Een van de lekkerste geuren die er is, is dat van versgebakken brood. Die heerlijke warme, soms zelfs zoete geur van krokant, vers brood die je neus vult als je in de buurt van een bakkerij komt. Ik word er altijd blij van! Wist je dat bakkerijen expres de deur openzetten, zodat die geur zich verspreidt en meer mensen broodjes komen kopen? Slim toch? Zelf probeer ik sinds dit jaar af en toe zelf een brood te bakken. En eerlijk? Soms met best goed resultaat! Maar er is altijd ruimte voor verbetering en inspiratie voor het bakken van brood is ook zeer welkom. Met Bak! van Jayne Jubb kan ik in de komende kerstvakantie weer volop de keuken in duiken.

Review: Bak! – Jayne Jubb

Brood bakken wordt best vaak als ingewikkelde of tijdrovende klus gezien. Want je moet wegen, mengen, kneden, nog wat toevoegen, weer kneden, rollen, laten rijzen, afbakken en daarna moet je hem ook nog af laten koelen. Dat allemaal voor je eindelijk een stuk in je mond kan stoppen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het maken van zuurdesembrood. Het klinkt vooral ingewikkeld, maar met de juiste instructies kan iedereen brood bakken! Wie weet ontdek je wel een verborgen talent.

Buurtbakkerij

Wie een duidelijk talent voor bakken heeft is Jayne Jubb. Jayne runt samen met haar man Sjoerd Servaas de kleinste (buurt)bakkerij van Nederland. Sinds kleins af aan is Jayne al aan het bakken en die kennis en ervaring komt goed van pas in hun bakkerij die ze vanuit huis runnen. Wat begon als een manier om restjes weg te werken, ontwikkelde zich al snel tot een nu geliefde buurtbakkerij. Veel van Jayne’s succesrecepten heeft ze in Bak! voor de lezer gebundeld. Als je de enthousiaste en aanstekelijke aanwijzingen van Jayne opvolgt, kan jij straks thuis ook een mini buurtbakkerij beginnen!

Review: Bak! – Jayne Jubb

De inhoud van het boek is enorm gevarieerd. De subtitel van het boek wijst daar eigenlijk al op: ‘Van eenvoudige appelcake tot het allerbeste zuurdesembrood’. De inhoud van het boek is samengevat binnen twee categorieën: voorbereiding en recepten.

Binnen de categorie ‘voorbereiding’ vind je alle informatie die nodig is om goed beslagen ten ijs te komen. Jayne heet je welkom in het boek, geeft ze een goede uitleg over wat brood nu precies voor product is, hoe je duurzaam kunt bakken, welke ingrediënten en spullen je nodig hebt en tot slot geeft ze tips over hoe je brood het beste kunt bewaren.

Aan de slag!

Hierna kun je aan het werk! In de categorie recepten vind je 8 hoofdstukken waarin de verschillende soorten broden, cakes en andere zoetigheden gebundeld zijn. De 8 hoofdstukken zijn: Snelle broden, Basis-boerinnenbrood, Favoriete gistbroden, Zuurdesem: van starter tot brood, Glutenvrije broden, Patisserie & baskels, ‘Vrij van’- baksels en Duurzaam brood.

Daarnaast verwelkomt Jayne je in haar boek middels een voorwoord, biedt ze je overzicht dankzij een register, geeft ze je nog wat handige tips voor inkoopadressen en websites en sluit ze het boek af met een liefdevol dankwoord aan al haar helpers, naasten en buren. In het ruim 175 pagina tellende boek vind je meer dan 80 gerechten die je stuk voor stuk wilt leren maken.

Review: Bak! – Jayne Jubb

Waar mijn bak skills vaak resulteren in zoetigheden zoals cake, koekjes en taart. Tover ik soms ook een brood uit mijn heteluchtoven. Toch vind ik het wat lastiger om met broodrecepten te variëren omdat de recepten vrij nauw luisteren. Gooi je van een bepaald ingrediënt teveel of te weinig in de mix? Dan reageert het deeg anders en is de uitkomst niet zoals je voor ogen had.

