Weet je wat ik een van de leukste aspecten vind aan het schrijven van kookboekreviews? Het leren kennen van nieuwe culturen en de culinaire hoogstandjes die daarbij horen! Zo ben ik er vrij zeker van dat ik nog nooit écht Afrikaans gegeten heb in mijn leven. Thuis niet, maar ook niet in een restaurant. Ik kan mij dus ook niet echt voorstellen wat ik ervan kan verwachten. Daar brengt Africola van Duncan Welgemoed vast en zeker verandering in. In Africola maken we kennis met het moderne Afrikaanse eten. Eten dat smaakvol is. Eten met een kick, een attitude en eten dat gemaakt is om te delen. Yes please!

Review: Africola – Duncan Welgemoed

Africola is geschreven door de Zuid-Afrikaanse chef Duncan Welgemoed. Gaat er bij jou geen belletje rinkelen bij die naam? No worries, gebeurde bij mij ook niet meteen. Totdat ik het boek opensloeg en de smakelijke inhoud doorbladerde. Woord na woord werd ik in de culinaire ontwikkelingsreis van Duncan Welgemoed gezogen. Laat de lovende (maar zelfverzonnen) introductie van chef de cuisine Marco Pierre White je niet in de maling nemen. Duncan is geen poespas chef, maar een chef die staat voor smaakvolle ingrediënten en gerechten.

Het vissoep debacle

Duncan begon zijn carrière in een curieuze Franse bistro in Londen. Waar de pannen en vuisten van de gewelddadige chef de cuisine hem om de oren vlogen, leerde hij het koken eigen maken. Toen Duncan een pan vol vissoep over het tapijt van het restaurant liet vallen zette hij het op een rennen om er nooit meer terug te komen. Deze explosieve start van zijn carrière leidde uiteindelijk naar baantjes als poissonnier, souschef en uiteindelijk chef de cuisine. Geen onervaren jongen dus die Duncan. Uiteindelijk besloot hij het Michelin-leven achter zich te laten, te verkassen naar Australië en daar zijn eigen restaurant te starten genaamd: Africola.

Na een ruige start (tijdens een drukke dag vloog de ventilatie in de fik en brandde het restaurant af) werd het restaurant op de kaart gezet als een meer milieuvriendelijke versie van het originele concept. Africola 2.0 kreeg meer groenten en granen op het menu en vlees kreeg een minder prominente rol.

Review: Africola – Duncan Welgemoed

Boom chakalakka

De Zuid-Afrikaanse keuken bestaat uit zóveel meer dan alleen de befaamde braai. Het is ruig, onalledaags, buitengewoon smaakvol en vooral spannend. Zeker voor ons Nederlanders, waar het nog wel eens ontbreekt aan exotische ingrediënten. Het eten van chef Duncan Welgemoed heeft niets halfslachtigs in zich. Denk aan grootse smaken en gedurfde ideeën. Octopus met zeewier tapenade; Jungle vlees; gerookte oesters; Boom chakalakka (op basis van radijs gepekelde kimchi) of gekarameliseerde mais met witte chocolade en hazelnoten. Combinaties waar ik nog nooit eerder aan gedacht heb.

Africola barst uit zijn voegen van de Zuid-Afrikaanse recepten en dankzij een goed ingedeelde inhoudspagina weet je in welk hoofdstuk je moet zoeken naar je volgende maaltijd. Tenminste, als je uit de wat dubieuze hoofdstuktitels op kunt maken wat Duncan ermee bedoelt. Denk aan titels als Acid Trip, Brood & Kermis of Hoe bedoel je, Nee?. De complete receptinhoud is ingedeeld in 9 hoofdstukken: Slaughterhouse Braai, La Mer, De G van Groente, Acid Trip, Brood & Kermis, James Browns Condiment Cart, Ontzettend opgeklopte desserts, Wolf Creek Bakkerij en Hoe bedoel je, Nee?

Vetkoek en Boerewors

Daarnaast verwelkomt Duncan je in het boek middels een voorwoord, biedt hij je overzicht dankzij een register en sluit hij het boek af met een persoonlijk dankwoord aan alle dierbaren die hem geholpen hebben tijdens het schrijven van het boek. In het ruim 250 pagina tellende boek vind je meer dan 140 recepten gerechten die jouw kennis over de Zuid-Afrikaanse keuken eens flink zullen op ‘spicen’. Met gerechten als ‘Boerewors’ en ‘Biltong’, steak gegaard op open vuur, ‘Calamari safari’, Noord-Afrikaanse viscurry, ‘Vetkoek’ met kweepeer en vele andere gerechten zet ook jij straks deze best bewaarde recepten uit de Africola-keuken op je eigen keukentafel.

