Het blijft één van mijn grootste culinaire dromen: het op tafel zetten van een authentieke Indische rijsttafel. Één waarvan ik weet dat er nog heel veel oefening vereist is voordat we in de buurt komen van een succesvol resultaat. Maar, oefenen, oefenen en nog eens oefenen is in dit geval wel ‘part of the fun’. En vooral hele lekkere fun. Want wie wordt er nou niet blij van een portie rendang, nasi goreng, laksa udang of spekkoek? Ik maak er in ieder geval mijn vriend en mede-foodie altijd blij mee! Wat zeker helpt is het kookboek Bersama van Francis Kuijk dat ik recent van Jody ontving. Hiermee kan ik weer een paar stapjes zetten richting mijn einddoel. Dit boek vol ‘Indische gerechten om te delen’ staat bomvol informatie over de Indische keuken en is een bundeling van Indische ingrediënten en recepturen. Het delen en samen eten is waar de Indische keuken om draait en in Bersama neemt Francis je mee in haar keuken.

Review Bersama – Francis Kuijk

Maar, Bersama is niet zomaar een bundeling van Indische recepten! Het boek vertelt naast de recepten ook het persoonlijke verhaal van de Indische familie en keuken van Francis Kuijk: ‘De keuken is het hart van ons huis. De keuken waarin moeder haar kinderen leert koken en waar gezamenlijk het eten wordt bereid, in een huis waar iedereen welkom is om samen te eten; ook als het geen vetpot is.’

Samen

Bersama betekent ‘samen’ in het Indonesisch en de ruim 90 Indische gerechten die opgenomen zijn in het boek zijn er vooral om samen te delen, met familie, vrienden, buren en spontane aanwaaiers. De recepten zijn door Francis geschreven met het doel om ze door te geven. Door te geven aan een nieuwe generatie of vrienden die na het eten enthousiast zijn geraakt over de gerechten.

Francis Kuijk heeft eerder het Basisboek Indonesisch uitgebracht en heeft met Bersama een waardige opvolger van deze klassieker geschreven. Dankzij deze opvolger kunnen we wederom kennis maken met de Indische keuken. Het boek bevat gerechten die je ongetwijfeld wel herkent, zoals ‘Babi Guling’ of ‘Nasi Goreng’. Maar ook meer vegetarische opties, meer comfortfoodrecepten en uitgebreide instructies om zelf een ‘kue tampah’ (snackmand) te maken. Delen en samen eten is waar het in de Indische keuken om draait en in ‘Bersama’ neemt Francis je mee in haar keuken.

Review Bersama – Francis Kuijk

De recepten in het boek zijn samengevat binnen 9 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: De vegetarische optie, In een kom, Vlees & Vis, Tempé/Tahoe/Ei & Groenten, Gerechtjes voor erbij, Comfort food, Kua tempeh, Zin in zoet en Zin in hartig. Daarnaast verwelkomt Francis je in haar boek middels een voorwoord, vertelt ze over haar leven en culinaire zoektocht in het hoofdstuk ‘Het hek was van de dam’. Legt ze je overzichtelijk uit welke kruiden, specerijen en ingrediënten een hoofdrol spelen in de Indische keuken en geeft ze je nog wat handige tips en tricks mee voor je begint met koken. Verder biedt ze je overzicht dankzij een receptenindex en een register. Francis sluit het boek af met een prachtige persoonlijke noot. In het ruim 269 pagina tellende boek vind je ruim 90 gerechten die je stuk voor stuk wilt leren maken.

HHB

In het hoofdstuk Het hek van de dam vertelt Francis over de start van haar culinaire reis door de Indonesische keuken. Als 14-jarig meisje werd ze door haar moeder de keuken in geroepen, om er vervolgens jaren door te brengen en haar skills steeds meer te verbeteren. Ze vertelt tevens over haar Australische roots en de heimwee die zich ontwikkelde toen ze na een reis van maanden door Indonesië weer terugkwam in Nederland. Ze besloot terug te gaan en ontwikkelde daar een nog grotere passie voor bakken en koken. Vele jaren later besloot ze haar kennis en skills in te zetten tijdens vele kookwedstrijden en werd uiteindelijk bij het grote publiek bekend dankzij haar deelname aan Heel Holland Bakt. De manier waarop Francis haar verhaal verteld is alsof je een stuk uit haar dagboek leest, aangevuld met foto’s van het gezin geeft ze hiermee een enorm persoonlijke noot aan dit boek.

Review Bersama – Francis Kuijk
Persoonlijk kookboek

Het mooiste element aan Bersama vind ik de persoonlijke anekdotes die Francis in het boek geplaatst heeft. Zo kun je voorafgaand aan bijna elk hoofdstuk lezen over fragmenten uit haar leven die hebben bijgedragen aan haar ontwikkeling tot chef en kookboekenauteur. Deze persoonlijke kijkjes in haar leven maken dit het meest persoonlijke kookboek dat ik óóit gelezen heb. Vooral het hoofdstuk gewijd aan de liefde van haar leven, haar overleden man, heeft veel indruk op mij gemaakt.

Nadat je kennis hebt gemaakt met Francis middels de persoonlijke stukjes en alle instructies over ingrediënten en handige tips, begint de fun! Met de instructies van Francis maak je heerlijke Babi Guling of authentieke Indische spekkoek. Als je precies doet wat er staat kan het naar mijn idee niet misgaan.

Review Bersama – Francis Kuijk

Zoals je waarschijnlijk al wel doorhad ben ik enthousiast over Bersama! Het boek is naar mijn mening zeer geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. Dit omdat de instructies voor het maken van de gerechten, door Francis duidelijk in volgorde zijn beschreven. Iedereen die graag nieuwe smaken wil proeven, of net als ik eens een rijsttafel op tafel wilt zetten, zal zeer blij zijn met dit boek.

Review Bersama – Francis Kuijk

Dit boek is een kookboek waarmee kleine en grote gezelschappen aardig uit de voeten kunnen. Zoals Francis middels Bersama zo mooi benadrukt: ‘er is genoeg voor iedereen’. De Indische keuken staat bekend om haar grote maaltijden en ook uit de recepten van Francis blijkt dat je rustig mee-eters kun uitnodigen. Sommige recepten zien er wat gecompliceerd uit maar zijn dit niet dankzij de duidelijke beschrijving die Francis geeft. De bijgevoegde foto’s van het gerecht bereiden je voor op het smakelijke eindresultaat. En tot slot is het (mits je een toko of Aziatische supermarkt in de buurt hebt) makkelijk om aan alle benodigde ingrediënten te komen.

• Het boek heeft een receptenindex én register, hiermee vind je gemakkelijk het recept dat je zoekt.
  • De persoonlijke stijl van schrijven die Francis hanteert geeft je het gevoel alsof je van een familielid de familierecepten leert.
  • Prachtige fotografie.

• Enkele recepten hebben een lange bereidingstijd en kun je vaak pas de volgende dag opeten.

Francis Kuijk heeft met Bersama een waardige opvolger op haar eerste boek over de Indonesische keuken geschreven. Het is een enorm naslagwerk waarmee je je kook-skills naar een nieuw niveau tilt. Maar het is ook een naslagwerk dat je kunt doorgeven aan je familie of vrienden. De gerechten in Bersama doen absoluut niet onder voor maaltijden die je in een Indisch restaurant geserveerd krijgt. Koop het boek, ren de keuken in en nodig je vrienden uit voor een heerlijke zelfgemaakte Indische maaltijd. Selamat Makan!

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432414 | september 2020 | Hardcover | 272 pagina’s