De zomer is in aantocht en dat betekent: vakantietijd! Met een beetje geluk zit er dit jaar een klein tripje naar het magische Italië voor mij in het verschiet. Een zeer prettig vooruitzicht. Want alles aan (toeristisch) Italië charmeert mij. De natuur, architectuur en uiteráárd het heerlijke eten en drinken. Er is weinig culinairs waar ik de Italianen niet jaloers op ben. Pasta, pizza, vino en vooral DOLCE! Zoet, zoet en nog eens zoet is wat de klok in Italië slaat. Voor ontbijt, lunch, snack of als dessert. Het zal de Italianen een worst wezen wanneer het genuttigd wordt, als het maar genuttigd wordt! En na zo’n magische reis door Italië kom je dan weer thuis in Nederland en zijn die lokale lekkernijen nergens te verkrijgen. Dus maak je ze voortaan zelf, dankzij het nieuwste boek van Letitia Clark: La Vita è Dolce

Review: La vita è dolce – Letitia Clark

In Italië is het leven zoeter dan zoet. En dat bewijst La Vita è Dolce maar al te goed. De schrijfster: Letitia Clark, is een Britse zoetekauw die permanent op Sardinië woont, lucky girl! Ze heeft lokale recepten weten te combineren met haar Britse roots en het resultaat mag er zijn. La Vita è Dolce is een ode aan de zoete lekkernijen uit La Cucina Italiana, die je straks allemaal thuis in eigen keuken kunt bakken. Je kunt de lekkernijen hierna cadeau geven aan anderen, maar je kunt ze ook stuk voor stuk zelf opsnoepen!

Zoet, zoeter, zoetst

De receptinhoud van La Vita è Dolce is onderverdeeld in zeven hoofdstukken. Hoofdstukken die allemaal draaien om de Italiaanse zoete holy-grails. Het komt allemaal aan bod: koekjes, cakejes, desserts en taarten. Straks maak ook jij zelf de lekkerste biscotti, crostate, torte, dolci en gelato. De hoofdstukken barsten van de recepten van verschillende niveaus, zo kan de beginnende bakker prima uit de voeten maar is er ook genoeg uitdaging voor de meer ervaren bakker. Elk recept wordt daarnaast ingeleid met (persoonlijke) achtergrondinformatie of handige tips over het recept.

Van heerlijke amaretti tot tiramisu: alle klassieke Italiaanse zoetigheden worden vertegenwoordig. Maak een lekkere panna cotta met espressokaramel of sappige gevulde perziken met amandelcrumble. Uiteraard is er een apart hoofdstuk gewijd aan het maken van échte Italiaanse gelato. Dankzij de smakelijke receptfotografie loopt het water je in de mond. En door de sfeervolle foto’s van het Italiaanse dorpsleven, waan je jezelf zo op een zonnig terras in Italië. Als kers op de taart is het boek ook een lust voor het oog, waardoor je hem regelmatig uit de kast zult trekken om wat lekkers uit te bereiden.

La Vita è Dolce is een kookboek waaruit je het liefst álle recepten wilt maken. Bladerend door het boek kwam ik namelijk baksels of zoetigheden tegen waar ik niet hongerig van werd! Mijn focus bleef vooral hangen bij het hoofdstuk Crostate – Krokante Taarten. Want ik hou wel van een lekkere portie fruit verpakt in een krokant jasje. Heerlijk, die eerste krakende hap gevolgd door een golf van zoetigheid (en een klodder slagroom).

Letitia heeft haar recepten liefdevol voorzien van smakelijke ingrediënten en zoete introducties waardoor je meer leert over het gerecht en de oorsprong ervan. De begeleidende foto’s geven je een beeld van het gewenste eindresultaat en houden je hongerig tijdens het bereidingsproces. De sfeerfoto’s van het Italiaanse landschap tussendoor maken het Italiaanse plaatje compleet. Ik zie mezelf straks helemaal zitten met mijn cappuccino genietend van het Italiaanse dorpsleven en wachtend op mijn tweede ronde cannoli’s.

• Letitia Clark heeft haar recepten van extra begeleidende instructies voorzien. Handig, want hiermee kan het eindresultaat nóg een tikkie beter uitpakken.
  • Het boek is een mooi naslagwerk van een deel van de zoete Italiaanse keuken. Apart in de spotlight gezet zodat het niet verzuipt tussen de andere stevige Italiaanse krakers.
  • Het boek is geschikt voor alle soorten thuisbakkers, startend en ervaren.