Koken in de oven… Waar ik dit eerst amper deed, gaat er nu wekelijks wel een bakplaat of stoofmaaltijd de heteluchtoven in! Het fijne aan koken in de oven is dat terwijl je een gerecht ‘kookt’ je ondertussen vrije handen hebt om iets anders te doen. Geïnspireerd door mijn naamgenoot, Yvette van Boven, probeer ik het koken in de oven steeds meer onder de knie te krijgen. Yvette van Boven kookt álles in de oven: groente, vlees, vis en zelfs zoete gerechten bakt ze zonder moeite gaar. In haar nieuwe kookboek, De Bomvolle Oven van van Boven, deelt Yvette weer heel veel inspiratie voor het maken van heerlijk eten uit de oven.

Het mooie dikke boek is een bundeling van oermakkelijke gerechten die ze al eerder in haar andere kookboeken heeft gepubliceerd. Ik ben fan! En niet alleen vanwege de smakelijke inhoud, stiekem is het heel leuk om je eigen naam op het boek te zien staan.

Review: De Bomvolle Oven van van Boven – Yvette van Boven

De inhoud van het boek is samengevat binnen 4 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: groente, vlees, vis en bakken. Daarnaast heeft Yvette haar gerechten gecategoriseerd op de maanden van het jaar. Zodat je in elke periode van een jaar passende gerechten kunt bereiden en serveren. Heel handig!

Voor je langs de recepten bladert, valt Yvette in de Bomvolle Oven van van Boven direct met de deur in huis. Ze geeft je een korte uitleg over het gebruik van de oven, het bereiden van ingrediënten en over de eenheden die ze gebruikt in het boek. That’s it. Geen inleiding of dankwoord. Ready to cook. Ergens vind ik dat passend bij het boek. Een bomvol boek waar je snel aan wilt beginnen. Als je langs alle ruim 180 recepten gebladerd hebt kom je nog bij de twee registers die Yvette in het boek heeft opgenomen. Eén register waarin je op recept kunt terugzoeken en één waarin je op ingrediënt kunt zoeken. Een registerversie die ik altijd erg handig vind als ik zoek naar specifieke inspiratie.

421 pagina’s inspiratie

Yvette is van mening dat hoe vaker je de oven gebruikt, hoe beter je hem onder de knie krijgt en hoe vaker je hem dus gebruikt. En met de talloze recepten in het ruim 421 pagina tellende moet dat zeker lukken!

Ik haal vooral veel inspiratie uit de op maand gecategoriseerde indeling die Yvette voorin in het boek opgenomen heeft. Per maand benoemt ze hierin recepten die ook daadwerkelijk bij die tijd van het jaar passen. Niet alleen qua smaak of textuur, maar ook naar wat er in die maanden van Nederlandse bodem verkrijgbaar is! Zo kookt Yvette in januari bijvoorbeeld risotto met pompoen, in mei een aardbeien-ontbijtcake en in november een gegratineerde romige polenta met paddenstoel & kool.

De recepten die Yvette in dit boek heeft samengevat worden stuk voor stuk begeleid met illustraties, die ze zelf heeft ontworpen! Het is haar ‘signature’ stijl. Als je namelijk haar andere boeken wel eens doorgebladerd hebt dan weet je dat ze naast koken een talent voor illustreren heeft. Ik vind dat de illustraties De Bomvolle Oven van van Boven een persoonlijke touch geven. Alsof je een handgeschreven recept van een familielid of vriendin gekregen hebt en het op die manier gaat namaken. De illustraties zijn als het ware de persoonlijke noot van Yvette van Boven!

Ceder’s pompoentje

De andere persoonlijke touch die ze aan dit boek gegeven heeft, vind je in de uitleg voorafgaand aan elk recept! Elke keer neemt Yvette je mee in een verhaal waaruit de oorsprong van het bijbehorende recept te halen valt. Zo was het verhaal over het pompoentje van Ceder mijn favoriet. Wil je weten waar ik op doel? Blader in het boek dan eens naar bladzijde 33.

Hoewel dit het eerste boek is van Yvette van Boven dat ik in bezit heb, ben ik niet onbekend met haar gerechten. Ik heb in de bibliotheek al eerder recepten uit haar eerdere kookboeken gehaald om thuis na te maken. Nu is daar dus De Bomvolle Oven van van Boven aan toegevoegd. Het boek is geschikt voor vele soorten chefs. Van amateur tot ervaren kookliefhebber en voor iedereen die graag zijn smaakpallet eens wil verbreden. Iedereen kan met de recepten van Yvette van Boven aardig uit de voeten.

Waar ik alweer aardig wat ‘dit-ga-ik-binnenkort-maken’ plakkertjes in het boek geplakt heb, is mijn vriend nog wat aarzelend. En ergens begrijp ik hem wel. Ben je een moeilijke eter (zoals hij) of heb je moeilijke eters in huis? Dan spreken wellicht niet alle combinaties van ingrediënten of recepten in het boek jou direct aan. Toch kan ik je verzekeren dat ondanks onbekende ingrediënten er voor iedereen lekkere recepten in De Bomvolle Oven van van Boven vermeld staan! Probeer het maar, het zal je verbazen.

Dankzij de duidelijk uitgeschreven recepten van Yvette kan het eigenlijk niet mis gaan. De enorme variatie aan gerechten zorgen ervoor dat je met recepten uit elke categorie, of het nou groente/vlees/vis of zoet is, een goede maaltijd op tafel zet. Zoals gezegd kan iedereen met het boek uit de voeten en is een lekker eindresultaat praktisch gegarandeerd. Wel denk ik dat enige ervaring in de keuken en verstand hebben van ingrediënten de kookervaring nog leuker maakt!

Ben je voor een foodie de komende feestdagen nog op zoek naar een passend cadeau? Denk dan eens aan De Bomvolle Oven van van Boven. Er zullen veel mensen vast bij worden van die bomvolle boek vol inspiratie!

• Yvette geeft je veel inspiratie met alle recepten in haar boek.
  • Het boek heeft een register waarin je op ingrediënten kunt zoeken.
  • De recepten worden begeleid door mooie illustraties, die Yvette zelf getekend heeft. Dit maakt het boek extra persoonlijk.
  • Het boek is van een mooi dik formaat. Het bevat ruim 180 recepten.

• In het boek zijn kleine foto’s opgenomen. IHierHiHierdoor is het wat ‘moeilijker’ om het eindresultaat van een recept te bekijken. Volg daarom goed Yvette haar instructies.
  • Yvette maakt best veel gebruik van minder bekende ingrediënten (bijvoorbeeld: karwijzaad, lievevrouwebedstro of ghee). Lees vooraf het recept door, omdat niet alle ingrediënten in de supermarkt te koop zijn.

Met De Bomvolle Oven van van Boven heeft Yvette van Boven een prachtig verzamelwerk gepubliceerd. Een soort encyclopedie van haar klassiekers, toppers en lekkerste gerechten. Met dit boek zet je voor elke gelegenheid een goede maaltijd op tafel. Je treft alle voorbereidingen en schuift de maaltijd in de oven. Heb je daarna tijd om wat anders te doen. Ik ben fan en zal regelmatig dit boek uit de kast trekken. Als is het ook zodat ik kan zeggen dat ik (Yvette) het gemaakt heb!

Nederlands | Druk: 1 | 9789038809748 | oktober 2020 | Hardcover | 432 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Nijgh & van Ditmar.