Als ik de naam Claudia Roden noem, zal een groot gedeelte van het lezende publiek meteen zijn oren spitsen. Er zal ook vast een gedeelte zijn die deze naam nog niet eerder gehoord heeft. Voor wie deze naam onbekend is: Claudia Roden is de grande dame van de internationale culinaire wereld! Als auteur van vele cultuurhistorische kookboeken heeft zij menige bestsellers op haar naam staan. Ze bracht zo’n beetje elk land rondom de Middellandse Zee culinair in kaart en wist menig kookliefhebber te overtuigen om Spaans, Italiaans en zelfs Joodse gerechten uit hun eigen keukens te toveren. Die Claudia Roden is terug! Eind 2021 bracht ze een nieuwe parel op de markt, genaamd: MED. Een gloednieuwe verzameling van ontspannen recepten en verhalen geput uit de reizen die ze in haar leven rondom het Middellandse Zeegebied maakte. Tijd dus voor een flinke lading zonovergoten, eenvoudige en vooral smakelijke gerechten!

Review: MED – Claudia Roden

Recepten uit de vergetelheid

Claudia Roden presenteerde jarenlang een kookprogramma op de BBC, wordt nog steeds over de hele wereld uitgenodigd om te spreken over gastronomie en heeft de meest noemenswaardige onderscheidingen gekregen die haar talent bevestigen. De naam Claudia Roden wordt met eerbied uitgesproken tot in de hoogste gastronomische kringen. Roden is een ster in het vastleggen van mondeling doorgegeven recepten. Ze weet feilloos de herkomst van deze recepten te traceren en ontrukt hiermee deze gerechten aan de vergetelheid. De smakelijk gereconstrueerde kooktradities van volkeren rondom de Middellandse Zee worden hiermee opgepoetst en krijgen hiermee hun dof geworden glorie terug.

Zoals Roden schrijft over eten, dat lukt maar weinig anderen. Elk gerecht wordt zorgvuldig ingebed in de cultuur waaruit het is voortgekomen en (bijna) elk recept wordt voorzien van – een voor haar kenmerkende – persoonlijke inleiding en aanvullende opmerking. Alles op een bijzonder aangename toon beschreven, die nooit verveelt en nooit belerend is. Claudia laat al jarenlang de schoonheid van olijfolie, granaatappelmelasse en rozenharissa zien – wat een revolutie teweegbracht in onze benadering van ingrediënten en koken. In MED, een boek gevuld met flinke verzameling nieuwe recepten, vertelt Claudia je de verhalen van de reizen die ze in haar leven maakte en laat ze de vele en gevarieerde smaken van de Middellandse Zee zien in de prachtige gerechten die ze het liefst kookt.

De mediterrane keukens in de spotlight

Claudia heeft in haar eerdere boeken recepten gepubliceerd voor honderden traditionele Midden-Oosterse en mediterrane gerechten die voor die tijd nieuw waren. Met MED wilde Claudia het anders aanpakken. Zo heeft ze een aantal gerechten vernieuwd en opnieuw in print opgenomen. Echter is het overgrote deel van de recepten uit dit boek spiksplinternieuw. Met een doel om de pareltjes van de mediterrane keukens in de spotlight te zetten. Is Claudia tot een flinke pil van een kookboek gekomen. Een boek waarmee zij hoopt dat jij als lezer er net zoveel plezier aan zult beleven als dat zij heeft gehad tijdens het samenstellen.

De receptinhoud van het boek heeft Claudia samengevat binnen 8 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn: Hapjes vooraf, Soepen, Salades en koude groentegerechten, Groentegerechten en bijgerechten, Granen, Vis en zeevruchten, Vlees en gevogelte, Desserts en gebak. Acht krakers van hoofdstukken gevuld met gerechten die Claudia leerde maken doordat ze tijdens haar reizen veel tijd doorbracht in restaurants en privékeukens. In die keukens werd gekookt en geluisterd naar de bijbehorende verhalen van chefs. De gerechten in MED zijn daardoor eenvoudig, onverwacht, zalig en onweerstaanbaar tegelijk.

Ik vond het vooraf wat spannend om een review te schrijven over zo’n hoog geanticipeerd boek als MED. De positieve woorden die ik aan het begin van mijn artikel sprak over Claudia Roden waren slechts een aantal complimenten uit de eindeloze online lovende stroom van feedback op haar kook- en schrijfkunsten. De lat lag dus hoog om even kritische review te schrijven. Maar eenmaal op gang bleek het minder moeilijk dan gedacht. De inhoud van het boek is namelijk zó smaakvol en hartverwarmend dat de waardering ervoor zo uit mijn vingers kwam.

MED barst uit zijn voegen van de smakelijke pasta’s, groentegerechten en heerlijke kippasteitjes uit de Noord-Afrikaanse, Joodse en Turkse keukens. Of je nou op zoek bent naar een lekker recept voor hapjes, voorgerechten, soepen, hoofd- of nagerechten. Claudia heeft stuk voor stuk smaakmakers in haar nieuwste boek opgenomen. Persoonlijk en toegankelijk, zoals Claudia altijd haar boeken schrijft, word je aan de hand meegenomen op reis door de Mediterrane keukens en haar smaken. De boeken van Claudia Roden zijn standaardwerken met zoveel kennis, een rijkdom aan verhalen en prachtige recepten. Ook MED is hierop geen uitzondering. Een absolute aanrader voor iedereen die van lekker eten houdt!

• Voor het gros van de recepten geldt dat Claudia werkt met zo beknopt mogelijke ingrediëntlijsten.
  • De prachtige fotografie die tussen de recepten door verweven is neemt je in een split seconde mee naar het heerlijke Mediterrane zeegebied.
  • De persoonlijke intro die Claudia aan elk recept meegeeft is een kleine goudmijn. Ze legt hierin o.a. uit hoe het recept in haar culinaire repertoire terechtgekomen is of hoe je het nog net een beetje kunt tweaken naar een nóg beter resultaat.
Aandachtspunt:
  • Er wordt geen bereidingstijd bij de recepten benoemd. Je kunt deze informatie wel uit de receptbeschrijving opmaken maar dan moet je een aantal tijden bij elkaar optellen. Lichtelijk onpraktisch.
  • Het boek is minder geschikt voor moeilijke eters of gezinnen met kinderen.