Julius Jaspers kun je kennen als presentator van Topchef, als kok, traiteur, cateraar, maar zeker ook als schrijver van kookboeken. Hij heeft in het verleden onder andere de barbecue bijbel geschreven. Toch was er ruimte voor nog een barbecue boek: Simple Smart BBQ. Of zoals Julius Jaspers zelf op de achterflap aangeeft “… bij de BBQ-workshops die ik de laatste jaren heb gegeven, viel het me op dat er nog steeds veel mensen zijn die niet helemaal weten hoe het allemaal werkt rond dat vuur. Er zijn ook veel mensen die bij barbecueën denken: hoop gedoe, kost veel tijd, beetje eng…” Dit boek is geschreven met die groep mensen in het achterhoofd.

[gastblog Hester & Pieter-Bas]

Review: Simple Smart BBQ - Julius Jaspers

Aan de inhoudsopgave kan je al heel goed zien wat voor lekker no-nonsense boek dit eigenlijk is. Het boek begint met slechts 7 pagina’s introductie in barbecue en technieken. Dit is eigenlijk alles wat je moet weten om lekker te kunnen koken op de barbecue. Kort en bondig word je meegenomen door de basistechnieken, en benodigdheden, die noodzakelijk zijn om goed te koken op de barbecue.

Het boek is verder onderverdeeld per type product wat je wilt bereiden. Er is eerst een hoofdstuk over snacks, waarin je veel leuke gerechten vindt die eigenlijk je traditionele barbecue al een stuk leuker kunnen maken. Waarom zou je je beperken tot worstjes en speklappen als je ook spicy bloemkool kan maken, of een mooi stukje zalm kan roken?

Na de snacks volgt er een verrassend grote hoeveelheid groente-recepten. Normaliter zijn groenten een beetje een ondergeschoven kindje als het op barbecue aankomt, dus hier word ik blij van. Dit is ook waar mijn enthousiasme voor dit boek begon te groeien. De foto’s zien er prachtig uit, de bijbehorende recepten zijn veelal niet ingewikkeld en in redelijke tijd te maken.

Deze trend zet zich in de rest van het boek voort. Het is eigenlijk bijna driehonderd pagina’s aan barbecue inspiratie, met overwegend dat type recepten waar ik gelukkig van word: Lekker eten, en een beetje anders. Veel dingen die niet veel tijd kosten; die je gewoon op een doordeweekse dag op de barbecue kunt maken en waarvoor je op weg naar huis de meeste boodschappen kan doen, ook als je niet in het centrum van Amsterdam woont.

• Simple Smart BBQ is een boek waaraan zowel een beginnende als een gevorderde barbecue enthousiast veel plezier kan beleven.
  • Het boek beschrijft alle technieken die je echt nodig hebt, en staat verder vol met recepten die stuk voor stuk goed te maken zijn, en dat zonder obscure moeilijk te verkrijgen ingrediënten.
  • De recepten zijn echt niet complex, maar toch hebben ze stuk voor stuk iets spannends.

• Eigenlijk zijn die er niet. Wat mij betreft is dit gewoon een erg goed barbecue boek. Bijna 300 pagina’s vol inspiratie.

Het doel van de auteur was om van Simple Smart BBQ een interessant boek te maken voor de beginnende barbecue enthousiast en ik denk dat dat doel zeker gehaald is. Ik denk ook dat Julius Jaspers hiermee een boek heeft geschreven wat voor de meer gevorderde barbecue enthousiast ook interessant is. Je kan dit boek voor €29.99 kopen bij de boekhandel en ik denk persoonlijk dat het dat het dat meer dan waard is.

Nederlandstalig | 288 pagina’s | 9789048844425 | mei 2018

Dit boek is beschikbaar gesteld door Carrera