Buiksloterbakery-brioche

Dankzij de recepten van Jayne, verspreid over 5 brood-gerelateerde hoofdstukken, kan ik op druilerige herfst of koude winterzondagen een krakenvers brood bakken. Bladerend door het boek heb ik mijn ‘dit-ga-ik-maken’ plakkertjes weer geplaatst. Wat denk je bijvoorbeeld van Iers sodabrood? Een compact en stevig brood, vooral lekker als je het besmeert met een lekkere laag roomboter. Of wat denk je van Jayne’s Buiksloterbakery-brioche (een hele mond vol). Waar brioche maken normaal een monsterklus is, maakt Jayne’s recept het je veel gemakkelijker!

Bladerend door het boek zul je versteld staan van de variaties die je tegenkomt in dit boek. Er is namelijk nog veel meer! Geniet van heerlijke foolproof-recepten: van een simpel boerinnenbrood tot exotische gistbroden, glutenvrije broden, vrij-van-alles-behalve-smaak-baksels en – voor iedereen haalbare – patisserie. Laurier-uienbrood, boekweitbrood of kruiden-yoghurtbrood… Bak! Is een inspirerend bakboek!

Review: Bak!

Bak! Is een rijkelijke aanvulling op mijn boekenkast. De recepten zien er gecompliceerd uit maar zijn dit niet dankzij de duidelijke beschrijving die Jayne geeft. Daarnaast is bijna elk recept voorzien van smakelijke foto’s en geeft Jayne je zelfs nog extra tips hoe je de recepten lekkerder kunt maken of hoe je bijvoorbeeld het resultaat goed kan bewaren. De werkwijze die je moet volgen is uitgebreid beschreven en aangevuld met een lijst van de basis ingrediënten en algemene bakbenodigdheden die je nodig hebt. Bij elk recept is de tijd voor de voorbereiding en het bakken zelf vermeld. Waardoor succes bijna altijd gegarandeerd is.

Ik ga dankzij Bak! lekker verder met bakken en uitproberen en komende zondag is de Brioche aan de beurt. Yum!

• Er zijn smakelijke foto’s van de gerechten in het boek opgenomen.
  • Jayne heeft een lijst met handige adressen in het boek opgenomen. Dit is fijn, zo zie je in één overzicht waar je spullen kan kopen of extra informatie kan vinden.
  • Bij veel recepten is een extra tip opgenomen, wat het bakken meer uitdaging geeft of je bijvoorbeeld leert hoe een gerecht nóg lekkerder kan worden.
  • Het boek is kleiner van formaat, waardoor ik hem in mijn kleine keuken op het aanrecht kwijt kan tijdens het bakken.
  • Het boek heeft een register.

• Het boek is meer geschikt voor de ervaren (thuis) bakker. Voor startende bakkers zijn er wel recepten in het boek opgenomen, maar veel recepten vereisen toch wel wat bakkennis en ervaring.
  • Recepten hebben een lange bereidingstijd en kun je vaak pas de volgende dag opeten.

Jayne Jubb heeft met Bak! een mooi naslagwerk geschreven voor de meer ervaren thuisbakker. Waar veel bakboeken breed geschreven worden, met recepten over allerlei baksels, kun je met de recepten van Jayne je huidige kennis over brood bakken goed uitbreiden! Wil je die heerlijk geur van versgebakken brood ook thuis evenaren? Probeer dan eens haar recept voor Rogge-Zuurdesembrood! Of wat denk je van een heerlijke plaat vol Lemon & Lime bars op een druilerige zondagmiddag? Ik weet wel wat ik in mijn komende kerstvakantie ga doen!

Nederlands | Druk: 1 | 9789045220819| september 2020 | Hardcover | 192 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door Karakter.

MEER BAKBOEKEN: