Dan Toombs, a.k.a. the Curry Guy, a.k.a. de absolute currykoning is terug! In navolging op zijn vorige boek: The Curry Guy Compleet (lees mijn review hier), barste Dan weer van de inspiratie en verzamelde hij opnieuw een bundel curryrecepten. Het resultaat? The Curry Guy Thai, een prachtig maar compact boek puur en alleen gericht op de talloze curry’s en smakelijke recepten die de Thaise keuken rijk is. Dat belooft veel goeds!

Review: The Curry Guy Thai – Dan Toombs

Toegankelijk Thais

In The Curry Guy Thai neemt Dan Toombs je aan de hand mee door de Thaise keuken. Een keuken die zich kenmerkt door het gebruik van de vijf fundamentele smaaksensaties in een gerecht. Deze smaaksensaties: pittig, zuur, zoet, zout en bitter worden zodanig met elkaar verbonden dat een zeer smakelijk resultaat vaak het gevolg is. Tevens een resultaat dat voor non-Thaise mensen vaak onmogelijk na te maken is! Dan Toombs is die uitdaging aangegaan en heeft met zijn nieuwste boek de Thaise keuken toegankelijker gemaakt voor andere foodies.

Nodig iedereen uit!

De receptinhoud van het boek is samengevat binnen 9 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Hapjes en voorgerechten, Salades en soepen, Klassieke curry’s, Roerbakgerechten, Noedels, Specialiteiten, Barbecuegerechten, Rijst & sauzen en garnering, en tot slot: Desserts en dranken. Daarnaast verwelkomt Dan je in zijn boek middels een voorwoord, biedt hij je overzicht dankzij een register en sluit hij het boek af met een persoonlijke noot. In het 160 pagina tellende boek vind je meer dan 100 100 typische Thaise recepten voor de enthousiaste thuiskok. Dankzij duidelijke tekst en uitgebreide uitleg kan iedere lezer direct aan de slag. The Curry Guy Thai is overzichtelijk ingedeeld en bevat naast de receptinhoud ook hoofdstukken over Thaise basisrecepten (currypasta’s, bouillons, sauzen en smaakmakers), wat er in je voorraadkast moet staan, wat specifieke Thaise smaakmakers zijn, met welke ingrediënten je gaat werken en welke technieken je onder de knie moet krijgen.

Nodig je gasten uit voor een Thais feestmaal en serveer een flinke lading klassiekers. Start met een portie knoflookgarnalen-tempura, rol vrolijk door in een papajasalade als tussengerecht. Volg de voorgangers op met gele curry met kip of een portie Gai Yang (langzaam gegaarde gemarineerde kip van de grill) als hoofdgerecht. Dineren zonder dessert is geen optie, dus gelukkig heeft Dan Toombs ook een aantal smakelijke Thaise desserts in zijn boek opgenomen. Kies zelf maar, serveer je ijsrolletjes, zoete kleefrijst met mango of een frisse Thaise ijskoffie?

The Curry Guy Thai is een prachtige aanvulling op de eerder door Dan Toombs uitgebrachte curryboeken. Zelf ben ik enthousiast want Thais eten is toch wel één van mijn lievelingskeukens. Hier in Den Haag zijn een aantal afhaalpareltjes, maar daar moet ik toch wel een stukje voor fietsen. Dus hoe heerlijk is het dat ik nu thuis mijn eigen Thaise cuisine kan runnen.

Ik nam meteen de proef op de som en maakte de Thaise Rode Curry met kip (pagina 70). Een absolute klassieker als je bestelt bij een Thaise take-a-way corner. De rode kleur in de curry is afhankelijk van de hoeveelheid rode Rawit pepers die je in het gerecht stopt. En aangezien ik niet zo’n fan ben van pittig eten heb ik de benodigde hoeveelheid pepers (lees: 12 stuks!) gedeeld door 6. Hierdoor kwamen er slechts 2 pepers in de curry terecht en was hij minder fel van kleur dan zoals op de foto in het boek. De smaak daarentegen, subliem! Haal je het boek? Begin dat zo snel mogelijk met Dan’s rode curry.

The Curry Guy Thai is net als zijn voorganger geschikt voor de medium tot ervaren chef-kok. Dit omdat het overgrote deel van de recepten uit een flink aantal ingrediënten bestaat. Daarnaast vergen de recepten voorbereiding en kennis van ingrediënten, keukengerei en temperaturen. Daarnaast moet de Thaise keuken je liggen. Hou je niet van kruidige of pittige gerechten en smaken als komijn en koriander? Dan zul je dit boek niet zoveel gebruiken.

• Zeer smakelijke gerecht-fotografie.
  • De recepten in The Curry Guy zijn nieuw en verschillen van recepten uit eerder gepubliceerde boeken
  • Leuke prijs, niet te duur
Aandachtspunt:
  • Dan maakt gebruik van authentieke Thaise ingrediënten (denk aan: tamarindepasta, laos, donkere sojasaus en sereh) die niet in elke supermarkt liggen. Hiervoor moet je een tripje maken naar de toko.

Verras je huisgenoten, familie en vrienden met het allerlekkerste huisgemaakte Thaise eten. Serveer currypasteitjes, zelfgemaakte kroepoek of Thaise viskoekjes. Maak een geurige soep als Tom yung gai of schotel je hongerige gasten een massaman curry met rundvlees voor, een echte Thaise klassieker! Of je nu simpel wilt beginnen of meteen de lat wat hoger wilt leggen, voor ieder niveau chef staat er een flink aantal smakelijke recepten in The Curry Guy Thai. Wat je ook kiest om te maken, serveer het met Dan’s perfecte rijst en zelfgemaakte Thaise pickles en GENIET!

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432568| juni 2021 | Hardcover | 160 pagina’s