In 2016 opende de Engelsman Alex Jackson zijn restaurant Sardine in London. Provence weerspiegelt de keuken van zijn restaurant. In zijn gerechten proef je de zon, zee en het Zuid-Franse joie de vivre dat deze regio zo geliefd maakt.

Provence - Alex Jackson

Het boek bestaat uit vier hoofd-hoofdstukken: lente, zomer, herfst en winter. Elk seizoen heeft ook een Grande Bouffe, wat losjes vertaald kan worden als ‘een groot feestmaal’. De meeste van deze menu’s draaien om een centrale feestmaaltijd omlijst met verschillende andere gangen. Als je een gang of twee weglaat, heb je er minder werk aan en de avond wordt desalniettemin een succes. Aldus Alex. :)

Provence - Alex Jackson

Hoewel het boek zich primair richt op de Provence, waagt het zich aan de Languedoc, Corsica, Italië, Spanje en Noord-Afrika. In de woorden van Jackson, zijn eten “fungeert als een prisma voor de zonovergoten koken van de hele Middellandse Zee”. De recepten variëren van simpel (snij een perzik en scheur mozzarella in stukjes) tot supercheffie (krokante varkensoren). Jammer is dat niet alle recepten een foto hebben, dat zou toch een hoop schelen. Al hadden ze een overzichtsfoto gemaakt van een tafel met verschillende gerechten; dan ben je niet heel veel pagina’s kwijt, maar het verduidelijkt wel veel voor lezers.

Provence - Alex Jackson

Voorbeelden van andere recepten die in het boek staan zijn: brandade van kabeljauw, abrikozentaart met beurre noisette, gegrilde kalfslever, gepocheerde heilbot en runderschenkel met kastanjes. Alle recepten hebben een korte inleiding en zijn (waar nodig) voorzien van extra tips. De Grande Bouffe is herkenbaar aan het gekleurde papier in het boek. Ook is er een ander, wat dunner papier gebruikt voor deze recepten.

Provence - Alex Jackson Provence - Alex Jackson

Wist je trouwens dat het gerecht dat in de tekenfilm Ratatouille wordt bereid, eigenlijk geen ratatouille is? Het is de confit byaldi van kok Michel Guérard.. Mocht je wel echte ratatouille willen maken, dan geeft Alex je stap-voor-stap alle tips en tricks.

• Wegdromen naar Zuid-Frankrijk
  • Duidelijke fotografie
  • Goede mix van simpel tot moeilijke recepten