De fik erin

Zoals ik eerder al zei maakte Duncan na het fikkie in zijn restaurant een meer milieuvriendelijke doorstart. Groenten spelen een belangrijke rol in de keuken van Africola. Maar hoe zit het dan met de befaamde Afrikaanse braai? Heb je het boek aangeschaft met het idee om thuis ook uitgebreid Afrikaans te bakken? Geen zorgen. Duncan heeft alle smaken uit zijn Zuid-Afrikaanse opvoeding in zijn menu én het boek opgenomen!

In het boek heeft Duncan gewerkt aan een goede balans tussen recepten mét en zonder vlees. Ben je een vleeseter? Dan zal het eerste hoofdstuk, Slaughterhouse Braai, meteen je cravings vervullen. Daarnaast is er een hoofdstuk geweid aan het ingrediënt vis. In het restaurant werken ze uitsluitend met vissoorten die lokaal royaal beschikbaar zijn en wordt er niet gewerkt met vissoorten die schaars zijn. In het boek vertaalt dit zich voor ons Nederlanders naar vissoorten als makreel, sardientjes, mosselen en garnalen.

Review: Africola – Duncan Welgemoed

• Voor elke soort eter zijn er recepten in het boek opgenomen. Vleeseter, pescetariër, vegetariër of zelfs veganist. Voor ieder is er wat lekkers in Africola te vinden.
  • Het boek biedt uitdaging aan de chef. Je moet de instructies goed lezen en raadplegen.
  • Je kunt een compleet diner koken uit Africola. Voor-, Hoofd- en Nagerechten komen in overvloed aan bod in het boek. Ook nog zelf je sauzen voor erbij maken? Duncan heeft zijn klassiekers in het boek opgenomen.

• Het boek oogt wat intimiderend voor onervaren chefs. Een flink aantal recepten heeft uitgebreide kookinstructies en de basis kruidenlijst is ook aardig uitgebreid.
  • Heb je moeilijke eters in huis? Dan zal een groot aantal gerechten uit het boek wat minder geschikt zijn om te koken.
  • Duncan gebruikt in Africola ingrediënten waar je even goed naar moet zoeken. Denk aan kimchivocht, moutazijn, roodlof, zeevenkel of rau ram.
  • Een essentieel onderdeel van een Afrikaanse Braai zijn de kolen die het vlees verwarmen en braaien. Zelf heb ik een gasbarbecue en hier had ik graag passende instructies voor gekregen.

Duncan Welgemoed heeft met Africola een prachtig naslagwerk geschreven over de moderne Zuid-Afrikaanse keuken. Een kookboek dat ondanks de wat gecompliceerde ingrediëntlijsten vol staat met recepten die iedere soort chef kan maken. Van beginner tot ervaren, iedereen kan met Africola uit de voeten. Ben je nou die iets minder ervaren chef? Dan is het begrijpelijk dat de recepten uit Africola wat intimiderend kunnen zijn. Do not worry! Lees de uitgebreide uitleg die Duncan heeft opgesteld. Hiermee zou het je prima moeten vergaan. En mislukt het? Dan probeer je het gewoon opnieuw. Dat is namelijk hoe je koken onder de knie krijgt!

Braai

Africola is anders dan andere kookboeken, zowel qua inhoud als lay-out. Maar als ik de lovende recensies op Google mag geloven, is Duncan Welgemoed ook verrassend anders. Het is de moeite waard om Duncans Zuid-Afrikaanse keuken, met Australische smaakmakers zelf uit te proberen. Persoonlijk kan ik niet wachten tot het wat beter weer wordt en we onze (gas)braai weer aan kunnen steken! De gerechten van Duncan schreeuwen om gebraden te worden in het zonnetje met een lekker biertje in je hand. Maaltijden die gedeeld moeten worden met vrienden tijdens lange zomeravonden. Ik ben fan!

Nederlands | Druk: 1 | 9789464040074 | november 2020 | Hardcover | 256 pagina’s