Eind vorig jaar mocht ik tijdens een preview van uitgeverij Becht al kennismaken met één van hun nieuwste culiparels voor de laatste paar maanden van 2022: Yoko! Een prachtig bubblegum roze boek gewijd aan de smakelijke recepten en verhalen uit Japan. Zelf ben ik er nog nooit geweest, maar wil er ooit zéker eens naar toe. Want als ik verhalen van anderen en vooral beelden in series, films en online mag geloven is het een práchtig land met een bijzondere cultuur. En een land met een smakelijke keuken. In Yoko vertellen Yoko Inagaki en Christel van Bree alles over de Japanse keuken vanuit Yoko’s oogpunt.

Yoko verzorgt als thuiskok kookles voor buitenlandse gasten in Osaka en geeft daarnaast foodtours door heel Japan. Als een echte foodie weet Yoko als geen ander waar de beste adressen zitten en welke verhalen er schuilgaan achter de gerechten. Tijd dus om dit te bundelen in een boek!

Review Yoko – Yoko Inagaki & Christel van Bree

Fulltime foodie

Yoko het kookboek straalt je tegemoet want de vrolijke kleurtjes op de kaft en de in geel en roodgekleurde Haiku over Edamameboontjes op het boekblok zijn niet te missen. Ze zetten de toon voor het interessante inkijkje dat Yoko en Christel van Bree je geven in de Japanse (eet)cultuur en in Yoko’s bestaan als fulltime foodie. Een kleurig bestaan dat haar door heel Japan leidt en waarvan ze smaken voor ons in haar kookboek heeft weten te bundelen.

Yoko Inagaki sloot zichzelf een aantal jaar geleden aan bij een platform dat Japanners verbond met buitenlandse toeristen, om deze zo beter kennis te laten maken met de Japanse eetcultuur. Via dit platform leerde Yoko Christel kennen en ontstond er een mooie vriendschap. Toen bleek dat Christel een reisorganisatie in Nederland runde, ontstond het idee voor een samenwerking. Een die uitbloeide tot een fulltime culi-carrière voor Yoko. Na vele foodtours door Fukui, Kyoto, Nagano, Shiga en Akita neemt ze ons nu via Yoko mee op foodtour door Japan en laat ze ons haar Japanse keuken zien.

Verhalen, anekdotes en recepten

Tijdens deze tour vertelt Yoko allerlei interessante Japanse foodfeiten. Zo leer je alles over typisch Japanse ingrediënten zoals miso en sake. Leert ze je de verschillen kennen tussen de 5 soorten sojasauzen én vertelt ze waar het product vandaan komt. Daarnaast beantwoordt Yoko een belangrijke vraag: want ‘wat typeert nou precies die échte Japanse smaak?’. Ga mee op een ontdekkingstocht langs soja-brouwerijen, koji-farms en theevelden. Kijk binnen bij de beste ramen stalletjes en struin over sushi-festivals en vismarkten. Onderweg word je verrast door Yoko’s enthousiaste verhalen, grappige anekdotes en levendige jeugdherinneringen. Wat het inkijkje in het hart van de Japanse keuken compleet maakt.

Na het opdoen van zoveel inspiratie barst je natuurlijk van enthousiasme om in je eigen keuken aan de slag te gaan met de lekkerste Japanse gerechten. Yoko deelt in Yoko recepten waaraan ze een eigen draai gegeven heeft. Dit maken het Japanse recepten die voor iedereen te bereiden zijn, met ingrediënten die je gewoon in de supermarkt of toko kunt vinden. Leer zelf hoe je klassiekers als katsu sando of zalm teriyaki bereidt. Ontdek het geheim achter écht goede sushirijst. Of zet de lekkerste mochi-donuts op tafel. Met Yoko’s makkelijk te volgen recepten kun je eenvoudig van elk gerecht een smaakexplosie maken. Want, het antwoord op die belangrijke vraag: simpliciteit en een goede dosis umami is wat de Japanse keuken zo uniek maakt.

Ik word vrolijk van Yoko het boek én Yoko Inagaki de foodie. De kleurige toon die gezet is bij het ontwerp van het boek hebben Yoko en Christel doorgevoerd in de inhoud van het boek, verbaal en non-verbaal. De open en vriendelijke manier van schrijven die de dames gehanteerd hebben vormt een fijne introductie tot het land Japan en haar fascinerende keuken. En hoewel dit land in vele andere boeken al eerder belicht is, wisten Yoko en Christel van Bree toch een nieuw soort boek te publiceren. Een die wellicht wat meer geschikt is voor foodies die nog niet zoveel over Japan weten. Door de combinatie van foto’s, reportages en recepten leest alsof je een persoonlijke blog van je vriendin Yoko uit Japan zit te lezen.

Heb je een bezoek aan Japan op je bucketlist of zelfs al op je agenda staan? Blader dan voorafgaand aan je reis zeker eens door Yoko heen om je vast (culinair) voor te bereiden op de trip. Want de tips die Yoko en Christel met je delen zorgen ervoor dat je must-do lijst meteen een stukje langer wordt. Zo vind ik het bijvoorbeeld in het buitenland erg leuk om in de supermarkt lokale producten te scoren. Maar is het eigenlijk nóg leuker als die producten ambachtelijk te koop zijn. Zo deelt Yoko in het hoofdstuk over Miso net wat meer informatie waardoor jij de lekkerste Miso van Japan mee naar huis kunt nemen. Gouden tips dus, als je het mij vraagt!

• Yoko Inagaki’s manier van vertellen – en schrijven – laat het lijken alsof je een bezoeker bent bij een van haar kooklessen. Informeel en met humor deelt ze haar recepten en tips. Welke hierdoor gemakkelijk te volgen zijn.
  • In het boek is een groot aantal vegetarische of veganistische recepten opgenomen.
  • Van voor tot hoofdgerecht en van dessert tot snacks, voor elke categorie maaltijd heeft Yoko passende recepten in het boek opgenomen.
  • Het boek is prachtig vormgegeven. Zoiets zag ik niet eerder.