Een nieuw recept uitproberen is altijd wat spannend. Voorbereiding is het halve werk. Maar, hoe keurig je je ook aan de opgestelde instructies houdt, het wil nog wel eens iets minder goed uitpakken… Met het nieuwe kookboek van Alan Rosenthal: Foolproof uit één pan is dat verleden tijd! Het boek staat vol eenpansgerechten die zo zijn ontwikkeld dat ze gewoonweg niet kúnnen mislukken. Hoe fijn? Daarnaast dient gemak de mens, en heb je dankzij deze kookmethode heel weinig afwas. Win-Win!

Review: Foolproof uit één pan – Alan Rosenthal

Foolproof uit één pan is het eerste deel uit de nieuwe Foolproof-serie. Dit deel over eenpansgerechten is geschreven door Alan Rosenthal, een Britse kok, cateraar en receptontwikkelaar die een enorme liefde heeft voor stoofmaaltijden en éénpansgerechten. Hij begon in 2008 met de verkoop van zijn stoofpotten op boerenmarkten en dat bleek een daverend succes. Inmiddels levert hij aan grote winkelketens en organiseert hij workshops rondom deze manier van koken. Alan is dus een ware eenpans-specialist!

Hoewel de recepten in Alan’s nieuwe boek foolproof zijn, betekent dat niet dat je een saaie of voorspelbare maaltijd op tafel zet. Foolproof uit één pan staat vol heerlijke comfortfood; geurige stoofpotjes, pittige curry’s, smeuïge risotto’s en zelfs smakelijke desserts waarbij alles met maar één pan gemaakt is. Allen soorten eten waar je zin in hebt tijdens het gure Nederlandse herfstweer. Alan Rosenthal wisselt in Foolproof uit één pan zeer variërend af tussen vleesgerechten, visgerechten en vegetarische gerechten. Waardoor je met een gerust hart elke gast die je in huis hebt kunt vragen om aan te schuiven.

Recepten die een glimlach geven

De inhoud van het boek is samengevat binnen 6 hoofdstukken. De recepten in het boek zijn verdeeld over die hoofdstukken waarbij de kooktechniek om het gerecht te maken de selectie bepaald heeft. De hoofdstukken zijn: Alles in de pan, Van het vuur, Vol met granen, Slow, Uit de oven en tot slot: Zoet & verleidelijk. Centraal staat dat alle gerechten gemakkelijk te maken zijn, weinig snijwerk vereisen en alleen af en toe liefde van een roerende pollepel nodig hebben om tot garing te komen. Het is de bedoeling dat alle recepten een glimlach op je gezicht toveren en je samenbrengen net de mensen die belangrijk voor je zijn.

Dus pak een pan en maak vol vertrouwen een heerlijke Thaise curry met zalm, zoete aardappel & mais, eendenbout met rode kool, druiven en rode wijn of spaghetti met venkel, citroen & munt. Of leef je uit op gebakken gember-chilirijst met varkensgehakt of zeeduivel met linzen en rode wijn. En zoek je nog een perfecte zoete afsluiter van de maaltijd? Maak dan eens gebakken peren met chocolade & sinaasappel-amandelkruimels of een heerlijke cake met aardbei, limoen & vlierbloesem. Elk recept garandeert een culinair hoogstandje voor koks van elk niveau.

Zelf heb ik de zwartebonenchili met avocadosalsa van pagina 17 gemaakt. Keurig netjes volgde ik het recept en er kwam vervolgens een heerlijke licht pittige chili uit. Na twee porties voor volwassenen bleef er (zoals beloofd door Alan Rosenthal) een ruime portie over die we over de dagen erna als lunch op aten. Heel fijn, want dit scheelt in de kosten qua boodschappen! Daar was ik absoluut tevreden over.Wel viel het mij bladerend door het boek op dat een flink aantal recepten een aardig lange ingrediëntlijst heeft. Zo had ik voor mijn zwartebonenchili maar liefst 31(!) verschillende ingrediënten nodig om tot een smeuïge pan chili te komen. Nu had ik al een hoop kruiden, oliën en groenten in huis, maar ik moest ook zeker nog wel een aantal dingen op mijn boodschappenlijstje plaatsen.

Als je weinig tijd hebt om te koken is Foolproof uit één pan een absolute uitkomst. Zoals de subtitel van het boek benoemd zijn het waanzinnige eenpansgerechten die niet kunnen mislukken. Nadat je het weinige voorbereidende werk hebt verricht, hoef je de ingrediënten alleen maar samen te voegen in de pan. Veel recepten zijn zo geschreven dat de oven of het vuur het werk doet en jij slechts smachtend hoeft te wachten tot je kan aanvallen.

• Het boek is onderdeel van een nieuwe serie kookboeken. Er volgt dus nog meer lekkers!
  • Geschikt voor alle soorten kookliefhebbers, startend en ervaren.
  • Het boek heeft een leuke, kleine prijs. Hierdoor is het ook zeer geschikt om cadeau te geven.
  • De ingrediëntlijsten van veel recepten is aan de lange kant. Als je geen goed gevulde basiskast hebt, zul je een aantal keren basis ingrediënten moeten aanschaffen om onvoorbereid een van Alan’s recepten te kunnen maken.

Nederlands | Druk: 1 | 9789023016762 | september 2021 | Hardcover | 144 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Becht.

MEER KOOKBOEKENTIPS: