Onze liefde voor Griekenland wordt gevoed door de passie voor koken, waarbij Chloé Monchalin en het kookboek Athína een centrale rol spelen. Telkens wanneer mijn vriend en ik dit uitgestrekte land bezoeken, ontdekken we nieuwe pareltjes, waarbij elk stukje als een vertrouwd thuis aanvoelt. In 2023 verkenden we de eilanden Samos (een plek die zeker herhaald moet worden) en Karpathos (gezien en voldaan na slechts één bezoek). Opmerkelijk afwezig op onze reisroute was echter de Griekse hoofdstad Athene. Hoewel een bezoek aan deze stad en het indrukwekkende Akropolis hoog op mijn verlanglijstje stonden, was het er tot nu toe nog niet van gekomen.

Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Alvorens opnieuw voet te zetten op Griekse bodem, dook ik in de culinaire schatten van deze bruisende stad. Dit werd vergemakkelijkt door het recent uitgebrachte kookboek van Chloé Monchalin en Benjamin Rousselet: Athína. Hierin ontdek je een schat aan heerlijke gerechten die de ziel van Griekenland op onnavolgbare wijze weerspiegelen.

Review: Athína – Chloé Monchalin & Benjamin Rousselet

Athína – Chloé Monchalin & Benjamin Rousselet

Chef Chloé Monchalin en haar man Benjamin Rousselet runnen samen het populairste Griekse restaurant van Parijs. Na carrières in meerdere sterrenkeukens besloten ze hun passie voor Grieks eten met iedereen te delen en het heft in eigen handen te nemen. Grand Café d’Athènes werd geopend en het hongerige publiek kon éindelijk genieten van Atheense elegantie en Griekse smaken. De droom om ook een groter publiek te bereiken werd in 2023 verwezenlijkt en kookboek Athína werd gedrukt, zodat ook buiten Parijs genoten kan worden van die Griekse klassiekers.

Via Athína, dat leest als een reisdagboek, geven Chloé en Benjamin een smakelijk inkijkje in hun Griekse taverne. De recepten doen denken aan de diepblauwe Griekse zee en de kleine gezellig gedekte tafels, en zijn doordrenkt met olijfolie, munt, laurier en oregano. Het kan niet anders dat Griekenland na het lezen van Athína ook jouw favoriete bestemming wordt.

Griekofielen opgelet

De recepten van Chloé en Benjamin zijn eenvoudig, smakelijk en overzichtelijk. En worden daarnaast aangevuld met keukengeheimen en smakelijke Griekse achtergrondverhalen. In Athína deelt het stel maar liefst 80 recepten waarmee je de heerlijkste Griekse gerechten op tafel zet. Van aperitiefjes, rijke salades en verwarmende hoofdgerechten tot desserts en verfrissende cocktails: in dit prachtige
kookboek ontdek je Griekenland zoals nooit tevoren.

Maak een traditionele souvlaki, kies voor een risotto van orzo met venusschelpen of geniet van een spinazietaart met feta. Uiteraard vind je in Athína ook heerlijke zoete desserts en sprankelende cocktails. Als kers op de taart is dit kookboek doorvlochten met prachtige, zonnige sfeerfotografie. En vind je achterin het boek een aantal culinaire aanraders voor het moment dat je zelf naar Athene op vakantie gaat. Athína is een echte musthave voor liefhebbers van de Griekse keuken – of voor Griekofielen die heimwee hebben naar dit heerlijke vakantieland!

• De kookinstructies worden fijn gescheiden middels witregels. Dit leest erg fijn en zorgt ervoor dat je minder snel fouten maakt.
  • Een hoop ware klassiekers zijn in het boek opgenomen. Slim! Want bij thuiskomst na een vakantie in Griekenland zoek je vaak naar hét recept waar je dol op was tijdens de vakantie.
  • Prachtige fotografie van Athene vult de pagina’s tussen de recepten.
  • Achterin het boek is een kleine reisgids voor de stad Athene opgenomen. Heel handig om te raadplegen als je er nog naar toe gaat!

• Het ontwerp van het boek is prachtig. Echter is het boek erg kwetsbaar doordat er gekozen is voor een open rug design. Hierdoor merk ik bij het bladeren door het boek al dat pagina’s niet zo strak ingebonden zijn als bij een gesloten kaft.
  • In het boek zit een soort minigids over Souvlaki. Deze zou je er eventueel uit kunnen scheuren dankzij de kartellijn. Vind ik persoonlijk overbodig en maakt het boek extra kwetsbaar.
  • Enkele foto’s zijn over 2 pagina’s gedrukt, waardoor beelden in de vouw terecht zijn gekomen en hierdoor niet allemaal even goed zichtbaar zijn.
  • Bij slechts een handvol recepten is een totale bereidingstijd benoemd. Ik begrijp niet waarom dit niet bij alle recepten in het boek is opgenomen.