Karin Luiten (alias Koken met Karin) is culinair journalist voor onder andere Trouw, auteur van maar liefst 15 kookboeken en schrijft over eten & reizen op haar eigen blog kokenmetkarin.nl. Haar laatste boek is De Makkelijke Keuken; een heruitgave van het populaire ‘Het grote zónder pakjes & zakjes kookboek’ uit 2015 dat inmiddels al ruim 150.000 keer is verkocht. Tijd dus voor een vernieuwde versie met nieuwe foto’s, recepten en illustraties.

Review: Karin Luiten De Makkelijke Keuken

Het boek bestaat uit 13 hoofdstukken en een toegift. De hoofdstukken zijn genoemd naar ingrediënten of gerechten zoals: aardappel, pasta, kip, vega, vis en gebak. De toegift is het recept voor zelfgemaakte tropische choco-kokosversnaperingen (bounty’s).

De gerechten in het boek zijn allemaal van het kaliber ‘doordeweekse maaltijd’, dus geen moeilijke gerechten met 23 ingrediënten. Lekker zelf soep maken, jam, biefstuk met champignonsaus, vegaburger, nasi goreng, een groentecurry of brownies met rum en kaneel. Echt een handig boek als je zelf vind dat je bijvoorbeeld niet zo goed kunt koken, geen inspiratie hebt wat je nu weer moet eten of als je kind op kamers gaat en je wilt dat hij/zij toch een fatsoenlijke maaltijd kan koken.

Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een overzicht met pakjes en zakjes uit dat thema. Zoals een mix voor Hollands pannetje met champignon, prei en kip. Waar je dan nog zelf champignons, prei en kip aan toe moet voegen… Ik snap dat als je uit gemak misschien naar dit soort pakjes grijpt (ook ik ben niet heilig), maar als je dan eigenlijk kijkt wat erin zit, zul je qua kruiden misschien al een heel eind komen uit de voorraadkast.

Illustraties

Het boek staat vol met leuke tekeningetjes en illustraties; deze zijn ook allemaal door Karin zelf getekend! Hoe leuk! Ook worden er bij elk recept tips gegeven hoe je bepaalde ingrediënten kunt vervangen of hoe je bijvoorbeeld de perfecte vis bakt.

Het boek is dus een vernieuwde uitgave van al een bestaand boek, dus mocht je die al in huis hebben, dan is deze versie niet noodzakelijk. Of je geeft hem kado aan iemand; dat kan natuurlijk ook. Verder zijn de recepten lekker en leuk, maar niet echt uitdagend voor de gevorderde thuiskok die zijn of haar handen niet meer omdraait voor een vispannetje, boeuf Bourguignon, aardbeienmousse of risotto.

• Lekker grote verzameling recepten
  • Handzaam formaat
  • Fijne fotografie en illustraties