Anno 2021 is het uniek als er een kookboek gepubliceerd wordt waar je én geïnspireerd van raakt en waarvan een enorme grijns op je gezicht verschijnt. Dorothy Porker, het geniale brein achter de foodblog Vette Sletten, heeft haar eerste kookboek gepubliceerd genaamd: NOMNOMNOM. Een titel naar mijn hart. De subtitel trouwens nog meer: ‘Eet jezelf gelukkig in 50 grenzeloze recepten’. In NOMNOMNOM laat Porker in meer dan 50 recepten zien dat eten vooral lekker en leuk is. Met haar originele stijl en sprankelende fotografie is NOMNOMNOM meer dan een kookboek, het is een must-have! Het vrolijke boek schreeuwt om gelezen te worden en ik ben zeer benieuwd wat ik binnenin ga aantreffen.

Review: NOMNOMNOM – Dorothy Porker

Dorothy Porker was vroeger social-mediaspecialist maar stortte zich een aantal jaar geleden fulltime op haar foodblog ‘Vette Sletten’. Dorothy Porker is zwaar into umami, fan van de Koreaans-Amerikaanse keuken en is gezegend met een rijke culinaire familiegeschiedenis. Allemaal pluspunten die voor een flinke boost inspiratie zorgen die Dorothy vertaald naar haar eigen recepten. Voor haar foodblog verzorgt ze zelf de receptontwikkeling, teksten, styling en fotografie. Ze is zo talentvol dat ze in 2020 én 2021 genomineerd werd voor de Pink Lady Food Photographer of the Year awards.

Mijn eerste gedachte na het doorbladeren van NOMNOMNOM was: ‘een boek zoals deze heb ik nog niet eerder gezien’. Dorothy is een auteur die anders durft te zijn! Geen overgestylde auteur die op haar persfoto rozig lachend in de camera loert, geen poëtisch vallende poedersuiker op een met bloemen gevulde taart en zeker niet de zoveelste avocadoroos op een zuurdesembedje die tegen een marmeren achtergrond gefotografeerd is. Wat je wel ziet: kleurrijke en mega creatieve zelfportretten van Dorothy. Platen waar de zelfspot vanaf spat en waar je om moet gniffelen. De toon die door het hele boek gevoerd wordt is hiermee meteen gezet. Het boek voelt comfortabel, ik direct dat geen enkel recept ‘te hoog gegrepen is’ en dat het een feestje wordt om Dorothy’s recepten na te maken.

Vanaf pagina 22 katapulteert Dorothy je met haar NOMNOMNOM in een surrealistische wereld waarin alles kan en zeker alles mag. NOMNOMNOM is van kaft tot kaft hoogcalorisch comfortfood zonder pretenties. Los van smakelijk is het boek vooral praktisch. Koken is een manier om van het hier en nu te genieten en middels haar overdadige en kneiterlekkere recepten spoort Dorothy je aan om te genieten zonder enige vorm van schuldgevoel.

De smakelijke inhoud van het boek is samengevat binnen 5 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Snelle trek, Grote trek, Favorieten, Mag wel hoeft niet en tot slot: Zoete trek. Daarnaast verwelkomt Dorothy Porker je in haar boek middels een voorwoord waarin ze vertelt over het ontstaan van Vette Sletten en NOMNOMNOM, biedt ze je overzicht dankzij een register en sluit ze het boek af met een persoonlijk dankwoord aan haar dierbaren. In het 160 pagina tellende boek vind je meer dan 50 gerechten die je stuk voor stuk absoluut moet maken.

Voordat je bij de recepten in het boek komt, blader je eerst langs 2 verdraaid handige hoofdstukken. Namelijk: ‘In de voorraadkast’ en ‘Handig om te hebben’. In het hoofdstuk ‘In de voorraadkast’ legt Dorothy uit welke ingrediënten zij standaard in huis heeft en waarmee ze altijd wat eetbaars in elkaar kan knutselen. Het zijn dus veel houdbare smaakmakers die je langere tijd in je voorraadkast kunt stallen en veelvuldig zal gebruiken als je met haar recepten aan de slag gaat. In het tweede hoofdstuk: ‘Handig om te hebben’ legt Dorothy je uit waar jouw uitrusting uit moet bestaan als je een hardcore thuiskok wilt worden.

Het leven is volgens Dorothy al moeilijk genoeg en dus moet eten fijn en leuk zijn. Haar gerechten zijn origineel (hallo kaasfondue-tosti!), vol van smaak en staan meestal binnen een half uur op tafel. De sprankelende en vooral funky foto’s zijn humoristische en een perfecte aanvulling op de recepturen. De recepten van Dorothy zijn met én zonder vlees, voor de grote, kleinere of zoete trek. Stuk voor stuk een feest op je bord en geschikt voor elk moment van de dag! Wat denk je bijvoorbeeld van een Koreaans geïnspireerde tosti met gemarineerd spek en mozzarella, een zomerse cobb salade met rood fruit en blauwe kaas of een After Eight Oreo pie? Maak Dorothy’s snelle pastasauzen waarmee je eindeloos kunt variëren of maak het gerecht waarmee Vette Sletten ooit begon: lasagne.

As we speak staat NOMNOMNOM op de longlist van het Gouden Kookboek en eerlijk? Ik denk Dorothy een verdomd goeie kans maakt om die titel in de wacht te slepen! (Update, ze heeft helaas niet gewonnen) Het boek is boven alles origineel, smakelijk en van voor tot achter prima maakbaar voor een chef met linkerhanden. NOMNOMNOM barst van de goeie recepten, beschreven middels een duidelijke uitleg die niet nodeloos ingewikkeld is. De fantastische foto’s (geschoten door Dorothy zelf) maken van het boek een visueel kunstwerk.

Als je op zoek bent naar een nieuw aanvulling voor in je boekenkast, koop dan dit boek. NOMNOMNOM is zo anders dan andere kookboeken die in mijn bezit zijn. Dorothy is goed in wat zij doet en weet je met humor en zelfspot aan te zetten tot het eten van verdomd lekker voedsel. Een extra pluspunt? De recepten zijn door Dorothy aangevuld met tips voor variaties en aanpassingen zodat recepten ook in vega(n) varianten gemaakt kunnen worden. Heel handig!

Review NOMNOMNOM – Dorothy Porker

• Prachtige vormgeving en fotografie vullen Dorothy’s recepten perfect aan.
  • Het boek is zeer geschikt voor startende kookliefhebbers.