Heb jij ook wel eens van die dagen, waarop je zin hebt in een goede maaltijd maar geen zin hebt om lang in de keuken te staan? Dan heb ik een tip voor je! Heb je wel eens een bakplaat maaltijd gemaakt? Het is as simple as it sounds. Een aantal ingrediënten bereid je tegelijkertijd op 1 bakplaat in de oven. Na zo’n 30-60 minuten heb je een grote maaltijd klaar staan die direct op tafel kan. Zoek je daarvoor lekkere recepten? Sla dan eens het boek De Wereldse Bakplaat van Rukmini Iyer open.

Review: De Wereldse Bakplaat – Rukmini Iyer

Rukmini Iyer is geen onbekende naam in de kookboeken wereld. Met De Wereldse Bakplaat heeft ze een mooi derde boek geschreven waarmee ze de ‘bakplaat trilogie’ compleet maakt. Naast een snelle bakplaat en een groene bakplaat, komt Rukmini nu met 75 nieuwe ‘Wereldse’ gerechten. Waarmee je de uiteenlopende smaken van verschillende continenten op tafel zet. In De Wereldse bakplaat neemt Rukmini je mee op een culinaire reis langs 6 continenten en haar smaken!

Op reis met Rukmini

De culinaire reis begint meteen als je het boek openslaat. Een kleurrijke illustratie van de wereldkaart toont hoe je de verschillende werelddelen in het boek kunt herkennen. De reis begint in Midden- & Zuid-Amerika, waar gerechten als zoete-aardappelpartjes met feta en slowcooked varkenspibil met roze ui op tafel gezet wordt. Hierna reis je door naar de VS en het Caribisch gebied, Azië, Afrika & het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië & Australië en je culinaire wereldreis eindigt in Europa & Noord-Azië met gerechten als Italiaanse pestokip en pruimen met pistache-granola als toetje!

Voor iedere eter zijn er gerechten door Rukmini in het boek opgenomen. Eet je graag vis? Check! Eet je graag vlees maar geen vis? Check! Of eet je zelf graag vegetarisch of vegan? Check! Heel erg fijn, want dit geeft je de volledige controle om de maaltijden in te delen naar je eigen wens.

Rukmini benoemt in haar intro dat ze het boek zo geschreven heeft dat de recepten het gevoel van vakantie oproepen en vervolgens makkelijk na te maken zijn! Je herkent het vast wel, het proeven van nieuwe en soms exotische smaken ergens in een restaurantje op Kos, in Bangkok of misschien wel ergens in Marokko. Het eerste moment dat je een nieuw ingrediënt proeft en er meteen verliefd op wordt. Dat gevoel! Maar vaak is het lastig om die smaak thuis nog eens na te maken… Met de recepten van Rukmini is dat verleden tijd.

Zelf getest

Inmiddels heb ik De Wereldse Bakplaat een tijdje in bezit en heb ik er al drie keer uit gekookt. Een recept is tot nu toe favoriet en heeft al twee keer op tafel gestaan. Namelijk de Caribische Jerk chicken met zoete aardappel, rode uit en limoenpartjes. Heerlijk! De combinatie van de licht pittige kip met de zachte zoete aardappelen maakt deze maaltijd tot een smakelijk geheel. Het recept benoemt dat er 4 personen van deze plaat kunnen eten, persoonlijk zou ik zelf zeggen dat dit voor 3 personen geldt. Maar nu zijn mijn vriend en ik ook grote eters!

Het tweede recept dat we inmiddels geprobeerd hebben waren de Piri Piri garnalen met zoete aardappel en paprika. Wederom een succes. Wat ik erg fijn vond aan dit recept was de portionering. Het recept is geschreven voor 2 personen, waardoor er na de maaltijd niks meer over was en we dus niet met restjes bleven zitten. Pluspunt.

Ik ben enthousiast over het boek! Het boek is geschikt voor alle niveau chefs, van amateur kok tot ervaren kookliefhebber. Iedereen die graag meer smaken wil toevoegen aan zijn dagelijkse maaltijden zit met het boek van Rukmini gebakken.

Iedereen kan met het boek van Rukmini Iyer een lekkere maaltijd op tafel zetten. Koken met onbekende ingrediënten kan wat intimiderend zijn. Maar als je de instructies van Rukmini opvolgt kan het naar mijn idee niet misgaan. En dankzij de mooie foto’s ben je alvast voorbereid op het smakelijke eindresultaat. Is het een kookboek voor de hele familie? Zeker weten! Er wordt in het boek goed gevarieerd met verschillende soorten ingrediënten. Vlees, vis, vega, zoet, pittig en niet pittig. In elke categorie zijn meerdere recepten te vinden. Persoonlijk adviseer ik je wel om voorafgaand aan het koken te checken of een maaltijd niet te pittig is voor kinderen.

• De kleur die elk werelddeel heeft gekregen op de wereldkaart correspondeert ook met de kleur voor elk hoofdstuk, wat het makkelijker zoeken maakt.
  • Kleurrijke fotografie.
  • Bijna alle recepten zijn binnen 1 uur te maken (op enkele uitschieters na).
  • Er is een goede verdeling gemaakt tussen vlees, vis, vegetarisch, veganistisch en zoete gerechten. Waardoor iedereen uit het boek kan eten
  • Het boek heeft een uitgebreid register waarin je op ingrediënt naar bijbehorende recepten kunt zoeken!
  • Een aantal gerechten is speciaal geschreven voor 2 personen. Heel handig!
  • Leuke prijs

• Voor enkele recepten moet je een tripje naar de toko inplannen voor het kopen van kruiden.

Rukmini Iyer heeft met De Wereldse Bakplaat opnieuw een mooi naslagwerk geschreven over het bakken van complete maaltijden in de oven, zonder dat het al te veel moeite kost. De recepten in het boek zijn zeer geschikt voor de beginnende chef-kok en de chef-kok die nieuwe inspiratie op wil doen. Dankzij de gerechten uit verschillende werelddelen breid je met gemak je eigen culinaire wereldkaart uit.

Nederlands | Druk: 1 | 9789023016557 | september 2020 | Hardcover |240 pagina’s

Dit boek is beschikbaar gesteld door uitgeverij BECHT.

MEER FIJNE KOOKBOEKEN: