Met enige regelmaat bestellen mijn vriend en ik Indisch eten. Waar de inhoud van de bestelling nog wel eens wisselt, is een satétje altijd onderdeel van de bestelling. Het liefst bestellen we drie soorten: Ayam, Babi en Kambing en dan voor beide een aantal stokjes! Net als een Indische rijsttafel is een goed satétje maken een hele moeilijke klus. Met mijn Nederlandse roots (waar helaas geen goede familierecepten uit voortgekomen zijn) ga ik het niet ver schoppen op saté gebied. En dus bleef een goed smakend krokant satétje bakken een toekomstdroom. Maar daar kwam verandering in met de komst van Indostok van Vanja van der Leeden.

Toen Vanja vorig jaar haar debuut boek Indorock uitbracht heb ik al meerdere keren kwijlend de recepten doorgebladerd. Toen daar dit jaar het vervolg op uitkwam, genaamd Indostok, sprong ik een gat in de lucht. Een heel kookboek gewijd aan het heerlijke stokje vlees uit de Indische keuken. Die wil je toch in de boekenkast hebben staan? Je begrijpt dat ik dolenthousiast was toen ik van Jody het boek mocht reviewen. Maar, is Indostok net zo’n succes als Indorock?

Review: Indostok – Vanja van der Leeden

Genieten op Bali

Het perfecte sateetje dat net van de barbecue komt en nog een beetje na-sist. Krokant gebakken door de gebrande ketjap. Dat is hoe ik mij de saté herinner die ik vier jaar geleden op Bali at. Ik kocht het zeker 3x bij een klein kraampje dat door een ouder stel elke dag op en neer gezeuld werd over Jalan Pantai Batu Bolong (de hoofdstraat in Canggu). Authentiek Indisch saté, een tikkie rokerig van de houtskool en ónwijs lekker. Die saté is een van de geneugten des levens en is mij tot op de dag van vandaag bijgebleven.

Zelf zo’n satétje maken is nog verdraaid lastig. En eerlijk gezegd is mijn inspiratiebron voor een stokje saté niet erg groot. Kip en rund, daar stopt mijn kennis. Maar met de komst van Indostok ga ik daar verandering in brengen. In Indostok duikt Vanja van der Leeden in de wereld van dit populaire Indonesische streetfood en dat leverde maar liefst 36 saté recepten op. Van traditionele recepten tot haar inmiddels bekende ‘nieuwe indo style’. Van de meest juicy babi tot jackfruit en van zeewolf tot zelfs banaan weet Vanja lekkere saté te maken. Vul dat aan met een van haar exotische sauzen en serveer een bijgerecht als frisse salade een je hebt een complete maaltijd!.

Review: Indostok – Vanja van der Leeden

De inhoud van het boek is samengevat binnen 14 hoofdstukken. Best veel, maar al deze hoofdstukken samen vormen de leidraad voor het bereiden van het perfecte Indische satéetje. Alle 14 hoofdstukken kun je weer onderverdelen in nuttige informatie die je nodig hebt voorafgaand aan de bereiding en de hoofdstukken waar daadwerkelijk de recepten in staan.
De 8 hoofdstukken met nuttige informatie zijn: saté resumé, saté mores, apparatuur, Over de receptuur, ingrediënten, spelling en uitspraak en tot slot sites en adresjes. De 6 hoofdstukken waar de gouden informatie in staat, de recepten voor al die heerlijke satéetjes, zijn: vlees, vis, vega, zoet, sauzen en tot slot bijgerechten.

Daarnaast verwelkomt Vanja je in haar boek middels een voorwoord, biedt ze je overzicht dankzij een uitgebreid register en sluit ze het boek af met een persoonlijk dankwoord aan haar dierbaren en partners. In het ruim 208 pagina tellende boek vind je 36 satérecepten en in totaal meer dan 75 gerechten die je stuk voor stuk wilt leren maken.

