Voor liefhebbers van het vloeibare goud, diepgeworteld in de rijke geschiedenis en complexiteit van whisky, is er nu een bron van kennis die de ervaren sipper en nieuwsgierige beginner gelijkelijk bedient. Het boek “Whisky – Het boek voor de liefhebber” van het befaamde duo Hans & Becky Offringa, ook wel bekend als The Whisky Couple, belooft een diepgaande duik te nemen in de wereld van whisky. Maar kan dit boek ook voldoen aan de hoge verwachtingen die de namen van deze twee whiskyvirtuozen oproepen?

Review: Whisky - Het boek voor de liefhebber - Hans Offringa

The Whisky Couple

Hans & Becky Offringa, beter bekend als ‘The Whisky Couple’, genieten wereldwijd faam. Al drie decennia lang deelt Hans zijn liefde voor whisky door erover te schrijven, met maar liefst 25 boeken op zijn naam. Zijn werk is niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels, Duits, Frans, Koreaans en Hongaars verschenen. Door de jaren heen heeft Hans diverse internationale onderscheidingen en eretitels mogen ontvangen, een ware kroon op zijn passie. Becky, oorspronkelijk zeebioloog, deelt diezelfde passie voor whisky, naast haar liefde voor schilderen en fotografie. Haar buitengewone reukvermogen voegt een uniek element toe aan hun dynamische partnerschap. Samen nemen ze deel aan diverse jury’s, waaronder die van de prestigieuze World Whisky Awards.

Dit echtpaar vormt niet alleen een krachtige tandem in de wereld van whisky, maar hun betrokkenheid in verschillende jury’s benadrukt hun toewijding aan het bevorderen van de kunst van het whiskyproeven. Hun verhaal is niet alleen een viering van individuele passies, maar ook een inspiratie voor liefhebbers over de hele wereld.

Echt voor de liefhebber

Het boek “Whisky – Het boek voor de liefhebber” bestaat uit 7 hoofdstukken: de oorsprong, de productie, de grondstoffen, de proef op de som, de aanschaf, whisky etc en de atlas. Mocht je nu nog echt een beginner zijn in de whiskywereld, dan zijn vooral de eerste paar hoofdstukken essentieel.

Zelf vond ik de stukken met verhalen over specifieke distilleerderijen en personen het interessants. Zo wist ik niet dat Bessie Williamson (ooit begonnen als tijdelijke secretaresse) bij de Laphroaig Distillery de eerste vrouw in de 20ste eeuw was die zowel eigenaar als manager van een distilleerderij was. Of dat Craig Beam, de Master Distiller van Heaven Hill Distillery, in de jaren ’90 uit de brandende distilleerderij ternauwernood zijn giststam wist te redden.

Het hoofdstuk ‘de proef op de som’ is zeker voor de gevorderde whiskydrinkers heel interessant. Want het blijft toch vaak lastig om geuren en smaken te benoemen. Leuk om doorheen te scrollen zijn de metaforen zoals ‘zittend in een chesterfield-fauteuil’, ‘een bordje broccoli’ of ‘je gezicht insmeren na het scheren’. Komen er al gelijk wat geuren je bekend voor?

Ook de verschillende kaarten en lijstjes achterin het boek zijn voor mij als reisliefhebber altijd handig. Want zo kun je beter zien welke distilleerderijen bijvoorbeeld dicht bij elkaar liggen of een bepaalde route uitstippelen. Het is natuurlijk wel een momentopname, en met de snelheid waarmee de afgelopen jaren distilleerderijen over de hele wereld oppoppen, zijn dit soort kaartjes al snel achterhaald.

Het Whisky boek is een zeer compleet naslagwerk met uitleg, verhalen en kaartjes. Zelfs voor mij als whiskyliefhebber en cursist van de Whisky Academy stonden er genoeg verhalen in die ik nog niet kende. Fijn dat er veel foto’s zijn opgenomen in het boek. Maar ik vind het persoonlijk jammer dat niet bij alle foto’s staat bij welk bedrijf of distilleerderij ze zijn genomen. Ook als Hans & Becky schrijven: “Langs de Ireland Whiskey Trail zijn minstens twintig pubs te vinden die de naam whiskey-bar verdienen”, maar dan die bars niet benoemen.. Vind ik jammer, want op de pagina was nog genoeg ruimte over voor een klein lijstje of kaartje.

• Dit boek heeft echt alles wat je nodig hebt voor een reis door de wereld van whisky, van de basis tot aan de meest exclusieve merken
  • Het leest alsof je met een vriendelijke expert praat, dus iedereen kan genieten van deze reis door de wereld van whisky
  • De illustraties en foto’s maken het boek extra aantrekkelijk en brengen de informatie tot leven