Als ik aan mijn vriend vraag: ‘Wat zijn nou jouw lievelingsgerechten?’. Dan is de kans vrij groot dat een goede bal gehakt in het rijtje voorbijkomt. Zeker in de wintermaanden staat er met regelmaat wel een gietijzeren pan gevuld met een aantal van die rakkers te braden op het gasfornuis. Comfort food ten top, lekker bij stamppot en stiekem nog lekkerder op een wit puntje, de dag erna. Van Jody kreeg ik het boek Vijftig tinten balletjes, geschreven door Stefaan Daeninck, Debbie Brackez & Bart van Leuven, om te reviewen. En het eerst wat ik dacht was ‘zijn er nog meer balgerechten dan?’. Blijkbaar! Na goed nadenken kwam ik nog tot de bitterbal en het falafelballetje en daarna hield mijn kennis op… Kwam dat even goed uit! Want met Vijftig tinten balletjes kan ik mijn horizon eens even goed verbreden.

Review: Vijftig tinten balletjes – Stefaan Daeninck, Debbie Brackez & Bart van Leuven

Nou barst de kookboekenmarkt anno 2021 zo’n beetje uit zijn voegen dankzij de meest uiteenlopende boeken. En dus is het een uitdaging om een origineel concept te bedenken. Een uitdaging die de schrijvers van Vijftig tinten balletjes aangingen en met succes behaalden. Vijftig tinten balletjes is het tweede boek in de serie Vijftig tinten… uitgegeven door uitgeverij Lannoo. Een serie boeken met een knipoog naar de welbekende filmtrilogie Vijftig Tinten grijs.

Voordat je langs de smakelijke recepten bladert, word je in het boek verwelkomt dankzij een uitgebreid voorspel. Want, geen hoogtepunt zonder voorspel. Op bijna poëtische en erotische wijze wordt een verhaal verteld over de missie van een vrouw om de perfecte gehaktballen op tafel te zetten. Daarna word je per hoofdstuk dankzij korte verhalen verwelkomt in het thema van het hoofdstuk. Een eigenschap van het boek dat het compleet eigen maakt. Een kookboek en verhalenboek in één.

De receptinhoud van Vijftig tinten balletjes is samengevat binnen 6 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Perfect Gehakt, Doe maar groenten, Het zilte nat, Lekker gevuld, Oooh ja, zoet! en tot slot Om aan te nippen. And that’s it! Geen poespas, geen uitgebreide inleiding en zelfs geen register. Het boek wordt wel afgesloten met een naspel waarin een van de schrijvers op diezelfde poëtische wijze spreekt over een publicatie over zichzelf in de krant. Het sluit het boek af met een open eind, welke net als een film, de mogelijkheid biedt tot een vervolg. Interessant!

In het 162 pagina tellende boek vind je ruim 50 gerechten die jouw kennis over ballen (in de keuken) flink zullen uitbreiden. Denk aan Antwerpse ballen met krieken, Rijstballetjes, Thaise visballetjes, aardappelballetjes en zelfs chocolate salty balls en berlinerbollen. Yum! Het boek bevat genoeg overheerlijke gerechten, sommige bekend maar velen ook onbekend. En uiteraard allemaal gelinkt aan het erotische tintje van Vijftig tinten. Denk aan namen als: trio van…, gangbangballetjes, ochtendballen of een jaloerse mossel. Naast dat je inspiratie opdoet dankzij de gerechten, lig je ook regelmatig in een deuk over de woord- en naamkeuzen in dit boek.

Vijftig tinten balletjes is een uniek kookboek. Eenzelfde boek heb ik niet in mijn boekenkast staan. De combinatie van voeding en erotiek is er niet een die ik direct zou leggen. Maar waarom eigenlijk niet? Het onderwerp leent zich er immers voor! Het lezen van de thema’s tussen de recepten door vond ik vermakelijk en de recepten zelf hebben mij weer inspiratie gegeven voor het bakken van lekkere ballen! Persoonlijk vind ik het interessant om mij specifiek in bepaalde voedingsmiddelen of gerechten te verdiepen. In dit geval de ‘bal’. Zoals ik aangaf hield mijn kennis na de gehakt-, bitter- en Falafelbal echt op. Maar er is zoveel meer mogelijk. En daarom zal ik een komend weekend in deze wintermaanden de gehaktballen van mijn vriend een omtoveren tot Thaise visballetjes of heerlijke pizzaballen.

De recepten in het boek zijn niet gecompliceerd en dankzij de duidelijke beschrijving die gegeven wordt, is een smakelijk resultaat haast gegarandeerd. De bijgevoegde foto’s van het gerecht bereiden je daarnaast voor op het eindresultaat.

• Prachtige fotografie.
  • Het boek bezorgt je naast inspiratie ook een glimlach door de verhaallijn en naamkeuze van de gerechten.
  • Leuke prijs

• Het boek heeft geen register. Hierdoor kun je gerechten niet snel opzoeken, niet op ingrediënt of op maaltijd.
  • In het boek worden ongebruikelijke ingrediënten gebruikt (wijnbladeren, kersengelei, tahin of banaansjalot), hiervoor moet je research doen waar je deze kunt kopen.

Kon je geen genoeg krijgen van de filmtrilogie van Vijftig tinten? Dan zit je met Vijftig tinten balletjes gebakken! Met het boek zet je de meest smaakvolle ballen op tafel, voor elke gelegenheid. En heb je een etentje gepland staan met een lover of partner, dan bouwt het boek bij de bereiding van de gerechten al voldoende spanning op voor pittige avond. Enjoy!

Nederlands | Druk: 1 | 9789401472234 | december 2020 | Hardcover | 162 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Uitgeverij Lannoo.