Vorig jaar al aangekondigd en nu éin-de-lijk gepubliceerd. TLV Vegan, het nieuwste kookboek van culinair journalist en tv-maker Jigal Krant. Een prachtig dik boek waarmee hij de veganistische keuken van Tel Aviv succesvol een lading veren in zijn reet steekt. Zeer terecht, want wie Jigal’s eerste boek TLV al eens heeft gelezen weet hoe bruisend de culinaire scene van Tel Aviv is. Dat een immens groot deel van die keuken ook nog eens bestaat uit plantaardige comfortfood is dus zeker het beschrijven waard. En dus is daar TLV Vegan. Een verrassend vervolg vol humor en compassie. TLV Vegan is een kookboek, leesboek, reisboek ineen. Het is een intrigerende poging om te achterhalen waarom uitgerekend Tel Aviv is uitgegroeid tot vegan capital of the world. Jigal Krant neemt ons mee op die zoektocht en onderweg worden we smakelijk beloond!

Review: TLV Vegan – Jigal Krant

Van cashewnoten tot sabich

Na zijn prijswinnende eerste boek was een vervolg – puur gericht op al het veganistische lekkers dat Tel Aviv te bieden heeft – onvermijdelijk. Met de geestdrift die we van Jigal gewend zijn, stort hij zich op de veganistische scene van Tel Aviv. Want nergens wordt zo verrukkelijk plantaardig gekookt als in het land zonder melk en honing. In TLV Vegan doet Jigal niet aan hippe vleesvervangers of het-lijkt-net-vlees gerechten. Koningsoesterzwammen zijn koningsoesterzwammen en geen vegan pulled pork. Cashewnoten zijn cashewnoten en geen vegan camembert. Groenten, fruit, bonen, granen, noten en zaden komen het best tot hun recht als ze gewoon zichzelf mogen zijn. En Jigal Krant geeft hen dat podium. Deze pure ingrediënten schitteren in ruim 100 recepten waar je absoluut van gaat watertanden en waarvan je niet eens zult merken dat het compleet veganistisch is.

Tel Aviv was lang het best bewaarde geheim van de reiswereld. Op slechts vier uur vliegen van ons koude kikkerlandje ligt een warm paradijs op aarde. Een heerlijk zonnige stad met prachtige stranden, musea, unieke architectuur en een keuken die uit elkaar barst van de smaken. Waar de stad vooral furore om maakt is de partyscene en de bijzonder hoge acceptatie voor de LGBTQ+ community. Wat buiten kijf staat is dat je eigenlijk nergens anders zó lekker kan eten als in Tel Aviv. Of je nou op straat eet bij een lokale verkoper of dat je in de bruisende horeca aanschuift voor choemoes, falafel of sabich… In Tel Aviv wordt gegeten, gedronken, gedanst en gefeest alsof elke dag hun laatste dag is.

De vrolijkste stad op aarde

Die levensvreugde en passie voor smaak heeft Jigal gevangen in TLV vegan. Het overgrote deel van de recepten uit zijn nieuwe boek zijn van eigen hand. De andere recepten ontstonden uit een vruchtbare samenwerking met een dozijn alleskokende chefs die hun plantaardige signatuurgerechten met Jigal deelden. Met TLV Vegan prikkelt en daagt Jigal uit, maar is hij allesbehalve bijdehand, belerend of dwingend. Jigal Krant nodigt je uit om de veganistische kant van Te Aviv te ontdekken, niet om je tot het veganisme te bekeren. De prachtige fotografie van Vincent van den Hoogen brengen je in vervoering en brengt je in gedachten naar de vrolijkste stad op aarde.

De receptinhoud van het boek is verdeeld over hoofdstukken die de verschillende manieren van eten behandelen. De hoofdstukken zijn: Met je jatten, Aan tafel, Salatiem en tot slot basisrecepten. In met je jatten staat het fingerfood uit de Israelische smaakstad centraal. Met mes en vork eten is in Tel Aviv een noodzakelijk kwaad, maar wordt bij voorkeur door locals zoveel mogelijk geskipt. In dit hoofdstuk vind je dan klassiekers en nieuwe snacks die je met je vingers naar binnen snoept. Daarnaast bevat het hoofdstuk ook gerechten die je niet meteen associeert met streetfood.

