Mijn Frankrijk van culinair schrijver Onno Kleyn is niet zomaar een kookboek. Het is een verzameling verhalen, over Frankrijk, Onno’s avonturen, de mensen die hij tegenkomst, de landschappen, de wijnen, het eten en de tradities. Van pittoreske dorpjes tot het drukke Parijs, Onno is er (vaak samen met vrouwlief Juliette) geweest. Als de grenzen dan toch langzaam sluiten en we niet weg kunnen, neem dan dit boek op schoot en je waant je zo in La Douce France.

Review: Mijn Frankrijk - Onno Kleyn

Van vrouwtjes die bloed staan te kneden voor de boudin noir tot de culinaire historie van gibelotte (een Parijs gerecht met kat), Onno laat zien hoe het is. Bij alle klassiekers uit de Franse keuken heeft Onno wel een anekdote. Of het nu voor het eerst slakken eten is in een Parijse bouillon, de allerlekkerste Franse erwtjes tijdens filmopnamen of getruffeerde roereieren zijn, je krijgt gelijk trek!

Mijn Frankrijk – Onno Kleyn & Verhalende recepten

Tussen de verhalen door staan Onno’s favoriete recepten. Geen foto’s of afbeeldingen, gewoon zo in platte tekst tussen de verhalen. De uitgekozen recepten zijn niet al te moeilijk en voor een geoefende thuiskok prima te maken. Denk aan Poulet aux morilles, Sint-Jakobsschelpen met witte boontjes en kervel of Tarte au citron. Ik krijg in ieder geval gelijk zin om heel hard Jacques Brel aan te zetten in de keuken en aan de slag te gaan. En alle ±120 recepten zijn voorzien van een bijpassend wijnadvies.

Sinds 12 jaar heeft Onno samen met zijn vrouw Juliette (die eigenlijk wat meer naar Italië neigt) een tweede huis in de Bourgogne van waaruit ze beide werken. En dan alle dorpjes afstruinen naar de beste lokale paté, blanquette de veau, côtelettes en steak tartare. Maar waarom heet het eigenlijk steak tartare? Het interessante verhaal achter de Tartaren heeft Onno al voor je uitgezocht en opgeschreven.

Mijn Frankrijk is geen boek voor mensen die het fijn vinden als er ook plaatjes of foto’s in het boek staan; zo’n boek heeft Onno Kleyn niet geschreven. Het is misschien een beetje een hobbel om eraan te beginnen, maar het is ook heel gemakkelijk om af en toe even een hoofdstukje ‘weg te werken’. Heb je gelijk weer inspiratie voor het avondeten.

• Herkenbare verhalen voor iedereen die eens in Frankrijk is geweest
  • Veel informatie en leuke food-weetjes
  • Meer recepten dan je zou verwachten