Van de zomer deelde ik een mooie reeks barbecueboeken met je. Waarna ik dacht dat we het barbecueboeken seizoen voor 2022 wel konden sluiten. Wrong! Want waar de eerdere boeken geschreven waren door grillmasters en vuurfanaten, overkeek ik de andere spelers in de vuurarena. Waaronder The Curry Guy. Het was even stil rondom de onoverwonnen currykoning Dan Toombs uit Groot-Brittannië, maar met kleurrijk fonkelnieuw boek: The Curry Guy BBQ is hij weer helemaal terug. Vol lekkere curry’s en andere Indiase gerechten die je kunt bereiden op de barbecue.

Review The Curry Guy BBQ – Dan Toombs

Dan Toombs, a.k.a. The Curry Guy, steekt het buitenvuur aan en deelt in zijn nieuwste boek The Curry Guy BBQ opnieuw een flinke rits aan smakelijke Indiase gerechten. Ditmaal gerechten die perfect op de barbecue, grill of in een pan boven open vuur bereid kunnen worden. Met een goede uitleg over de benodigde apparatuur, het verschil tussen roosteren en grillen, het beheersen van de temperatuur en het gebruik maken van directe of indirecte hitte, verras je al jouw gasten met geweldige Indiase gerechten van de barbecue. Dankzij The Curry Guy BBQ kan iedereen kennismaken met de perfecte combinatie van curry’s en barbecue – en dat het hele jaar door!

In vuur en vlam

Steek de fik erin en bereid kashmiri kabargah lamskoteletjes, kip tandoori, diverse variaties aan kebab of pittig gevulde mosselen. Denk daarnaast eens aan kleinere gerechten, vis- en vleesbereidingen of groente-, rijst- en broodrecepten die je op open vuur bereidt komen in het boek aan bod. Maak Dan’ s knapperige saffraanrijst, rokerige chana dal of naan gevuld met curry. Daarnaast biedt The Curry Guy BBQ recepten voor sauzen zoals raïta met geroosterde uien, kashmiri hot sauce, pittige tomatenchutney en diverse marinades en rubs. Bij elk recept zie je in één oogopslag of het vegetarisch, glutenvrij of snel te bereiden is en hoeveel gasten je met het gerecht kunt verblijden.

Het merendeel van de 100 heerlijke Indiase klassiekers kun je bereiden op een gewone kogel-, elektrische- of gasbarbecue. Dat is niet alleen gezelliger dan in de keuken, de barbecue zorgt er ook nog voor dat de typische currysmaken nóg beter tot hun recht komen! Naast zijn beproefde gerechten als kebabs, naans en kip tandoori, heeft Dan speciaal voor dit boek recepten voor streetfoodsnacks en eenpanscurry’s ontwikkeld, die allemaal op de barbecue – en zelfs direct boven open vuur – bereid kunnen worden.

Ondanks kleiner van formaat dan zijn grotere broer The Curry Guy Compleet, weet Dan Toombs met The Curry Guy BBQ toch weer de spijker op zijn kop te slaan. Onvermoeibaar heeft hij weer 100 recepten uit zijn mouw weten te schudden om ons foodies nóg beter kennis te laten maken met de Indiase keuken.

En hoewel de foto’s in het boek verwijzen naar een zomers geklede Dan Toombs die in er in de natuur lekker op los barbecuet, kunnen de gerechten ook prima gedurende andere seizoenen bereid worden. De gerechten kwalificeren zichzelf daarnaast niet perse als licht en dus kijk ik er naar uit om in de komende herfst- en wintermaanden mijn vriend weer achter zijn barbecue te zetten voor een lekkere portie kippenbout Tandoori of Lam seekh kebab. Dan tref ik de voorbereiding en zal ik hem vrolijk vergezellen in de kou, beloofd!

Review The Curry Guy BBQ – Dan Toombs

• Het hoofdstuk sauzen, marinades en specerijenmengsels is bijzonder handig, je kunt deze sauzen namelijk ook voor andere gerechten gebruiken (los van Dan’ s) gerechten.
  • Dan geeft middels icoontjes weer of zijn gerechten vegetarisch, glutenvrij of pittig zijn. In één snelle blik zie je dus of je gerecht geschikt voor jou is.
  • Achterin het boek is een lijst met handige online-adressen opgenomen. Zo kun je gemakkelijk alle benodigde kruiden, barbecuetools en andere keukengerei bestellen.
  • Slechts één klein hoofdstuk is besteed aan de klassieke curry’s. Wat ik waardeer, want daarvoor kun je in de andere The Curry Guy boeken terecht. Het overgrote deel van The Curry Guy BBQ draait daadwerkelijk om barbecue recepten.

• Voor Dan’ s recepten heb je een flink uitgebreide kruiden la nodig. Zorg dat je je hierop voorbereid.
  • Net als in zijn voorgaande boeken, beschrijft Dan zijn bereidingsinstructies in één lap tekst. Waardoor het moeilijker is om de stappen van elkaar te onderscheiden. Waardoor de kans op het missen van een instructie groter is.

Nederlands | Druk: 1 | 9789461432766 | juni 2022 | Hardcover | 176 pagina’s