Ik heb het volgens mij wel eens eerder gezegd: ‘I like big books and I cannot lie’. Dus toen het nieuwste boek van Nederlandse schrijfster Mari Maris op de mat viel trok ik natuurlijk een megasprint naar de brievenbus. De absolute groenten koningin van Nederland is terug met een nieuwe parel in haar repertoire, genaamd: Groenten – alledaagse aardappelen, elegante erwtjes, zondagse zuurkool & kilo’s meer. Het is een klapstuk van een boek vol met klassieke recepten over elke soort groenten die je op Hollandse aardbodem kan verkrijgen. Bekend en vergeten groenten, van aardappel tot mizuna (?) en van paksoi tot zuurkool.

Review Groenten – Mari Maris

Lofzang over groenten

Mari Maris is dus een gevestigde naam in de Nederlandse culinaire wereld. Haar eerste boek: Groentenbijbel gaf het startsein voor een glansrijke carrière en een flinke stapel opvolgende kookboeken over groenten. Toch weet Mari ons opnieuw te verrassen met een nieuw boek waarin groenten wederom de hoofdrol speelt. Groenten is een boek zoals ik nog niet eerder tegengekomen ben. Gevuld met portretten van groenten in hun volle glorie, gerecht fotografie (aangevuld met de sfeerbeelden van het Franse platteland) en – niet te vergeten – smakelijke recepten van de meest uiteenlopende groentegerechten.

Groenten zingt een lofzang over de veelzijdigheid van de dagelijkse en minder alledaagse groenten die op ons bord liggen. In overzichtelijke hoofdstukken (alfabetisch gerangschikt op groentesoort), komen meer dan 60 groentesoorten, wildpluksels, verse kruiden en eetbare bloemen aan bod. Elk met een mooi portret van plant tot bord en een palet aan uiteenlopende recepten, van exotisch of Frans klassiek tot mediterraan.

Vega & Vegan

Het boek barst uit zijn voegen van de bruikbare informatie. Want naast het bescheiden aantal van 700 (!) recepten die in het boek staan, geeft Maris ook nog een flinke lijst met variaties op haar recepten, serveersuggesties, informatie over houdbaarheid en restverwerkingsideeën. Kortom een boek dat bruist van verrassing en veelzijdigheid. Niet zo gek als je weet dat Mari zich elke dag laat inspireren door het aanbod van het seizoen.

Alle recepten van Mari Maris zijn zonder dierlijke ingrediënten en voor wie zelfs geheel plantaardig wil eten zijn de vegan gerechten apart aangegeven. Evenals de glutenvrije variaties. Voor ieder dus wat wils!
Groenten is een boek voor iedereen die al weleens groenten eet, die knettergek is op groenten of voor eenieder die een nieuwe dosis receptinspiratie kan gebruiken. Het boek staat vol informatie voor de culikenners maar is ook bruikbaar voor beginnende koks die nog lang niet alles uitgevogeld
hebben!

Groenten is een veelzijdig boek. Je leert niet alleen nieuwe groenten kennen, Mari legt je ook uit hoe je het eventueel zelf kunt kweken en uiteraard hoe je het moet bereiden. Een volledig lexicon over elk groente sprietje dat uit de bodem schiet. Heerlijk no nonsens receptenboek, want aan moleculaire koken doet Mari niet. Elk recept van Mari kan door de beginnende en ervaren thuiskoks bereid worden. Gelukkig maar, want die kunst gaat ook mijn pet ver te boven.

De indeling die Mari in Groenten hanteert is bijzonder prettig. Juist omdat het in mijn huishouden regelmatig gebeurt dat er voor een week aan boodschappen gedaan wordt en er uiteindelijk losse groenten overblijven waar ik dan vaak niets bijzonders mee kan maken (in mijn beleving dan). Dankzij de indeling van Mari kan ik nu gewoon op soort zoeken naar inspiratie voor een nieuwe maaltijd. Zo heb ik toch smaak en hoef ik niets weg te gooien, win-win!

• Mari werkt met beknopte ingrediëntlijsten, erg prettig!
  • De combinaties die Mari geeft waarmee je de groente soorten kan combineren maakt het boek onwijs veelzijdig.
  • Het boek heeft een ingrediëntregister.