Handige tips

Voordat je bij de recepten in het boek komt, blader je eerst langs de hoofdstukken vol nuttige informatie. Hierin vertelt Vanja je alles wat je moet weten om het perfecte satéetje in elkaar te zetten en te bereiden. Het A tot Z van de saté legt ze voor je uit. Zo leer je over de oorsprong van het stokje met vlees, de essentiële uitvoering van Vanja’s recepten, welke apparatuur je nodig hebt voor het maken van smaakvolle saté, welke Indische ingrediënten een MUST zijn in de bereiding, hoe je in godsnaam al die moeilijke namen uitspreekt en tot slot geeft ze een aantal gouden tips voor goeie adresjes. Hoe handig?!

Hierna begint de fun! Vanja neemt je mee in de wereld van de Indische saté en de vele varianten die er zijn. De meeste Nederlanders zijn wel bekend met de kipsaté (saté ayam), maar wat dacht je van saté kambing (geitenvlees), saté rembiga (rundvlees) of saté babi Bali (varkensvlees)? Minder bekend bij het grote publiek, maar daarom niet minder lekker! Vanja gaat in Indostok zelf in op zoete saté. Ik wist niet dat het bestond! Saté van ananas, mango of banaan? Vanja van der Leeden geeft je zelfs saté-opties waarmee je een hartige barbecue lekker zoet kunt afsluiten. Heb je net als ik altijd al écht goede saté willen leren maken? Dan zit je met dit boek goed. Middels duidelijk uitgeschreven stappen neemt Vanja je mee door haar recepten. Als je precies doet wat er staat kan het naar mijn idee niet misgaan.

Review: Indostok

Indostok is een mooie aanvulling op mijn huidige collectie Indische kookboeken. Waar andere boeken een breed scala aan gerechten uit de Indische keuken bieden, kan ik met de recepten van Vanja mijn skills op satégebied goed uitbreiden. In het boek zijn saté gerechten opgenomen voor elke satéliefhebber en dus kun je hier meerdere soorten eters erg blij mee maken. Saté ayam, saté kambing, saté ikan of nanas (lekker zoet dankzij de ananas)? Met Indostok steel jij zeker de show bij de eerstvolgende barbecue!

• Vanja heeft uitgebreide kookinstructies voor alle gerechten in het boek opgenomen.
  • Prachtige fotografie. Je krijgt er meteen trek van.
  • Het boek is geschikt voor de wat meer ervaren chef en kookliefhebber.
  • Het boek heeft een kleiner formaat dan een gemiddeld kookboek. Ik kan het in mijn kleine keuken daardoor fijn op het aanrecht leggen tijdens het koken (zonder het boek vies te maken).
  • Vanja geeft opties voor het bereiden van de saté binnenshuis. Fijn voor in de winter!
  • Het boek is voor een leuke prijs te koop.

• Veel recepten hebben lange bereidingsinstructies, lees daarom voor bereiding eerst de recepten door. Zodat je geen stap vergeet!
  • In het boek wordt veel gebruik gemaakt van onbekende ingrediënten (bijvoorbeeld: hibiscusbloem, kemirinoten of salambladeren). Hiervoor moet je echt naar de toko om ze te kopen. Hou hier vooraf rekening mee.
  • Indische saté smaakt het allerbeste van een houtskool of briketten barbecue. Wij hebben een gasbarbecue, hier had ik graag iets over gelezen in het boek.

Vanja heeft met Indostok een waardige opvolger geschreven voor Indorock. In dit boek gaat ze specifiek in op een ontzettend belangrijk onderdeel van de Indische keuken. En als je mij vraagt misschien wel het lekkerste onderdeel van de Indische keuken, het sateetje. In Indostok wordt duidelijk hoe veelzijdig het stokje met (of zonder) vlees, dat we lang als een simpel bijgerechtje zagen, de hoofdrol kan spelen! Ik kijk er naar uit om in de komende zomermaanden lekker te gaan grillen. Selamat Makan!

Nederlands | Druk: 1 | 9789038809649 | oktober 2020 | Hardcover | 208 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Nijgh & van Ditmar