Deze week was ik uiteten met een vriendin bij een van de (volgens haar) beste Chinese restaurants van Den Haag. De tafel stond vol met Dimsum hapjes en terwijl we aten bespraken we een aantal onderwerpen, waaronder de liefde voor eten en de totstandkoming daarvan. Eerlijk gezegd had ik hier nog nooit over nagedacht, maar na goed nadenken werd het mij duidelijk dat mijn culinaire horizon met kilometers verbreed werd toen ik naar Den Haag verhuisde. Ik kom echt niet uit een gehucht maar in het dorp waar ik gewoond heb was gewoon veel minder keus als het op andere keukens aankwam. Daar bracht ik 6 jaar geleden direct verandering in en één van die eerste ontdekkingen was een noedelbar in Chinatown waar ze kommen vol bouillon en zijdezachte noedels serveren. Ik kom er nog steeds graag, al vind ik ze tegenwoordig wat prijzig. Tijd dus om uit te vogelen hoe ik thuis net zulke lekkere kommen noedelsoep kan serveren. En daarbij komt het nieuwe boek Noedels van Emma De Thouars goed van pas!

Review: Noedels – Emma De Thouars

Review: Noedels – Emma De Thouars

Emma de Thouars is culinair schrijfster en receptontwikkelaar. Ze is stapelgek op de Aziatische – en met name Chinese- keuken, en brengt het liefst zo veel mogelijk tijd door aan die kant van de wereld. Alle culinaire inspiratie die ze daar opdoet verwerkt ze tot smakelijke content voor Instagram of publiceert ze in één van haar kookboeken.

In haar nieuwe boek: Noedels deelt Emma de Thouars 40 noedelrecepten waarin deze superzachte slierten de hoofdrol spelen. Van 1-minuut noedelsaus tot boterige ontbijtnoedels, ijskoude kimchi-noedels of Korean corn dogs met ramencrispies. Stuk voor stuk gerechten waar je bij wegsmelt. Want als er één soort eten is dat comfortfood schreeuwt, is het wel noedels. Of ze nou in een dampende kom soep zijn verwerkt of in een vettige, pittige saus liggen, niks geeft zoveel troost als een flinke dosis noedels naar binnen slurpen. Mond dicht bij de kom, stokjes in de aanslag en let’s go.

Noedels to the moon

Noedels komen in verschillende soorten en maten en elk gerecht heeft weer een ander type noedel nodig. Emma legt het je in dit boek allemaal uit en leert je ook hoe je zelf verschillende soorten noedels kunt maken. Van dunne noedels tot glasnoedels voor in de Chinese-bieslooknoedels, soto ajam of in de gimmari met japchae. Verder deelt Emma naast warme noedelsoepen ook diverse recepten voor koude noedels en de absolute basisrecepten die je nodig hebt voor een smakelijke noedelmaaltijd.

Wat opvalt aan Emma’s recepten in Noedels is de variatie aan gerechten. Of je nou trek hebt in hartig of zoet, gestoofd of gefrituurd; geroerbakt of rauw. Stuk voor stuk worden deze smaakkwaliteiten aangetikt door een passend recept van Emma’s hand. Daarmee is Noedels een fijn naslagwerk voor de noedelliefhebber die, net als ik, ook thuis wel eens van een kommetje dampend geluk wil genieten.

Noedels is niet het eerste boek dat ik van Emma de Thouars in mijn boekenkast heb staan. Haar tweede boek Emma’s Amazing Asia Vega (lees mijn review hier) gebruik ik met regelmaat als ik vegetarische eters op bezoek krijg. En eigenlijk steeds vaker als ik op zoek ben naar inspiratie voor vleesloze maaltijden. Tussen Amazing Asia Vega en Noedels zat nog een ander boek dat aansluit op deze serie, maar gezien dat boek over Tofu ging heb ik die overgeslagen. I’m not a fan…

Noedels daarentegen sprak mij wel enorm aan. Voornamelijk vanwege mijn zoektocht naar inspiratie voor het thuis namaken van zo’n heerlijke kom noedelsoep. Tot mijn geluk bevat het boek veel meer dan enkel noedelsoep recepten en kan ik de komende herfst en wintermaanden (dé comfortfood maanden) flink experimenteren met de goudgele slierten waar ook Emma zo dol op is.

• Emma geeft dankzij duidelijke fotoreeksen goed weer welke stappen er allemaal komen kijken bij het maken van eigen noedels. Dit werkt in mijn ogen beter dan uitschrijven in tekst omdat je kan zien wat Emma doet.
  • Er is in het boek een goede verdeling gemaakt tussen vlees- en vegetarische recepten. Zo is het boek voor een grote doelgroep bruikbaar.
  • Als je ervoor kiest om te werken met voorgemaakte noedels staat het grootste deel van Emma’s recepten binnen een half uur op tafel.
  • Het boek heeft een register waarin je kunt terugzoeken op ingrediënt.