mob, Mob de luxe en Fakeaway Mob. Daarnaast introduceert Ben zichzelf als een echte Engelse gentleman netjes vooraf voor in het boek, biedt hij je een recept overzicht dankzij een register en sluit hij het boek af met een dankwoord. Het boek telt ruim 144 pagina’s en hierin vind je meer dan 70 vegetarische gerechten die je zonder moeite op tafel zet voor jezelf of je gasten. Voorbeelden van recepten zijn de halloumi burgers met piri piri saus en de vegetarische Balti Pie.

Dansend de keuken in

Nu hoor ik je denken: “Er zijn toch al enorm veel vegetarische kookboeken?”, “Wat is er bijzonder aan dit boek?”. Dat zal ik je vertellen. Dit boek is uniek omdat Ben voor elk gerecht een bijpassend liedje op Spotify heeft opgezocht. Dankzij een speciale code (scanbaar met je telefoon) opent het nummer direct in Spotify, waarmee je dansend (of zingend) het gerecht klaar kunt maken. Een unieke touch waarmee Ben het boek een stukje van zijn laidback karakter meegeeft.

spaanse tortilla

Het boek is zeer geschikt voor de beginnende of studerende chef-kok. De instructies per gerecht zijn duidelijk en niet complex. Door stap voor stap te werken is succes gegarandeerd. Waar het boek voor mij ontbreekt aan techniek of gloednieuwe informatie, geeft het mij wel weer een grote dosis inspiratie om mijn maaltijden anders te bereiden. Niet op elke pizza hoeft tonijn of in elke noedelsalade biefstuk. De moderne vegetarische keuken is niet suf en barst van de smaak. Hierdoor smaakt elke maaltijd heerlijk en eet ik de week erop graag weer een vegetarische maaltijd.

Review: Mob Veggie - Ben Lebus

• Toegankelijke fotografie.
  • Het boek is geschikt voor de startende (of studerende) koker.
  • Het boek heeft een register.

• Ervaren koks zullen dit boek hoogstwaarschijnlijk als basismateriaal ervaren.
  • De Spotify codes kunnen alleen gescand worden door de nieuwere modellen telefoons. Heb je een ouder model, dan moet je het nummer zelf even opzoeken.

Ben Lebus heeft met Mob Veggie een verlengstuk gecreëerd van zijn online platform. Dankzij de korte, krachtige instructies zet je in no-time een smaakvol vegetarisch gerecht op tafel. Bonuspunt is de muziek die je tijdens het koken kan luisteren!

Nederlands | Druk: 1 | 9789493180024| februari 2020 | Hardcover | 144 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Citrus