Sharing is caring

In Aan tafel vind je gerechten waarmee je indruk kunt maken tijdens een uitgebreide lunch of diner met vrienden en familie. Let wel op want de hartige gerechten uit de keuken van Tel Aviv laten zich niet onderverdelen in de moderne menukeuzes zoals wij ze in het westen kennen. Amuses, voor- en hoofdgerechten bestaan amper in de veganistische keuken van Tel Aviv.  De ideale maaltijd bestaat voor hen uit een stuk of vijf gerechten bestaan die náást elkaar geserveerd worden. Relaxt genieten en delen is key in de keuken van Tel Aviv en die boodschap draagt Jigal meervoudig door het boek uit.

In het hoofdstuk Salatiem worden de salades en dips die de keuken rijk is onthuld. Wat mezze is voor de Arabieren en tapas voor de Spanjaarden is Salatiem voor de Israëli’s. En ook hier geldt natuurlijk: sharing is caring! Tot slot leert Jigal je in het hoofdstuk Basisrecepten alles over de smaakgevers die met regelmaat in zijn recepten zullen terugkeren. De bereiding van deze smaakgevers zal je wel wat tijd kosten, maar daar blijf je in de dagen en zelfs weken erna de vruchten van plukken! Jigal Krant heeft deze basisrecepten in de ingrediëntlijsten van gerechten ook nog eens bovenaan geplaatst, zodat je er niet pas halverwege het koken achter komt dat je het nodig hebt. Slim!

Wauw, kort door de bocht kan ik het boek niet anders beschrijven. Al bladerend door het enorm dikke boek bekruipt een gevoel van warmte mij al vanaf de eerste pagina’s. Wat een passie voor eten hebben de Israëli’s en wat staat de veganistische community voor hun geloof in het niet gebruiken van dierlijke producten. In TLV Vegan heeft Jigal de verhalen en recepten uit Tel Aviv gebundeld tot een machtig boek waar je uren in kunt lezen en nog jaren uit kunt koken. Het hele boek ademt de sfeer uit van TLV en als je je ogen sluit waan je je aan tafel in een Choemoesia, genietend van een rijke portie Choemoes. Beteavon (Eet Smakelijk)!

• Elk recept wordt begeleid door een verhaal over het gerecht. Het is hartverwarmend om te lezen hoe deze gerechten onderdeel zijn van het dagelijkse leven van de Israëli’s in Tel Aviv.
  • Prachtige fotografie van zowel de gerechten als Tel Aviv en haar inwoners.
  • Het boek dient naast kookboek ook dubbel doel als een pr-campagne voor deze prachtige stad en als reisgids voor plekken en horecagelegenheden die je absoluut moet aandoen.
  • Het boek heeft een ingrediënt- en een receptregister.
  • De begrippenlijst achterin is goud waard want alle onverklaarbare termen die Jigal door het hele boek heen gebruikt krijgen ineens duidelijkheid en context.
Aandachtspunten:
  • Heb je lastige eters in huis? Dan is dit boek niet zo voor jullie geschikt.
  • Doordat recepten gepaard gaan met een begeleidend schrijven is het wat lastig om de receptuurstappen van deze tekst te onderscheiden.
  • Jigal Krant werkt soms met wat minder bekende ingrediënten (denk aan: wijnsteen, pul biber of dadelstroop). Zoek voorafgaand aan het koken op wat het precies is en waar je het kunt krijgen. Deze ingrediënten zijn namelijk essentieel voor de kenmerkende smaak en kun je niet makkelijk swappen voor iets anders.

Nederlands | Druk: 1 | 9789464040883 | november 2021| Hardcover | 445 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Nijgh & van Ditmar.